Waarschijnlijk weet je wel dat een mailinglijst belangrijk voor je is als ondernemer. Toch besteed je er te weinig aandacht aan omdat een lijst opbouwen niet snel genoeg gaat of je het veel leuker vind om social media content te maken dan lange mailtjes te schrijven. Een gemiste kans. Ontdek hoe jij snel een lijst kunt opbouwen zonder enorm marketingbudget.
Social media zijn vrijblijvend
Social media zijn leuk. En social media zijn ook erg belangrijk voor je marketing. Dit is een mooie manier waarop mensen je kunnen ontdekken en vaak een eerste kennismaking met jou en jouw expertise.
Maar je hebt weinig controle over social media. Je bent afhankelijk van de algoritmes die bepalen welke content ze aan wie laten zien. Dus grote kans dat mensen je content helemaal niet te zien krijgen.
Focus op een lijst opbouwen
Je wilt mensen dus zo snel mogelijk op je mailinglijst hebben. Daar heb je veel meer controle over. Wist je dat van iedereen met een e-mailadres maar liefst 99% minimaal één keer per dag hun mail checken.
De kans is dus groot dat potentiële klanten jouw bericht wel zien als je kunt mailen. Zo blijf je onder de aandacht en kun je connecties opbouwen met mensen. Op social media heb je die garantie niet.
Money is in the list
Met een mailinglijst kun je geld verdienen. Mensen die zich aanmelden voor je lijst geven daarmee aan dat ze meer van je willen horen. Dit zijn jouw toekomstige klanten want met deze mensen kun je contact houden, connecties opbouwen en ze een aanbod doen.
Zodra mensen zich aanmelden voor je lijst kun je
- Contact houden
- Connecties opbouwen
- Conversies realiseren
Hoe snel een lijst opbouwen zonder budget
Dus het is belangrijk om je continu te focussen op de groei van je lijst. Maar hoe doe je dat als je geen enorm marketingbudget hebt om te adverteren? Dat is een ander argument wat ik vaak te horen krijg van klanten: “ik heb geen enorm advertentiebudget”
In mijn podcast en video ontdek je hoe jij snel een mailinglijst kunt opbouwen zonder advertenties. Want ook zonder advertentiebudget zijn er nog genoeg manieren om je lijst opbouwen te versnellen als ondernemer.
Leestip:
Misverstanden over een mailinglijst
Er zijn een aantal misverstanden over een lijst opbouwen waardoor ondernemers hier vaak niet op focussen. En dus enorme kansen laten liggen. Hieronder bespreek ik een aantal veel voorkomende misverstanden (die i vaak te horen krijg).
1. Dan heb ik veel weggevers nodig
Vaak krijg ik van ondernemers te horen: “ik heb helemaal geen tijd om tig weggevers te maken”. En dat is een groot misverstand. Zelf dacht ik ook dat ik continu iets nieuws moest bedenken om mijn lijst op te bouwen.
Je hebt maar één goede weggever of freebie nodig om een mailinglijst op te bouwen. Hier lees je meer over hoe je een goede weggever maakt om de juiste klanten aan te trekken. Besteed je tijd dus liever aan het promoten van deze ene goede freebie dan continu iets nieuws bedenken.
2. Dat gaat niet snel genoeg
Misschien gaat je ijst opbouwen niet snel. Tuurlijk willen we allemaal het liefst 500 nieuwe aanmeldingen binnen 30 dagen. Maar geef niet te snel op. Bovendien wil je niet zoveel mogelijk mensen op je lijst, maar alleen mensen die ook echt geïnteresseerd zijn. Anders heb je er natuurlijk geen bal aan ;)
Focus op het opbouwen van je lijst. Dit levert je uiteindelijk geld op. En ook als je iedere dag maar 3 nieuwe aanmeldingen krijgt, heb je binnen een paar jaar wel duizenden potentiële klanten op je lijst die je een aanbod kunt mailen.
3. Geen budget om te adverteren
En natuurlijk kun je een groter publiek bereiken als je geld hebt om te adverteren op Facebook of Instagram. Maar ook zonder marketingbudget zijn er nog genoeg manieren om je lijst opbouwen te versnellen.
Je hebt dus geen enorm advertentiebudget nodig om een mailinglijst op te bouwen. Wel heb je een goede freebie nodig want de kracht van een weggever wordt onderschat. In bovenstaande podcast en video leg ik uit hoe jij snel een lijst kunt opbouwen als ondernemer zonder advertenties.
Gratis lijstgroei spoedcursus
Serieus aan de slag met het maken van de juiste weggever om leads en klanten aan te trekken? Meld je aan voor mijn gratis lijstgroei training. Dit is een gratis online training waar je direct mee kunt starten zodra jij je aanmeldt. In een aantal korte video's leg ik je precies uit hoe je de juiste weggever maakt.
Na het volgen van deze gratis lijstgroei training weet jij wat een goede weggever is, hoe je deze kunt promoten en mensen kunt opwarmen voor jouw betaalde aanbod. Dan heb je niet langer zomaar willekeurig een weggever maar een goed converterende weggever de je ook klanten oplevert.
Vind je dit interessant? Pin voor later!