Voordelen van een zakelijk Instagram account: 3 tips
Voordelen van een zakelijk Instagram account: 3 tips
29 maart 2018 
3 min. leestijd

Voordelen van een zakelijk Instagram account: 3 tips

Heb jij al een zakelijk Instagram account? Of gebruik je alleen een persoonlijk Instagram profiel? Als online ondernemer is het handig om een zakelijk Instagram profiel te hebben. Wat zijn de voordelen van een zakelijk Instagram account boven een persoonlijk profiel? Dat vertel ik in dit artikel.

Voordelen van een zakelijk Instagram account

Natuurlijk wil je als online ondernemer goed zichtbaar en bereikbaar zijn op internet. Instagram is daarvoor een mooi medium want steeds meer mensen maken gebruik van Instagram. Eerder interviewde ik Kirsten Jassies over Instagram en hoe je het slim inzet.

Leestip:

Wat zijn de voordelen van een zakelijk Instagram account? Een zakelijk Instagram account heeft een aantal mogelijkheden die je met een persoonlijk profiel niet hebt. Je krijgt namelijk handige statistieken, advertentiemogelijkheden en je bent beter bereikbaar voor je klanten.

1. Handige statistieken

Heb je ooit willen weten wie je volgers zijn? Welke berichten ze leuk vinden? En wat de beste tijd is om berichten op Instagram te plaatsen? Met een zakelijk Instagram account krijg je al die inzichten. Je beschikt dan over statistieken. Je krijgt handige gegevens, zowel over je Instagram account als van je individuele Instagram berichten.

Statistieken per bericht

Op berichten niveau, dus per post, krijg je informatie over bijvoorbeeld het bereik van dat bericht en hoeveel profielbezoeken je daardoor hebt gekregen.

Statistieken van je Instagram account

Op account niveau krijg je meer informatie over je volgers zoals leeftijd, verhouding man/vrouw en locatie. Maar wat echt super handig is: inzicht wanneer je volgers het meest actief zijn. Dat zijn dus goede tijden om iets op Instagram te posten! En je ziet hier ook hoeveel nieuwe volgers je erbij gekregen hebt.

Deze statistieken krijg je trouwens alleen voor berichten die je plaatst nadat je een zakelijk account geactiveerd hebt.

2. Beter bereikbaar voor Klanten

Een van de andere voordelen van een zakelijk Instagram account is dat je beter bereikbaar voor klanten. Als je geen business account hebt, dan heb je waarschijnlijk je e-mailadres of andere contactgegevens ergens in je profiel gezet. Maar als klanten je willen bereiken, moeten ze dit e-mailadres handmatig intikken.

Als je een zakelijk account hebt, hoeven ze alleen maar op de ‘contact knop’ op je Instagram profiel te klikken. Meteen opent er een nieuw scherm waar ze je direct kunnen mailen.

Je kunt verschillende contactgegevens toevoegen aan je profiel. Bepaal dus zelf wat je invult. Je kunt de volgende contactgegevens toevoegen

  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Adresgegevens (voor routebeschrijving)

3. Adverteren op Instagram

Met een zakelijk Instagram account, kun je niet alleen adverteren op het nieuwsoverzicht van Instagram, maar ook in Insta Stories. Het voordeel is dat Instagram nog niet overspoeld wordt door advertenties (zoals Facebook) waardoor ze meer opvallen.

Instagram advertenties zijn een mooie manier om meer volgers te krijgen of meer bezoekers naar je blog of andere social media kanalen. Het wordt steeds lastiger om organisch bereik te hebben. Het wordt helaas steeds meer ‘pay to play’.

Als je een Instagram business account hebt, kun je berichten promoten zodat je Insta posts door meer mensen gezien worden. Maar je kunt ook een call-to-action toevoegen aan je advertentie. Je kunt dan namelijk een link toevoegen aan je bericht. En in je Insta Stories heb je de ‘swipe-up’ optie.

Swipe up, please!

Als je een zakelijk account hebt en meer dan 10.000 volgers, dan kun je op Insta Stories een link toevoegen aan je stories. Je hebt deze optie vast wel eens gezien: swipe-up please! Heb je nog geen 10.000 volgers? Dan heb je deze optie alleen als je betaalt voor een advertentie op Insta Storie. Dit is een goede manier om mensen naar je blog of website te krijgen.

Zakelijk Instagram account aanmaken

Je ziet dat een zakelijk Instagram account een aantal voordelen heeft. Heb je een persoonlijk profiel en wil je graag een zakelijk Instagram account? Bij je instellingen kun je dit persoonlijke profiel heel gemakkelijk omzetten naar een zakelijk Instagram account. In deze video van Instagram een korte uitleg hoe je dat doet.

Meer Instagram tips?

Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.

Ik ben benieuwd. Maak jij al gebruik van de voordelen van een zakelijk Instagram account? Laat het me weten in de reacties hieronder.

3 voordelen zakelijk instagram account - themarketingfactory.nl

3 superhandige Instagram tips voor online ondernemers | www.themarketingfactory.nl
Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Peter B
Door

Peter B

op 22 Aug 2019

Maar hoe hou je dan het persoonljike en je bedrijfs instagram gescheiden? Ik zet m'n instagram profiel om naar een "professioneel account" en ik kan mijn gebruikersnaam veranderen in "mijn bedrijf" maar ik als persoon dan? Wij worstelen daar als bedrijf best wel mee omdat je het liefst al die zakelijke accounts (Facebook, Youtube, Instagram etc) ook verbind aan een zakelijk email adres en niet aan een persoon. Want de communicatie en media functie wil nog wel eens wisselen van persoon...

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 22 Aug 2019

Je kunt 2 verschillende Instagram accounts aanmaken (daar heb je wel 2 emailadressen voor nodig). Je kunt er dan eentje gebruiken voor jouw persoonlijk en met je zakelijke email maak je dan een zakelijk account aan. Dan kunnen ook meerdere mensen deze beheren (wel allemaal inloggen met hetzelfde email en hetzelfde wachtwoord) In de Instagram app kun je meerdere accounts toevoegen en dan switchen tussen de verschillende accounts.

Anne - Travelgoodies.nl
Door

Anne - Travelgoodies.nl

op 02 May 2018

Interessante info! Ik vroeg me al af hoe sommige die link toevoegde aan hun instagram stories.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 03 May 2018

Op naar 10.000 volgers of gewoon gaan adverteren!

Reactie plaatsen