Zakelijke Facebookpagina maken
Zakelijke Facebookpagina maken
13 oktober 2011 
5 min. leestijd

Zakelijke Facebookpagina maken

Het aantal Facebook gebruikers groeit ook in Nederland razendsnel en daarmee wordt dit online sociale netwerk ook voor bedrijven steeds interessanter en relevanter. Facebook is een krachtig middel om je merk of bedrijf te promoten en klanten te bereiken want berichten kunnen zich op Facebook razendsnel verspreiden. Met onderstaand stappenplan kun je eenvoudig een zakelijke Facebookpagina maken.

Je hebt een persoonlijk profiel nodig op om een bedrijfs- of fanpagina op Facebook te kunnen maken. Als je deze nog niet hebt dan kun je een Facebookprofiel eenvoudig aanmaken op www.facebook.com. Een persoonlijk profiel maak je aan onder je eigen naam. Als je verder niets wilt doen met je persoonlijke profiel, kun je je instellingen zo inrichten dat je vrijwel onvindbaar bent. Dit doe je bij Privacyinstellingen.

De gegevens van beheerders van een bedrijfspagina zijn niet zichtbaar voor bezoekers of fans van die pagina. Wat je op die pagina schrijft, doe je uit naam van die pagina en niet vanuit je persoonlijk profiel. Bezoekers kunnen niet zien wie de beheerders van een fanpagina zijn.

Een zakelijke Facebookpagina maken, kun je doen via deze link: http://www.facebook.com/pages/create.php of via het Facebook helpcentrum. Onderaan iedere willekeurige Facebookpagina vind je trouwens ook de link Maak een pagina. Als je daar op klikt, kun je meteen aan de slag.

Het is niet toegestaan om een pagina aan te maken namens een organisatie, bedrijf, merk, band of bekend persoon als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. In dat geval mag je wel een groepspagina aanmaken.

Je kunt kiezen uit verschillende soorten pagina’s. Het verschil tussen de pagina’s uit zich met name in de informatie die onder de Info tab kan worden ingevuld. De pagina’s waaruit je kunt kiezen bestaan uit de volgende categorieën:

  1. Lokaal bedrijf of lokale plaats
  2. Bedrijf, organisatie of instelling
  3. Merk of product
  4. Artiest, band of bekende persoon
  5. Amusement
  6. Goed doel of community

De laatste 2 zijn community pages. Dit zijn geen pagina’s die je gebruikt voor je bedrijf. Een communitypagina is niet van jou, maar van de groep gebruikers. Boven een bepaald aantal leden komt het beheer van deze pagina dan ook bij de leden te liggen. Je hebt dus weinig controle over deze pagina.

Als je een bedrijf hebt en je wilt een Facebookpagina aanmaken dan kies je het beste een van de eerste 3 categorieën. Ben je een bekende persoon, en dus je eigen merk, zoals een schrijver of een spreker dan kun je ook kiezen voor de vierde categorie: bekend persoon.

Als je kiest voor een lokaal bedrijf dan dien je je adresgegevens in te vullen voordat je deze pagina aan kunt maken. Je hebt dus een fysiek bedrijf nodig. Heb je meerdere vestigingen dan kies je voor de categorie: bedrijf, organisatie of instelling.

Het kiezen van de juiste naam is een belangrijke stap in het maken van een nieuwe bedrijfspagina. Je kunt deze namelijk niet meer veranderen. Ook niet als je spelfouten maakt. Je kunt nog wel de Facebook URL aanpassen. Daarnaast geeft de naam aan je doelgroep aan waar je pagina over gaat en op die naam wordt je gemakkelijk gevonden binnen Facebook.

Het kan zijn dat Facebook het niet eens is met je gekozen paginanaam. Je krijgt daar dan een melding van. Waar je naam aan moet voldoen, vind je terug in de richtlijnen voor Facebook-pagina’s. Paginanamen mogen sowieso niet uitsluitend bestaan uit algemene termen als ‘bier’ of ‘fotografie’. Het is handig om gewoon je merk- of bedrijfsnaam te gebruiken.

Wanneer je klikt op Pagina aanmaken dan wordt je pagina ook aangemaakt! Jammer genoeg is er geen mogelijkheid om verschillende opties voor paginanamen te vergelijken en te zien welke namen er nog beschikbaar zijn. Wel kun je eerst even zoeken via de zoekfunctie bovenaan je scherm of via http://www.facebook.com/search.php. Dit kun je alleen gebruiken als je op Facebook bent ingelogd.

Als Facebook accoord gaat met je paginanaam, wordt je pagina meteen aangemaakt. De naam kun je niet meer wijzigen. Facebook vraagt je dan meteen om  een afbeelding toe te voegen. Deze afbeelding wordt ook als profielafbeelding of avatar bij je berichten gebruikt. Het is dus handig om een afbeelding te kiezen die ook in klein formaat nog te herkennen is. Je hebt hiervoor maximaal 200 bij 600 pixels ter beschikking. Je kunt hier dus ook een mooie banner maken.

De korte profieltekst onder je profielafbeelding is altijd zichtbaar op je pagina. Je kunt hier informatie zetten over je bedrijf of  zaken die je extra onder de aandacht wilt brengen. Deze tekst kun je zo vaak wijzigen als je wilt. Je kunt hier ook een link toevoegen om mensen te verwijzen naar je website, een speciale actie of een nieuwsbrief.

De Info knop heeft een vast stramien dat afhangt van de paginacategorie die je gekozen hebt.  Bij Gedetailleerde info heb je wat meer mogelijkheden om in te vullen wat je relevant vindt voor je bezoekers. Bij Website kun je meerdere links zetten. Bij Algemene informatie heb je een vrij tekst veld en kun je ook een langere tekst plaatsen, maar realiseer je wel dat Facebook de tekst na ongeveer 10 regels automatisch zal afbreken met een ‘lees meer’ link.

De volgende stap is om je pagina te vullen met interessante en waardevolle inhoud. Zie je bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel meer interactie hebt met mensen dan op je bedrijfswebsite. Je kunt nieuwsberichten of foto’s toevoegen en koppelingen maken met je Blog, Twitter, LinkedIn of andere social media waarop je actief bent. Ook zijn er veel leuke applicaties die je toe kunt voegen aan je pagina, bijvoorbeeld videos, notities of je
e-mailnieuwsbrief.

Als je meer dan 25 fans hebt, dan kan je een eigen URL claimen. Dit is belangrijk voor de zoekmachinevriendelijkheid. Het is bovendien handig als je dit adres ook op je visitekaartje en in digitale ondertekening wilt plaatsen. Ga hiervoor naar http://www.facebook.com/username.

Ook hier geldt dat je de gekozen naam later niet meer kunt wijzigen. Wel kun je, voordat je definitief kiest, verschillende namen invoeren om te zien of ze vrij zijn.

Als je een eigen pagina hebt aangemaakt, maak je dit natuurlijk werldkundig. Nodig vrienden, kennissen en klanten uit om je bedrijfspagina te “liken” of leuk te vinden. Dit doe je door op de knop Voorstellen aan vrienden te klikken. Ook kun je de Facebook URL van je pagina promoten via je website, Twitter, Linkedin, e-mail etc.

Als je interessante inhoud op je pagina hebt staan, gaan jouw fans, vrienden of volgers jouw bedrijfspagina en artikelen hopelijk delen met hun netwerk. Het gaat op Facebook om interactie, acties en reacties. Zorg voor interessante inhoud, leuke updates, stel vragen en reageer als mensen op jouw fanpagina reageren.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen