Heb jij al een zakelijk Instagram account? Of gebruik je alleen een persoonlijk Instagram profiel? Als online ondernemer is het handig om een zakelijk Instagram profiel te hebben. Wat zijn de voordelen van een zakelijk Instagram account boven een persoonlijk profiel? Dat vertel ik in dit artikel.
Voordelen van een zakelijk Instagram account
Natuurlijk wil je als online ondernemer goed zichtbaar en bereikbaar zijn op internet. Instagram is daarvoor een mooi medium want steeds meer mensen maken gebruik van Instagram. Eerder interviewde ik Kirsten Jassies over Instagram en hoe je het slim inzet.
Leestip:
- 7 Tips om Instagram Stories in te zetten.
- Hoe je profiel omzetten naar een zakelijk Instagram account.
- Live video op Instagram, hoe werkt dat?
Wat zijn de voordelen van een zakelijk Instagram account? Een zakelijk Instagram account heeft een aantal mogelijkheden die je met een persoonlijk profiel niet hebt. Je krijgt namelijk handige statistieken, advertentiemogelijkheden en je bent beter bereikbaar voor je klanten.
1. Handige statistieken
Heb je ooit willen weten wie je volgers zijn? Welke berichten ze leuk vinden? En wat de beste tijd is om berichten op Instagram te plaatsen? Met een zakelijk Instagram account krijg je al die inzichten. Je beschikt dan over statistieken. Je krijgt handige gegevens, zowel over je Instagram account als van je individuele Instagram berichten.
Statistieken per bericht
Op berichten niveau, dus per post, krijg je informatie over bijvoorbeeld het bereik van dat bericht en hoeveel profielbezoeken je daardoor hebt gekregen.
Statistieken van je Instagram account
Op account niveau krijg je meer informatie over je volgers zoals leeftijd, verhouding man/vrouw en locatie. Maar wat echt super handig is: inzicht wanneer je volgers het meest actief zijn. Dat zijn dus goede tijden om iets op Instagram te posten! En je ziet hier ook hoeveel nieuwe volgers je erbij gekregen hebt.
Deze statistieken krijg je trouwens alleen voor berichten die je plaatst nadat je een zakelijk account geactiveerd hebt.
2. Beter bereikbaar voor Klanten
Een van de andere voordelen van een zakelijk Instagram account is dat je beter bereikbaar voor klanten. Als je geen business account hebt, dan heb je waarschijnlijk je e-mailadres of andere contactgegevens ergens in je profiel gezet. Maar als klanten je willen bereiken, moeten ze dit e-mailadres handmatig intikken.
Als je een zakelijk account hebt, hoeven ze alleen maar op de ‘contact knop’ op je Instagram profiel te klikken. Meteen opent er een nieuw scherm waar ze je direct kunnen mailen.
Je kunt verschillende contactgegevens toevoegen aan je profiel. Bepaal dus zelf wat je invult. Je kunt de volgende contactgegevens toevoegen
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Adresgegevens (voor routebeschrijving)
3. Adverteren op Instagram
Met een zakelijk Instagram account, kun je niet alleen adverteren op het nieuwsoverzicht van Instagram, maar ook in Insta Stories. Het voordeel is dat Instagram nog niet overspoeld wordt door advertenties (zoals Facebook) waardoor ze meer opvallen.
Instagram advertenties zijn een mooie manier om meer volgers te krijgen of meer bezoekers naar je blog of andere social media kanalen. Het wordt steeds lastiger om organisch bereik te hebben. Het wordt helaas steeds meer ‘pay to play’.
Als je een Instagram business account hebt, kun je berichten promoten zodat je Insta posts door meer mensen gezien worden. Maar je kunt ook een call-to-action toevoegen aan je advertentie. Je kunt dan namelijk een link toevoegen aan je bericht. En in je Insta Stories heb je de ‘swipe-up’ optie.
Swipe up, please!
Als je een zakelijk account hebt en meer dan 10.000 volgers, dan kun je op Insta Stories een link toevoegen aan je stories. Je hebt deze optie vast wel eens gezien: swipe-up please! Heb je nog geen 10.000 volgers? Dan heb je deze optie alleen als je betaalt voor een advertentie op Insta Storie. Dit is een goede manier om mensen naar je blog of website te krijgen.
Zakelijk Instagram account aanmaken
Je ziet dat een zakelijk Instagram account een aantal voordelen heeft. Heb je een persoonlijk profiel en wil je graag een zakelijk Instagram account? Bij je instellingen kun je dit persoonlijke profiel heel gemakkelijk omzetten naar een zakelijk Instagram account. In deze video van Instagram een korte uitleg hoe je dat doet.
Meer Instagram tips?
Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.
Ik ben benieuwd. Maak jij al gebruik van de voordelen van een zakelijk Instagram account? Laat het me weten in de reacties hieronder.
Peter B
op 22 Aug 2019Maaike Gulden
op 22 Aug 2019Anne - Travelgoodies.nl
op 02 May 2018Maaike Gulden
op 03 May 2018