arrow_drop_up arrow_drop_down
26 november 2015 

Zo kun je Periscope zakelijk inzetten

Periscope is booming, én terecht. Het is één van de meest krachtige social media kanalen die ik ken om een band op te bouwen met mensen. De gratis livestream-app van Twitter is snel, gemakkelijk en een mooie manier om jezelf op de kaart te zetten. Met één druk op de knop ben je live en deel je de uitzending vanaf je mobiel. Kijkers kunnen deze volgen en ook reageren. Maar hoe kun je Persiscope zakelijk inzetten?

De kracht van Periscope

Nieuws is vaak als eerste bekend op Twitter, maar de beelden zijn tegenwoordig als eerste te zien op Periscope. Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de aanslagen in Parijs op vrijdag de 13de. De beelden waren eerder te zien op Periscope dan op televisie. Iedereen met een mobiel is tegenwoordig een verslaggever van nieuws. Dat bewijst wel de kracht van Periscope, maar dit geldt niet alleen voor nieuws.

Het doel van de oprichters van Periscope is: ‘de wereld ontdekken door de ogen van een ander’. Je kunt dus ook een zonsopgang in Australië zien of een kijkje nemen op Times Square in New York. En Jeroen van Koningsbrugge gaf ons een leuk kijkje achter de schermen bij het Gouden Televizierring gala. Het opbouwen van de gunfactor en vertrouwen gaat sneller dan op andere social media, omdat mensen je zien en horen, én meteen interactie aan kunnen gaan. Hier lees je hoe Periscope werkt.

Periscope zakelijk inzetten

Maar ook zakelijk gezien is Periscope een krachtig kanaal om te laten zien wie je bent en wat je doet. Hoe kun je Periscope zakelijk inzetten? Je kunt live uitzenden bij evenementen, maar ook een online vragenuurtje houden. Je kunt ook mensen een kijkje achter de schermen geven, waardevolle tips delen, een primeur geven of gewoon laten zien wat je aan het doen bent. Harley Davidson deed bijvoorbeeld een productlancering via Periscope, de Hypotheker zette Periscope in tijdens de ‘Open Huizen Dag’ waardoor mensen een virtuele rondleiding kregen van woningen en een aantal PSV-spelers hielden een Q&A met hun fans via Periscope.

Mooie kans om je te profileren

Periscope is nog vrij nieuw. Je hebt meer kans om jezelf te profileren als je er nu mee aan de slag gaat. Iedereen maakt al gebruik van platformen als Facebook, LinkedIn en Twitter, dus is het daar veel lastiger om de aandacht te grijpen. Dagelijks worden daar miljoenen berichten gedeeld. Alex Pettitt is bijvoorbeeld groot geworden door zijn Periscope tips. Inmiddels heeft hij bijna 250.000 volgers, maar vóór de komst van Periscope kende bijna niemand hem en had hij slechts een paar honderd volgers op Twitter. Hij stond ook op de ‘most loved’-lijst. Dit is een lijst met Periscopers met de meeste hartjes, maar die is inmiddels vervangen door een lijst ‘trending’ of ‘populair’, die niet meer bepaald wordt door het aantal hartjes.

Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching. Daar kun je ook de rest van het artikel lezen.

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Periscope | Tim Das

Door

Periscope | Tim Das

op 15 April 2016

[…] (2015, November 26). Opgehaald van Themarketingfactory: https://themarketingfactory.nl/zo-kun-je-periscope-zakelijk-inzetten/ […]

Reactie plaatsen