Social media berichten inplannen met deze gratis tools
Social media berichten inplannen? Met al die social media kanalen, is het niet te doen om al je berichten handmatig te plaatsen. Dan wordt het een fulltime dagtaak. En bovendien hoe doe je dat als je op vakantie bent? Toch wil je natuurlijk consistent updates plaatsen op je social media kanalen zodat je online zichtbaar blijft en meer website bezoekers krijgt. Hoe doe je dat? Door het inplannen van social media berichten te automatiseren.
– Laatste update 7 juli 2021 –
Social Media berichten inplannen
Je hebt niet voor niks een social media plan of promotieplan gemaakt. Bovendien wil je graag op het netvlies blijven van je fans en volgers door regelmatig een update te plaatsen. Dus wat kun je doen om efficiënter te werken?
Ga het plaatsen van social media berichten inplannen!
- Maak gebruik van tools waarmee je berichten automatisch op je social media kanalen post.
- Dit bespaart tijd en je kunt consistent content versturen, en daarmee ook continu je mailinglijst opbouwen.
Zelf ben ik een voorstander van (gedeeltelijk) inplannen van je social media berichten. Het bespaart niet alleen tijd, maar ik weet dat als ik berichten vooraf niet inplan, dan plaats ik soms helemaal niks. En als je online zichtbaar wil blijven (op de beste tijden), is het goed om regelmatig actief te zijn op je social media kanalen.
Focus op 1 of 2 kanalen
Veel ondernemers denken dat ze op alle social media kanalen aanwezig moeten zijn. Maar dat is haast onmogelijk, zeker als je alles alleen doet. Kies liever 1 of 2 kanalen en doe deze dan ook consistent. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de ideale frequentie om iets te posten als volgt is:
- Facebook: 1-2 berichten per dag
- Instagram: 1-2 berichten per dag
- Twitter: 5-20 berichten per dag
- Linkedin: 1 bericht per dag
- Pinterest: 5-20 berichten per dag
En misschien denk je wel: zo veel? Maar laat je daardoor niet afschrikken. Dit is slechts een indicatie en je hoeft niet per se dagelijks iets te posten, maar kies een frequentie die je ook kunt volhouden. En onthoud dat kwaliteit belangrijker is dan kwaliteit!
Welke social media planning tools ik gebruik
Natuurlijk zijn onderstaande tools niet de enige tools die je hebt om je social media berichten in te plannen. Er zijn ook veel betaalde opties. Het voordeel van die betaalde tools is meestal dat je meer mogelijkheden hebt of meer berichten in kunt plannen. Maar dit zijn de gratis social media plannings tools die ik gebruik:
- Facebook: plan ik in op Facebook zelf
- Instagram: Later
- Twitter: op Twitter zelf
- Linkedin: Hootsuite of Buffer
- Pinterest: Tailwind (LET OP: deze tool is niet gratis maar met deze link kun je Tailwind gratis uitproberen!)
Deze gratis social media tools leg ik hieronder verder uit maar dan weet je welke tools ik zelf gebruik 😉 Tailwind bespreek ik niet in dit artikel omdat deze tool niet gratis is, maar als je serieus aan de slag wilt met Pinterest dan is Tailwind onmisbaar. In dit artikel leg ik uit hoe Tailwind werkt.
Leestip:
Voordeel social media berichten inplannen
Het is handig als je zo veel mogelijk processen in je online onderneming kunt automatiseren. Dus waarom zou je geen social media berichten inplannen? Dat bespaart een hoop tijd en stress omdat je dingen op de automatische piloot zet. Zo heb je meer tijd om aan je bedrijf te werken, waardevolle content te maken en interactie aan te gaan met je fans en volgers.
Ook het plaatsen van je social media berichten kun je automatiseren. Dat heeft een aantal voordelen:
- Tijd (en stress) besparen; omdat je dingen op de automatische pilot zet heb je meer tijd om interactie aan te gaan met je volgers.
- Berichten optimaliseren qua timing; je kunt berichten inplannen op de tijdstippen dat je ideale klanten actief zijn zodat je meer kans hebt dat je berichten gezien en gedeeld worden 😉
- Consistent content publiceren; ook als je er zelf geen tijd voor hebt.
Natuurlijk heb je allerlei leuke software en tools om het plaatsen van social media berichten automatisch in te plannen. Maar aan veel van die tools hangt ook een leuk prijskaartje. Gelukkig zijn er ook gratis alternatieven voor het inplannen van social media berichten.
Zelf gebruik ik de volgende gratis tools voor het inplannen van social media berichten.
1. HootSuite
Update 7 juli 2021
Met een gratis Hootsuite account kun je helaas nog maar 5 berichten inplannen. Inmiddels kun je berichten wel op Twitter zelf inplannen en heb je daar dus geen Hootsuite meer voor nodig 😉
Een handige gratis tool waarmee je social media berichten kunt inplannen. Met een gratis Hootsuite account kun je maximaal 30 berichten inplannen op een aantal platformen. Deze planningstool werkt zowel op mobiel als op je desktop. Ga je voor een betaalde versie (kost iets van 20 dollar) dan kun je hiermee meer berichten inplannen maar ook met een team samenwerken.
Zodra er een bericht geplaatst is, kun je weer een nieuw bericht inplannen. Zelf gebruik ik deze vooral om berichten in te plannen op Twitter en Linkedin. Je kunt 30 berichten inplannen op Twitter en 30 op Linkedin. As ik een nieuw blog publiceer, plan deze direct ook in met Hootsuite.
Twitter is een snel medium waar je een link naar je blog regelmatig kunt delen. Maar ook op Linkedin plan ik het direct in voor een dag later (het is nog actueel), een week later, een maand later en 2 maanden later.
2. Buffer
Buffer is een gemakkelijke tool om verschillende social media accounts te beheren. Met deze tool kun je ook berichten inplannen. Dat doe ik ook af en toe als ik op vakantie ga. Maar wat vooral super handig is: deze applicatie heeft ook een handige browser tool.
Als je een interessant artikel tegenkomt die je met je netwerk wil delen, dan kun je deze met 1 druk op de knop toevoegen aan je ‘buffer queue’. Vervolgens wordt deze automatisch gedeeld op de social media kanalen van jouw keuze. Je kunt vooraf de tijdstippen instellen dat deze gepost worden.
Er is een gratis variant waarmee je maximaal 10 berichten in kan plannen op een beperkt aantal platformen en wil je meer mogelijkheden dan kost deze iets van 15 dollar per maand.
3. Later
Later is een gratis tool die ik gebruik om berichten in te plannen op Instagram. Het voordeel van Later is dat je deze zowel op je mobiel als op je desktop kunt gebruiken. Erg handig als je veel foto’s op je laptop hebt staan.
Je hebt bovendien 2 opties. Je kunt zo’n Insta post ‘automatisch’ posten of aangeven dat je eerst een melding krijgt op het geplande tijdstip (dus dan krijg je nog een melding en dien je aan te geven dat je deze nu wilt posten). Die laatste optie kan handig zijn als je graag je Instagram hashtags wilt plaatsen in een comment en niet in het bericht zelf.
Met een gratis account kun je maximaal 30 Instagram posts inplannen per maand.
4. Facebook
Een Facebook Pagina of Facebook groep heeft de optie om berichten in te plannen. Maak een relevant Facebook bericht met foto (of video) en tekst. En in plaats van dat je op ‘Publiceren’ klikt, klik je op het pijltje en dan verschijnt de optie ‘Plannen’. Kies de datum en tijdstip waarop je jouw bericht wilt plaatsen. En voilà je bericht is ingepland.
Update 19 september 2020
Voor het inplannen van posts op je Facebook pagina ga je tegenwoordig naar ‘Publicatietools’ in je menu. Dan kies je voor ‘Bericht maken’. Vervolgens maak je jouw bericht, selecteer je ‘Plannen’ en kies je de datum waarop je deze wilt publiceren.
Als ik een nieuw blog online heb, plaats ik deze op Facebook. Vervolgens plan ik deze op Facebook ook direct in voor de week erna. En ik plan dit bericht ook meteen in om 1x per maand te plaatsen in de komende 4 maanden. Gewoon de tekst en eventueel de plaatjes wat aanpassen. Het is even wat meer werk maar dan heb je er daarna minder omkijken na. En content batchen werkt een stuk efficiënter.
5. IFTTT
IFTTT is een simpele applicatie die heel gemakkelijk in gebruik is. Je kunt het niet alleen gebruiken om je social media berichten automatisch in te plannen, maar kunt deze ook koppelen aan andere taken, zoals foto’s automatisch opslaan in je Dropbox.
IFTTT staat voor ‘If This Then That’. Met deze gratis tool kun je taken specificeren die vervolgens automatisch uitgevoerd worden. Dus als er dit gebeurt, gebeurt er automatisch dat. Lees hoe IFTTT werkt en wat je ermee kunt. Zo kun je dus bepaalde taken automatiseren, zoals:
- Als ik een update op Facebook plaats, plaatst het dan ook automatisch ook op Twitter.
- Als ik een Instragram post plaats met een specifieke #hashtag, plaats het dan ook automatisch op mijn Facebookpagina.
Er bestaan allerlei kant en klare ‘recepten’ zodat je dit heel gemakkelijk in kunt stellen, zonder technisch gedoe. Alleen de betreffende social media kanalen koppelen, het juiste recept vinden en that is it!
Eerder schreef ik al een aantal artikelen over over IFTTT:
Sociale media tools: optimaliseer maar houd het menselijk
Kijk regelmatig naar je statistieken om te zien wat werkt (en wat niet) of wat de beste tijden zijn om berichten te posten. De berichten kun je dan inplannen op die tijdstippen.
- Door dit proces zo veel mogelijk te automatiseren, bespaar je tijd.
- Daardoor kun je je meer op het grote plaatje focussen én heb je meer tijd voor interactie met fans en volgers.
Er is niks mis mee om je berichten in te plannen, zolang je waardevolle content deelt. Deze tools kunnen je daarbij helpen. Kijk welke tools het beste bij je passen, en gebruik deze om je proces te automatiseren.
Ga social media berichten inplannen, maar vergeet niet om wel te blijven luisteren en interactie aan te gaan. De tools zijn een handig hulpmiddel, maar er moet nog steeds gewoon een persoon achter het account zitten. Een persoon die ook reageert.
Weet jij nog andere handige tools om inplannen van social media berichten te automatiseren? Deel ze dan in het reactieveld hieronder!
Vind je dit interessant? Pin voor later!