Moeite met het schrijven van sociale media teksten? Handige 3 P-formule die altijd werkt
Moeite met het schrijven van sociale media teksten? Handige 3 P-formule die altijd werkt
27 februari 2023 
4 min. leestijd

Moeite met het schrijven van sociale media teksten? Handige 3 P-formule die altijd werkt

Ken je die momenten waarop je letterlijk het gevoel hebt dat je niets goeds te vertellen hebt? Je weet dat het goed is om regelmatig iets te posten op social media. Tenslotte wil je vindbaar zijn voor nieuwe klanten en top of mind blijven van je volgers. Maar je hebt geen idee wat voor social media teksten je kunt maken? Heb je moeite met het schrijven van sociale media teksten? Bekijk deze handige 3 P-formule die altijd werkt.

– Laatste update 28 maart 2024 –

Hoe schrijf je een goede tekst voor social media?

Je hebt het gevoel dat je iets op je Instagram wilt posten, maar je weet niets. Tenslotte heb je nog 10 minuten over voor je volgende afspraak of moet je toch 15 minuten in de auto wachten om je kinderen op te halen. Dus heb je mooi even de tijd om iets op Instagram te posten. Het is tenslotte al weer een paar dagen geleden dat je iets gedeeld hebt.

Ik begrijp het helemaal. Dat overkwam mij ook altijd. Ik had het gevoel dat ik mijn marketing op Instagram gaande moest houden, die betrokkenheid gaande moest houden en ervoor zorgen dat ik aanwezig was voor mijn volgers, maar mijn hoofd werd leeg. Ik had gewoon geen inspiratie voor social media teksten. Ken je dat gevoel? 

Social media teksten met dit 3P Content bucket systeem

Vandaag ga ik je mijn 3P’s Content Bucket systeem geven dat ik gebruik om mijn social media teksten voor Instagram, Facebook en Linkedin te maken en in te plannen. Dus ben je klaar om eindelijk leuke en boeiende social media teksten voor je ideale klanten te schrijven? Lees dan hieronder even verder.

Doel van je social media berichten

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de deze marketingterm: de know-like-trust factor. Zo niet? Daarom ben je hier   Het is eigenlijk de belangrijkste reden dat je social media inzet als ondernemer. Dit is het belangrijkste doel van social media. Je zet het in zodat jouw ideale klanten je leren kennen, aardig vinden, je vertrouwen en uiteindelijk jouw loyale klanten en beste ambassadeurs kunnen worden.

Soms is het handig om met zogenaamde content buckets te werken. Zeker als je geen inspiratie hebt voor je social media teksten. Je kunt dit 3P content bucket systeem gebruiken om social media content te maken waarmee je dit know-like-trust-principe opbouwt.

Content bucket 1: deel iets persoonlijks

Doel – Know factor vergroten. 

Laat mensen je leren kennen als persoon, post voor post. Mensen doen tenslotte zaken met mensen. En ze connecten eerder met mensen op social media dan met merken of bedrijven. Geef je merk dus een menselijk gezicht en laat weten dat er een persoon achter de knoppen zit. Vertel hoe je geweldige bedrijf begonnen is, neem ze mee op je ondernemersreis. 

Deel wat je passie is en wat je elke dag motiveert. Praat over de moeilijkste beslissing die je genomen hebt of een les die je deze week hebt geleerd. En deel af en toe iets dat niets met jouw werk te maken heeft, zoals je hobby’s of wat je leuk vindt en waar je een hekel aan hebt in je leven als ondernemer of werkende moeder.

Als mensen jou beter leren kennen als persoon, voelen ze eerder een connectie met je. Die persoonlijke verhalen zijn herkenbaar. Dit is hoe mensen die sterke band met jou opbouwen, van mens tot mens.


Leestip:

Content bucket 2: vertel wat je passie is

Doel - Like-factor verhogen. 

Je bedrijf is een hulpmiddel waarmee je jouw klanten  kunt helpen, je doel kunt bereiken en een leven kunt leiden waar jij van houdt. Je steekt je hart en ziel in je bedrijf. Je hebt een geweldig aanbod waarmee je jouw ideale klanten echt kunt helpen. En je bent continu bezig met verbeteren en het bedenken van meer ideeën waar je dol enthousiast over bent om hen nog beter te helpen. Dus dat wil je graag met de wereld delen.

In plaats van verkoperig en opdringerig te zijn (waarvan ik zeker weet dat je zo absoluut niet wilt overkomen) laat vooral merken waarom je hier zo gepassioneerd over bent en wat het oplevert. Als je inderdaad gelooft dat je het beste werk levert waarmee je mensen oprecht kunt helpen en waarde toevoegt aan hun leven, dan verdient je werk het om gezien te worden. 

Kies één ding waar je aan werkt en vertel waarom je hier zo enthousiast over bent. En vertel waarom dit nieuwe product, deze promotie, deze dienst of deze nieuwe lancering zo geweldig is en benadruk vooral wat dat oplevert voor hen. Vertel het alsof jij het over je favoriete film of restaurant hebt (ja, je weet dat je dat doet. Dat doen we allemaal. We hebben allemaal dat ongelooflijke verkooptalent in ons!). 

Spreek vanuit je hart. Als je echt oprecht bent en gepassioneerd over je aanbod, laat dan vooral die passie zien want dat werkt aanstekelijk! En als jij er zelf niet enthousiast over bent, waarom zouden anderen dat wel zijn?

Content bucket 3: deel iets dat helpt bij de pijn

Doel – Trust factor vergroten.

Deel iets dat waardevol is voor jouw ideale klanten en dat helpt bij hun grootste hoofdpijn. Iets waar ze 's nachts van wakker liggen. Dit kunnen tips, systemen, strategieën of stappen zijn. Of antwoorden op de meest gestelde vragen die betrekking hebben op jouw producten of diensten. 

De key hier is om je echt te verplaatsen in de schoenen van jouw ideale klant. Je maakt die content tenslotte voor hen. Dus deel content waar zij echt wat aan hebben en waarmee je hen verder helpt. Daarvoor moet jij de grootste pijnpunten en verlangens van je ideale klanten kennen.

Door in iedere social media post nuttige informatie te delen, blijven ze je graag volgen. Ze komen terug voor meer omdat ze zien hoe behulpzaam je bent. Zo bouw je steeds meer vertrouwen op bij je potentiële klanten. 

Gebruik deze content buckets

Gebruik deze 3 content buckets ter inspiratie als jij je volgende social media post maakt. Ik hoop dat je na het lezen van dit blog weer inspiratie hebt en al wat ideeën hebt opgedaan voor je volgende social media berichten. Je kunt altijd terugvallen op deze 3P's en blijf vooral waarde toevoegen in iedere post. 

Wil je meer content inspiratie. Bekijk hier hoe je snel Instagram bericht ideeen kunt bedenken als je geen inspiratie hebt of hoe je een goede social media video maakt met deze simpele tips.


Vind je dit interessant? Pin voor later!

Moeite met het schrijven van sociale media teksten? Bekijk deze handige 3 P-formule die altijd werkt om snel goede social media berichten te maken


Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen