arrow_drop_up arrow_drop_down
Gratis Facebook marketing wordt steeds lastiger
26 maart 2014 

Gratis Facebook marketing wordt steeds lastiger

Je wilt als bedrijf graag zichtbaar zijn op sociale media. De meeste bedrijven denken vaak als eerste aan Facebook omdat veel mensen inmiddels wel actief zijn op dit platform. Je maakt een zakelijke Facebook pagina aan en gaat op zoek naar zo veel mogelijk volgers. Want dan bereik je veel mensen met je berichten. Maar de kans dat deze fans of volgers je update te zien krijgen wordt steeds kleiner, tenzij je jouw berichten promoot en daarvoor dus betaalt. Gratis Facebook marketing wordt steeds lastiger.

Pay to play

Facebook maakt de service voor bedrijven steeds lastiger want ze moeten er tenslotte zelf ook wat aan verdienen. Onafhankelijk onderzoek toont aan dat een gemiddelde updates op een zakelijke pagina nog maar 6% van de mensen bereikt die de pagina van een merk of bedrijf volgen. En het gerucht gaat zelfs dat Facebook van plan is om dit percentage nog verder terug te brengen, namelijk tussen de een en twee procent.

Update 1 maart 2019: inmiddels is het Facebook bereik slecht twee tot vier procent.

Tenzij je betaalt, is het bereik van Facebook updates slechts 6%

Je hebt altijd al te maken met de Facebook edgerank waardoor niet alle volgers van je pagina een update te zien krijgen. En Facebook weigert ook commentaar te geven over het exacte percentage van fans die de berichten van een doorsnee pagina zien (het laatste openbaar gemaakte cijfer was 16 procent in de zomer van 2012).

Het bedrijf gaf in december toe dat de berichten van pagina’s minder gebruikers bereiken. Facebook schrijft dit toe aan de toenemende concurrentie. De gemiddelde gebruiker wordt dagelijks overspoeld met 1.500 berichten van vrienden en pagina’s. Facebook selecteert daar 300 berichten uit die je in je berichten overzicht te zien krijgt. De oplossing is volgens Facebook om advertenties te kopen als je meer mensen wilt bereiken. Dus aan jou de keuze of je gaat betalen of dat je andere marketingkanalen in gaat zetten!

Meer weten over Facebook marketing?

Fans komen niet vanzelf! Je zult er in het begin zelf hard voor moeten werken door zelf actief je fanpagina onder de aandacht te brengen en door regelmatig waardevolle content te plaatsen. Op die manier kun je van je Facebook pagina een levendige community maken met fans die je producten of diensten graag kopen en aanbevelen!

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen