Je kunt nog zo’n geweldig aanbod hebben of een briljant webinar geven, maar deze elementen zijn van cruciaal belang voor een succesvolle lancering. Zonder deze dingen zullen mensen nooit kopen. Je moet er dus voor zorgen dat je weet wat mensen motiveert om te kopen. Dit gaat verder dan het alleen opnoemen van de kenmerken en voordelen van je product of dienst. Dus wat zorgt ervoor dat klanten van je kopen tijdens je lancering?
Wat zorgt dat klanten kopen tijdens een lancering
Wil je een succesvolle lancering van je product of dienst? Voorkom dat je deze 3 fouten maakt met je lancering. Daarnaast zijn er vier essentiële elementen die absoluut niet mogen ontbreken. Of je nu een online training, een nieuw groepsprogramma, of een exclusieve dienst lanceert, het draait allemaal om het creëren van vertrouwen, het opbouwen van connectie, het aanwakkeren van enthousiasme en het creëren van urgentie bij je potentiële klanten. Laten we eens dieper ingaan op deze vier factoren die bijdragen aan het succes van je lancering.
1. Vertrouwen
Vertrouwen is de basis van elke succesvolle relatie, ook die tussen jou en je potentiële klanten. Voordat mensen bereid zijn om bij jou te kopen, moeten ze vertrouwen hebben in jou en in wat je aanbiedt. Anders zullen ze nooit kopen. Natuurlijk moet je een geweldig aanbod hebben. Bekijk deze 7 tips om je aanbod onweerstaanbaar te maken. Maar je hebt ook vertrouwen nodig.
Hoe bouw je dit vertrouwen op? Het begint met het tonen van authenticiteit en deskundigheid. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Deel jouw verhaal, ervaringen en expertise. Laat zien dat je begrijpt waar je potentiële klanten mee worstelen en dat je daar een oplossing voor hebt.
Daarnaast is het van belang om sociale bewijskracht te tonen. Dit kan in de vorm van testimonials, reviews of case studies van tevreden klanten. Positieve ervaringen van anderen versterken het vertrouwen van nieuwe klanten in jouw product of dienst. Tuurlijk vind jij je aanbod geweldig, maar mensen hebben meer vertrouwen in de mening van anderen. Zo krijg je een goede klant review die je meer verkopen oplevert.
Tot slot is het nakomen van beloften cruciaal. Lever kwaliteit en waarde. En doe wat je beloofd. Daarmee laat je zien dat jij betrouwbaar bent. En zonder vertrouwen, geen klanten.
2. Connectie
Mensen kopen niet alleen vanwege de eigenschappen van een product of dienst, maar ook vanwege de connectie die ze voelen met het merk of de persoon erachter. Het creëren van een emotionele band met je potentiële klanten is dan ook van onschatbare waarde tijdens een lancering. We kopen bij mensen die we leuk vinden en waar we een klik mee hebben.
Daarom is het belangrijk dat mensen jou ook beter leren kennen als persoon, Ze kiezen voor jouw persoonlijkheid, jouw werkwijze of omdat ze overeenkomsten met je hebben zoals dat jullie allebei alleenstaande moeder zijn of van reizen houden. Zodat ze ook bewust met jou willen werken, zelfs als je duurder bent dan je concurrenten omdat ze die connectie met jou voelen.
Vertel persoonlijke verhalen die resoneren met je doelgroep, die emoties oproepen en die hen het gevoel geven dat je hen begrijpt. Luister actief naar je potentiële klanten. Neem hun behoeften en wensen serieus. Laat merken dat je hun problemen begrijpt en dat je bereid bent om hen te helpen. Daardoor bouw je een sterke connectie op. Bied ook mogelijkheden voor interactie, zoals Q&A-sessies of live chats, waarin je direct kunt communiceren en een persoonlijke band kunt opbouwen. Daarom is het slim om een lanceer event te houden tijdens je lancering.
3. Enthousiasme
Enthousiasme werkt aanstekelijk. Wees heel enthousiast tijdens je lancering. Als jij niet mega enthousiast bent over je aanbod, waarom zouden anderen dat wel zijn? Het is belangrijk om je passie en enthousiasme over te brengen in al je communicatie uitingen tijdens de lancering. Dit kan bijvoorbeeld door middel van levendige en inspirerende content, zoals video's, reels of social media posts.
Daarnaast is het tonen van bewijs van concept een krachtige manier om enthousiasme te genereren. Deel succesverhalen, resultaten en testimonials van eerdere klanten om te laten zien wat er mogelijk is met jouw product of dienst. Creëer een positieve en energieke sfeer rondom je lancering om de interesse en betrokkenheid van je potentiële klanten te vergroten.
Bekijk welke dingen jij allemaal kunt vieren en delen tijdens je lancering. Denk daarbij aan dat je een heel tof gratis webinar geeft, dat al 50 mensen zich aangemeld hebben, dat je hele lovende reacties kreeg van deelnemers over dat webinar en deel dan ook wat die grootste inzichten waren. Wat kun jij publiekelijk vieren tijdens je lancering om je enthousiasme te laten zien?
4. Urgentie
Last but not least, urgentie is een cruciaal element om mensen aan te zetten tot actie tijdens een lancering. Zonder urgentie, komen mensen niet in actie. We stellen een besluit het liefst zo lang mogelijk uit. Want geld uitgeven blijft spannend. Wat als je een miskoop doet? Wat als je toch niet de gewenste resultaten krijgt? Daarom is het goed om altijd urgentie te gebruiken zodat je mensen in ieder geval helpt een besluit te nemen of ze wel of niet kopen.
Er zijn verschillende manieren om urgentie te creëren tijdens een lancering. Een veelgebruikte tactiek is het werken met een beperkte beschikbaarheid of een tijdsgebonden aanbod. Je kunt bijvoorbeeld de eerste 48 uur een early bird korting geven of een tijdelijke bonus voor de snelle beslissers. Of je kunt benadrukken dat de deuren dicht gaan en mensen een jaar moeten wachten of dat alleen de eerst 5 mensen die zich aanmelden ook persoonlijke feedback krijgen.
Denk er dus altijd over na hoe jij urgentie kan toevoegen in jouw lancering, want anders komen mensen simpelweg niet in actie. Dit moet wel oprecht ook zo zijn. Dus als jij beweert dat deze prijs nooit meer terug komt, dan is dat ook zo. En zeg anders liever: “Ik weet niet of deze prijs ooit nog terugkomt” of “iWaarschijnlijk komt deze prijs nooit meer terug".
Dit zorgt dat klanten van jou kopen tijdens een lancering
Het succes van een lancering hangt af van verschillende factoren, maar vertrouwen, connectie, enthousiasme en urgentie spelen een essentiële rol. Door te werken aan het opbouwen van vertrouwen, het creëren van een sterke connectie, het aanwakkeren van enthousiasme en het creëren van een gevoel van urgentie bij je potentiële klanten, vergroot je de kans op een succesvolle lancering. Focus op deze vier elementen en je zult zien dat je lancering meer impact heeft en meer resultaten oplevert.
Wil jij vol vertrouwen en zonder stress lanceren? Bekijk deze Lanceer Tool Kit en bespaar tijd, stress en geld met deze kant-en-klare lanceer templates om je online cursus, programma of dienst simpel & snel te kunnen uitverkopen.
Vind je dit interessant? Pin voor later!