Hoe overstappen naar een Instagram bedrijfsprofiel?
Hoe overstappen naar een Instagram bedrijfsprofiel?
10 oktober 2016 
3 min. leestijd

Hoe overstappen naar een Instagram bedrijfsprofiel?

Met meer dan 500 miljoen actieve gebruikers, neemt Instagram een steeds prominentere plaats in het socialmedialandschap in. Ook voor  ondernemers dus een mooi marketing platform om je online zichtbaarheid te vergroten! Instagram voegt steeds nieuwe functies toe waardoor het steeds leuker wordt. En ook als je social media zakelijk inzet, mag het gewoon leuk zijn. Je online marketing mag steeds persoonlijker worden. Een mooi kanaal voor je storytelling of om mensen een kijkje achter de schermen te geven.

En met de recente lancering van een Instagram bedrijfsprofiel, maakt Instagram het je nu nog gemakkelijker om het zakelijk in te zetten. Met zo’n Instagram bedrijfsprofiel krijg je namelijk handige statistieken. Daarmee heb je handige data en inzichten om je Instagram marketing strategie te stroomlijnen. En bovendien wordt het voor klanten gemakkelijker om contact met je op te nemen.

Leestips

Hoe overstappen naar een Instagram bedrijfsprofiel?

Een van de beste dingen van het switchen van een persoonlijk Instagram profiel naar een Instagram bedrijfsprofiel, is dat al je content bewaard blijft. En switchen is heel gemakkelijk. De enige voorwaarde is wel dat je een actief Facebook account nodig hebt om te switchen naar een bedrijfsaccount, en je kunt ook een Facebook pagina koppelen.

  • Klik op het tandwiel rechts bovenaan.
  • Tik op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’.
  • Op het scherm ‘Je Facebook pagina koppelen’ zie je alle Facebook pagina’s waarvan je momenteel een beheerder bent. Selecteer de pagina die je wilt koppelen aan je bedrijfsprofiel op Instagram.
  • Controleer de contactgegevens van je bedrijf op de pagina ‘Je bedrijfsprofiel instellen’, maak de nodige wijzigingen en tik op ‘Klaar’.

Wat is het voordeel van een Instagram bedrijfsprofiel?

Een bedrijfsprofiel op Instagram helpt klanten om contact met je op te nemen. Met een druk op de knop kunnen ze je bellen of een mailtje sturen. Met een bedrijfsprofiel kun je meer informatie over je bedrijf toevoegen aan je profiel. Je kunt bijvoorbeeld een telefoonnummer, een e-mailadres en het fysieke adres van je bedrijf toevoegen. Onthoud dat je tenminste één contactmogelijkheid moet toevoegen.

  • Als je contactgegevens toevoegt, verschijnt er de knop ‘Contact’ boven aan je profiel.
  • Als personen op die knop klikken, zien ze opties zoals een routebeschrijving, bellen en e-mail sturen, afhankelijk van de contactgegevens die je verstrekt.

instagram-bedrjfsprofiel-contactgegevens

Handige Instagram statistieken

Voorheen moest je het doen met de ‘likes’ en reacties om enig inzicht te krijgen hoe waardevol je content was. Als je je account omzet in een Instagram bedrijfsprofiel, krijg je ook toegang tot Instagram statistieken. Deze statistieken geven je meer informatie over je volgers en hoe betrokken je doelgroep is bij en specifieke post. Je ziet onder andere deze statistieken:

  • Weergaven: het aantal keer dat je bericht is bekeken.
  • Bereik: het aantal unieke personen dat je bericht heeft gezien.
  • Websiteklikken: het aantal personen dat op de websitelink in je bedrijfsprofiel heeft getikt.
  • Activiteiten van volgers: de gemiddelde tijd die je volgers op een normale dag op Instagram doorbrengen.

instagram-bedrjfsprofiel

Statistieken per bericht 

Je kunt de statistieken ook per bericht bekijken. Dat geeft je mooie inzichten! Zo weet je welke berichten beter scoren. Bij ieder bericht krijg je o.a. de volgende informatie:

  • weergaven
  • bereik
  • betrokkenheid

Betrokkenheid betekent het totaal aantal unieke Instagram-accounts die een actie genomen hebben op dat bericht. Ze hebben je bericht leuk gevonden of een reactie gegeven op dat bericht.

Statistieken van je volgers

Naast deze informatie die je krijgt over een specifieke Instagram post,, beschik je met een Instagram bedrijfsaccount ook nog over gemakkelijk te lezen statistieken over je volgers. Je ziet o.a. de volgende informatie over je volgers: geslacht, leeftijd en locatie. Komt dit overeen met je ideale klanten?

Inzicht in je Instagram marketing

Als je Instagram zakelijk inzet, is het goed om over te stappen naar een zakelijk Instagram account omdat je dan beschikt over statistieken. Met deze informatie krijg je een beter inzicht in je volgers en welke berichten ze leuk vinden. Met deze inzichten kun je jouw content en Instagram marketing verbeteren.

Meer Instagram tips?

Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.

Ik ben benieuwd of jij al een zakelijk Instagram account hebt?

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen