Expert in je vak? 12 Tips om de 'go-to' persoon te worden

Als klanten je zien als expert in je vakgebied, dan zie je dat ook direct terug aan je bankrekening. Iedereen wil graag zaken met je doen. Klanten weten dat ze waar voor hun geld krijgen als ze bij jou aankloppen. Hoe wordt je de expert in je niche? Hoe zorg je ervoor dat klanten vanzelf naar je toekomen, maar ook dat andere influencers en de media je vragen voor interviews of presentaties?

– Laatst bijgewerkt 18 februari 2023–

Natuurlijk moet je goed zijn in je vak

Natuurlijk moet je goed zijn in je vak om een expert status op te bouwen! Maar dat is niet voldoende. Je kunt nog zo waanzinnig veel kennis in huis hebben en enorm getalenteerd zijn, maar als niemand je weet te vinden, heb je daar helemaal niks aan. Zorg dus dat je jouw kennis en kunde ook deelt met de wereld.

En dan bedoel ik niet dat je continu op social media roept hoe geweldig je bent en jezelf steeds op de borst klopt, want er zijn al genoeg mensen die zichzelf uitroepen tot de expert of de goeroe. Maar door het ook gewoon te laten zien, door je kennis te delen en anderen te helpen.

Het is belangrijk dat mensen je serieus nemen. Je moet dus bewijzen welke kennis je in huis hebt. In deze luidruchtige wereld zijn autoriteit en geloofwaardigheid steeds belangrijker. Maar hoe krijg je geloofwaardigheid en autoriteit? Je kun het niet kopen, en het kost tijd om als expert in je vakgebied gezien te worden.

Hieronder een aantal tips om autoriteit en geloofwaardigheid op te bouwen, en de expert in je vakgebied te worden:

Leestip:

1. Je moet ‘all-in’ zijn

Kies een onderwerp of niche wat echt je passie is, waar je geen genoeg van krijgt. Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken? Je gaat over dit onderwerp praten, schrijven, vloggen…..dus je moet echt ‘all-in’ zijn. Anders houd je het niet lang vol en het is nu eenmaal een kwestie van een lange adem. Zoals Gary Vee zegt; “Passion is Priceless”.

En wat heeft die man een passie 😉 Ik ben ooit naar een meet-up van hem geweest in Antwerpen. Toen had hij er al een lange dag presenteren en trainen opzitten, maar hij bleef tot diep in de nacht om zijn fans te ontmoeten, vragen te beantwoorden en selfies te maken.

2. Kies een niche als expert

Kies een niche want je kunt geen expert worden in tien vakgebieden. Als je van alles een beetje doet, wordt je overal een beetje de expert in, en dat is niet goed genoeg. Je wordt nooit ergens de beste in. Als jij een hartoperatie nodig hebt? Kies je dan voor een hartchirurg of voor een huisarts? Precies!

Zorg dus voor een duidelijke focus zodat anderen je ook gaan associëren met die expertise. Kies een onderwerp waar je echt gepassioneerd over bent en interesse in hebt, waar je nooit over uitgepraat raakt. Focus je op datgene wat het beste past bij jouw passies en talenten.

Hoe kleiner je niche, hoe gemakkelijker het is om een expertstatus op te bouwen!

3. Maak van leren een gewoonte

Je bent nooit uitgeleerd. Als expert wil je natuurlijk altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en nieuwste ontwikkelingen over jouw onderwerp. Dus maak er een gewoonte van om continu blijft leren. Op internet kun je veel informatie vinden, als je maar weet wat de juiste informatiebronnen zijn voor je research en om kennis op te doen.

Volg trainingen, lees boeken of luister podcasts over je onderwerp en vergaar continu kennis. Maar leer vooral door gewoon te doen en te leren van je fouten. Daarom is het goed om een niche te kiezen zodat je je ook echt op dat ene onderwerp kunt focussen.


4. Onderscheid jezelf van je concurrenten

Als je hetzelfde doet als alle anderen, wordt je nooit de expert in je vakgebied. Zorg dat je onderscheidend bent. Wat onderscheid jou van je concurrenten? Welke unieke oplossing heb jij? Of heb je een eigen aanpak? Juist door je eigen en unieke aanpak onderscheid je je van anderen. Laat dit ook zien in al je marketinguitingen.

Probeer niet beter te zijn dan je concurrenten, want beter is een subjectief begrip. Maar probeer anders en uniek te zijn. Kies een  unieke positie. Wat heel goed werkt, is om een eigen methode of systeem te ontwikkelen. En blijf gewoon jezelf want dat houd je het langste vol 😉

5. Durf je mening te geven

Alleen als je ook jouw eigen mening en zienswijze durft te geven wordt je een expert. Durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken en zorg dat je opvalt. Laat je regelmatig zien en horen. Je hebt een dosis lef nodig als ondernemer.

Niet iedereen zal het met je eens zijn, maar je hoeft niet iedereen te ‘pleasen’. Pas als mensen ook kritiek op je geven, weet je dat je opgemerkt wordt. Kritiek is niet leuk, maar is dus een goed teken 😉

6. Deel je kennis

Laat zien welke kennis je in huis hebt door regelmatig van je te laten horen. En dan bedoel ik niet met alleen maar verkooppraatjes of te vertellen hoe geweldig je wel niet bent, maar door je kennis te delen en mensen te helpen. Hoe beter de kennis die je weggeeft, hoe serieuzer mensen je nemen.

Je kunt je kennis op allerlei manieren delen. Ga bloggen, video’s maken, presentaties geven, interviews geven of boeken schrijven. Zeker met een boek krijg je direct autoriteit op je vakgebied.

7. Wees consistent

Of je nu kiest voor bloggen, video’s of podcasten. En of je nu actief bent op YouTube of Facebook. Wees consistent. Laat regelmatig van je horen zodat mensen weten dat ze op je kunnen rekenen en je ook vertrouwen opbouwt.

Kijk maar naar de bekende vloggers of influencers. Ze publiceren iedere week weer nieuwe content over hun specifieke onderwerp, ze slaan nooit een week over. Iedere week publiceren ze minimaal één nieuwe video, podcast of blog. Onthoud dat succes niet vanzelf komt. Het is keihard werken.

8. Bouw je hub

Je hebt een hub of thuisbasis nodig op internet: jouw website. Een centrale plek waar mensen meer informatie over je kunnen vinden. Ook als je kiest voor YouTube video’s of een podcast, dan heb je ook nog een website nodig waar je jouw kennis deelt.

Je website is van jezelf, dus daar heb je meer controle over. Op Facebook of YouTube heb je geen controle over de uitstraling of het algoritme. Op je eigen website bepaal je zelf de regels. Dat is dus jouw eigen thuisbasis waar je jouw waardevolle informatie deelt.

9. Zorg voor social proof

Het is veel krachtiger als anderen zeggen dat je goed bent, dan wanneer je dat zelf roept. Je hebt dus social proof nodig. Denk aan testimonials of reviews van klanten. Vraag tevreden klanten gewoon om zo’n aanbeveling. Deze 4 elementen mogen niet ontbreken in zo'n klant review.

Ook als je gewerkt hebt voor bekende bedrijven of merken, straalt dat vertrouwen uit. Vermeld dit gewoon op je website. En als je in de traditionele media verschijnt, hechten mensen daar ook waarde aan. Daarmee bouw je heel snel autoriteit en geloofwaardigheid op als expert. Schrijf dus eens een persbericht.


10. Bouw een community

Bouw een community van trouwe fans en volgers. Dit zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Ze willen graag van je leren en worden als het goed is ook klant bij je 😉 Ze nemen het ook voor je op als mensen kritiek op je hebben.

Maar dit zijn ook je ambassadeurs. Dit zijn de mensen die je berichten verder verspreiden en anderen naar je doorverwijzen. Hierdoor bereik je een groter publiek.

11. Werk samen met andere influencers

Bouw relaties op met andere influencers of experts. Waarom is dit belangrijk? Dan heb je direct vertrouwen van de community van die expert. Hij of zij heeft er hard voor gewerkt om zo'n trouwe community op te bouwen dus als ze jou introduceren in hun netwerk is dat al een warm publiek.

Wat prettig is, is dat ze meestal een groot publiek hebben. Of in ieder geval een publiek dat jou nu nog niet kent. Dus als jij geïnterviewd wordt in hun podcast, dan bereik je mensen die jou nog niet kennen. Maar als je geassocieerd wordt met andere grote namen, dan straalt dat ook uit op jou. Daardoor nemen mensen je direct serieus. Je hoort bij de incrowd, bij de grote namen, waardoor je direct autoriteit hebt.

Hoe kom je bij andere influencers op de radar? Reageer regelmatig op hun blog of social media kanalen. Zeker weten dat ze je dan opmerken. Maar ook hun fans en volgers zien dit.

12. Heb geduld

De expert in je vakgebied, ben je niet van de ene op de andere dag. Heb dus geduld en doorzettingsvermogen. Maar je gaat dit alleen bereiken door je ook echt op één onderwerp te focussen en regelmatig van je te laten zien en horen. Consistentie is super belangrijk. En ook de juiste content delen die jouw klanten aanspreekt en waarin ze zich herkennen.


Vind je dit interessant? Pin voor later!