Het kost een hoop tijd al dat twitteren en delen van informatie. Op de korte termijn levert het je nog geen euro op ook. Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen? Je hebt wel meer te doen als ondernemer. Twitter biedt zakelijk volop kansen en er is letterlijk en figuurlijk winst te behalen voor je bedrijf. En als je werkt aan je doel is twitteren geen tijdverspilling, maar is het gewoon werk en levert het je vanzelf veel op. Wat zijn de voordelen van Twitter?
- Laatste update 26 februari 2019 -
Hoe kun je Twitter zakelijk inzetten?
Veel grote bedrijven communiceren al met hun klanten via Twitter. Voor kleine bedrijven en zelfstandigen is het een krachtig medium om zich te profileren zonder kostbare reclamecampagnes. Ook kun je de betrokkenheid met je doelgroep vergroten. Door Twitter effectief in te zetten, kom je te weten wat er leeft bij je doelgroep en wat er over je merk gezegd wordt. Maar het is ook een manier om nieuwe klanten te trekken, personeel te vinden, informatie te verzamelen of nieuwe ideeën op te doen. Klanten denken graag met je mee. Het gebruik van Twitter kan dus een goede marketingtool zijn, mits je deze op de juiste manier inzet.
Wat is je doel met Twitter?
Twitter wordt vaak ingezet omdat het gratis is of omdat de concurrentie het ook doet. Maar het kost wel tijd en weet je ook wat je er precies mee wilt bereiken? Het gebruik van Twitter moet geen doel op zichzelf zijn, maar een middel om je doel te bereiken en onderdeel van je bedrijfsstrategie. Bedrijven vergeten bij de inzet van Twitter vaak een doelstelling te formuleren of hebben maar één doel, en dat is meer verkopen. Uiteindelijk draait het in iedere onderneming om geld verdienen want anders heb je geen bestaansrecht. Maar social media vereist tweerichtingsverkeer, het is een dialoog en een andere manier van communiceren met klanten. Als je social media alleen maar inzet om directe reclame te zenden dan zal dat als spammen ervaren worden. Je zult dan niet veel volgers en ambassadeurs krijgen voor je merk of bedrijf.
Voordelen van Twitter
Twitter is een laagdrempelig platform voor razendsnelle communicatie. Juist die eenvoud en snelheid maken dit een krachtig medium. Je kunt hier gemakkelijk informatie met elkaar delen en gesprekken aangaan met iedereen die hier actief is. Met Twitter kun je mensen gemakkelijk op de hoogte houden van nieuwtjes, ontwikkelingen en andere wetenswaardigheden. Wat zijn de voordelen van Twitter en waar kun je het voor inzetten?
#Zichtbaarheid vergroten
Door actief te zijn op Twitter kun je gemakkelijk veel mensen bereiken en in contact komen met klanten, zakenrelaties of andere geïnteresseerden. Netwerken is een stuk eenvoudiger. Door mee te doen met discussies, je verhaal te vertellen en regelmatig tips te delen, zonder direct te gaan verkopen, blijf je zichtbaar en ‘top of the mind’. Is iemand op zoek naar een leverancier van jouw product of dienst dan zijn ze eerder geneigd aan jou te denken.
#Verhogen naamsbekendheid
Je kunt op Twitter communiceren wie je bent en wat je doet en waar je goed in bent. Wanneer je regelmatig nieuws en waardevolle informatie deelt over een bepaald onderwerp word je vanzelf gezien als een expert op jouw vakgebied. Je wordt dan eerder beschouwd als een belangrijke en betrouwbare bron. Zoekt men informatie, advies of het product dat jij aanbiedt dan wordt aan je gedacht en zijn mensen eerder geneigd om zaken met je te doen.
#Netwerk opbouwen
Door zichtbaar te zijn, snel en adequaat te reageren, ook bij negatieve uitlatingen over je merk, en met mensen in gesprek te gaan versterk je banden en vergroot je je netwerk. Mensen die jou volgen op Twitter zijn oprecht geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Ze zijn eerder geneigd om zaken met je te doen. Maar nog belangrijker ze zijn je sociale kapitaal, je ambassadeurs en laten zich positief uit over jouw product of dienst op de Twitter. Ze brengen je gratis onder de aandacht bij hun netwerk wat je uiteindelijk weer nieuwe volgers, ambassadeurs of klanten op kan leveren.
#Snellere verkoop
Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze je kennen, ook al hebben ze je nog nooit in het echt ontmoet, hoeven ze minder lang na te denken over een aankoop. Ze weten wie je bent, wat je te bieden hebt en het begin van de relatie is al gebouwd. Je kunt je aanbod ook veel beter aanpassen op de behoefte van je doelgroep.
#Marktonderzoek
De ideeën en tips liggen voor het oprapen op Twitter. Je hoeft geen ingewikkelde enquêtes of marktonderzoeken meer uit te voeren om hier achter te komen. Monitor wat er over je merk wordt gezegd of vraag feedback. Vraag mensen direct wat je kunt verbeteren of aan welk product ze behoefte hebben. Ook kun je eenvoudig volgen wat jouw concurrenten in de branche doen en hiervan leren.
#Klantenbinding
Door social media te gebruiken, kun je in contact komen met je doelgroep. Je kunt de dialoog aangaan en betrokkenheid tonen. Wees niet bang voor kritiek. Door het gesprek aan te gaan en problemen op te lossen, schep je vertrouwen, krijg je meer kennis van je klanten en weet je waar de pijn zit. Jouw klanten voelen zich ook gehoord en serieus genomen, grote kans dat je er een ambassadeur bij hebt en dat deze klant weer bij je terug komt!
#Reputatie bewaken
Op internet kun je volgen wat er gezegd wordt over je merk, product, bedrijf en concurrentie. Dit geeft veel nieuwe inzichten en leerpunten. Door social media te monitoren kun je snel reageren op reacties en kritiek van (potentiële) klanten. Openheid en betrokkenheid kunnen een positieve invloed hebben op je imago, op je reputatie.
#Meer bezoekers naar je website
Het is goed om in de berichten die je op social media netwerken plaatst een link te maken naar je website. Door een link op Twitter kun je meer bezoekers op je website krijgen. Inkomende links zijn ook een manier om hoger te scoren in de zoekmachine rankings.
#Personeel werven
Online werving via sociale media kanalen wordt steeds populairder. Met social media kun je redelijk eenvoudig nieuw talent opsporen. Online profielen zijn gestandaardiseerd en dus gemakkelijk te vergelijken. Bovendien zijn online profielen beter te vinden door geautomatiseerde screeningtools.
#Nieuwe klanten aantrekken
Er zullen ook klanten naar je toekomen als je social media correct inzet. Door het opbouwen van een ambassadeursnetwerk, zal je sociale netwerk voor mond-tot-mond reclame gaan zorgen. Hierdoor kan het voorkomen dat je klanten, ver buiten je eigen regio krijgt. Klanten die je zonder social media, waarschijnlijk nooit had kunnen bereiken.
Kortom
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van de voordelen van Twitter en mogelijke doelstellingen. Dit is voor iedereen anders, maar het is wel aan te raden om eerst goed na te denken met welk doel je Twitter in wil zetten. Dat bepaalt namelijk de content die je hier deelt en daardoor kan je ook controleren of je deze doelstellingen ook bereikt. Meer Twitter tips? Bekijk hier de Twitter handleiding.