Een hashtags is een label om aan te geven over welk onderwerp een tweet of twitterbericht gaat. Twitter hashtags zijn bedoeld om tweets te koppelen aan een bepaald onderwerp. Door hashtags te gebruiken in je tweets, heb je dus meer kans dat je twitterberichten gevonden worden door twitteraars die zich bezig houden met dit zelfde onderwerp.
- Laatste update 26 februari 2019 -
Wat zijn hashtags
Een hashtags is een woord (of meerdere woorden) met een #-symbool ervoor. Hahstags zijn uitgevonden door Twitter om gesprekken over hetzelfde onderwerp te bundelen. Alle woorden die beginnen met een # teken worden hyperlinks, en zijn dus zoekbaar en klikbaar. Met zo'n hashtag geef jij je tweet een soort label mee. Hierdoor weten anderen waar dit bericht overgaat en kunnen ze het gemakkelijk vinden. Niemand is eigenaar van zo’n hashtag. Je bepaalt zelf welke hashtag je gebruikt.
Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van hashtags. Een hashtag is vaak het onderwerp zelf of een afkorting van een onderwerp of evenement (bijvoorbeeld #dwdd voor het televisieprogramma De Wereld Draait Door). Met de zoekfunctie van twitter kun je op #dwdd zoeken. Je krijgt dan een overzicht van alle berichten die over #dwdd gaan. Veel gebruikte hashtags zijn bijvoorbeeld #durftevragen, #dtv en #goeievraag. Het is ook mogelijk om hashtags te volgen via Twitter. Het is erg handig om hiervoor een tool zoals Tweetdeck of Hootsuite te gebruiken.
Voordelen van Twitter hashtags
Goed gebruik maken van hashtags levert veel voordelen op. Door een hashtag te gebruiken, geef je jouw bericht een soort label mee. Daardoor kunnen anderen deze gemakkelijk vinden. Hashtags zijn handig om:
Conversaties te bundelen.
Gesprekken te monitoren.
Gevonden te worden door klanten.
Klanten te vinden.
Context toevoegen zoals een evenement of locatie.
Emotie toe te voegen door je mening te geven of voor fun.
Hoe Twitter hashtags gebruiken?
Het mooie van hashtags is dat ze simpel en gemakkelijk te gebruiken zijn. Je bepaalt zelf welke hashtag je gebruikt. Gebruik één of twee hashtags in een tweet. Uit onderzoek blijkt dat je meer interactie hebt als je één hashtag gebruikt. Maar dat dit weer daalt als je er meer dan twee gebruikt. Hier zijn een aantal do’s en don’ts om Twitter hashtags te gebruiken. Een hashtag kan bestaan uit:
Letters
Cijfers
Underscores (_)
Aanvullende hashtag tips
Hieronder nog een paar aanvullende tips over Twitter hashtags. Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Schrijf alle woorden aaneengesloten. Als je #socialmedia bedoelt, en je schrijft #social media dan wordt alleen #social klikbaar.
Gebruik niet alleen cijfers en begin deze ook niet met een cijfer (Hashtags als #076 of #2019jaar werken niet).
Underscores werken wel, maar alle andere speciale karakters zoals “?,%,&,+” niet. Die worden gezien als een spatie dus als je #Stars&Stipes gebruikt dan wordt alleen #stars een hashtag.
Het maakt geen verschil of je hoofdletters of kleine letters gebruikt. Je kunt dit doen voor de leesbaarheid zoals #SocialMedia, maar dit is hetzelfde als #socialmedia.
Houd het simpel want moeilijke spelling of vreemde woorden onthouden mensen niet.
Vergeet niet om deze hashtags nog even te onderzoeken met de zoekfunctie van Twitter.
#1 Branding en jezelf presenteren
Een hashtag is natuurlijk in de eerste plaats een label waarmee je het onderwerp van je bericht vastlegt. Door hashtags te gebruiken, word je eerder op dit trefwoord gevonden.
Gebruik dus een trefwoord waarop je gevonden wilt worden door je doelgroep.
Door regelmatig dezelfde hashtag te gebruiken, kun je autoriteit op een bepaald gebied verwerven.
Strategisch gebruik van hashtags kan je nieuwe volgers opleveren.
#2 Reputatie monitoren
Hashtags maken het mogelijk om onderwerpen te filteren en te ordenen uit de enorme hoeveelheid tweets in je timeline. Twitter tools, zoals Tweetdeck of Hootsuite, zijn een goed hulpmiddel om een specifiek onderwerp te volgen. Andere twitteraars gebruiken dit ook dus hashtags zorgen ervoor dat jouw berichten niet uitgefilterd worden.
Door de twitterberichten te filteren, kun je gemakkelijk monitoren wat er over jou of je bedrijf gezegd wordt.
Volg dus wat er over je bedrijf gezegd wordt en reageer hier op om je online reputatie te bewaken.
#3 Dialoog met je doelgroep
Je kunt dus volgen wat er over je bedrijf getwittered wordt en hier op reageren om te voorkomen dat negatieve berichten zich als een lopend vuurtje verspreiden. Je kunt ook informatie inwinnen over een bepaald onderwerp door vragen te stellen.
Zo kom je te weten wat er bij je doelgroep leeft en kun je marktonderzoek houden.
Door hashtags te gebruiken kun je met veel mensen tegelijk discussiëren over een bepaald onderwerp of over een evenement.
Je krijgt een real time overzicht wat er op dat moment over dit onderwerp getwitterd wordt.
Twitter hashtags inzetten
Een hashtag gebruiken in je tweets levert dus veel voordelen op. Je kunt niet alleen eenvoudig monitoren wat erover je gezegd wordt en werken aan je online reputatie, maar je kunt ook een conversatie over een bepaald onderwerp starten, deze gemakkelijk volgen en betrokken blijven. Zorg voor een dialoog met je doelgroep en vergeet niet om hashtags te gebruiken!