Twitter is een laagdrempelig platform voor razendsnelle communicatie. Het is een online berichtenservice waarmee je in korte berichten vertelt wat je nu aan het doen bent of wat je bezighoudt. De korte berichten verplichten je kort en 'bondig' te zijn. Bovendien gaat het over wat je nu doet, vindt of meemaakt en is daarmee erg actueel. Hieronder een aantal tips: hoe werkt Twitter.
- Laatste update 27 februari 2019 -
Voordeel van Twitter
Het voordeel van Twitter is dat het laagdrempelig en gemakkelijk is om mensen te volgen. Je kunt eenvoudig anderen volgen om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en ontwikkelingen. Daar heb je geen toestemming voor nodig. Andersom kun jij met Twitter ook anderen op de hoogte brengen van jouw bezigheden en wetenswaardigheden.
Je kan met iedereen die er actief is een gesprek aangaan. De gesprekken zijn real time, dus je kunt een vraag stellen en krijgt vrijwel meteen reacties. Nergens worden vragen zo snel beantwoord als op Twitter. Ook directieleden en grote organisaties hebben vaak een Twitter account. Hoe lastig is het vaak om via traditionele kanalen met hen in contact te komen?
Het uitwisselen van korte berichten met je netwerk.
Het doel van Twitter is het opbouwen van een netwerk en het uitwisselen van informatie.
Je gaat mensen volgen en krijgt zelf volgers.
Je kunt zo op een gemakkelijke manier contact houden met je netwerk.
Hoe werkt Twitter
Van alle sociale netwerken heeft Twitter de eenvoudigste opzet. Je hebt het zo onder de knie en het grote voordeel is dat je geen toestemming nodig hebt om anderen te volgen. Twitter is geen platform om alleen maar te zenden. Als je twitter gebruikt om alleen maar berichten te plaatsen, hoe interessant die ook zijn, dan bouw je geen band op met je volgers. Stel vragen, reageer, en ga een dialoog aan. Dit kan leiden tot interessante contacten. Je gaat korte berichten delen, de zogenaamde tweets, die het hart van Twitter vormen. Een tweet kan foto's, video's, links en tekst bevatten.
Tweets afschermen
Via Twitter leg je gemakkelijk contact. Deze gesprekken zijn openbaar (tenzij je achter een slotje twittert en je mensen eerst toestemming moet geven om je berichten te lezen). Een uitzondering is de DM. Dit is een Direct Message of privébericht. Als je niet wilt dat iedereen je twitterberichten kan lezen, kun je bij 'Privacy en veiligheid' de optie 'Je tweets afschermen' aanvinken. Je zet dan een slotje op je tweets en mensen moeten dan eerst toestemming van jou krijgen om je berichten te kunnen lezen.
Reageren op tweets van anderen
Een antwoord is een reactie op een andere tweet. Dit is een van de eenvoudigste manieren om deel te nemen aan een gesprek op Twitter. De tweet begint dan met de @gebruikersnaam. Bij een 'vermelding' begint de tweet niet met een @gebruikersnaam, maar staat deze verderop in een bericht.
Als twee mensen elkaar beantwoorden, wordt dat alleen getoond op de tijdlijn van mensen voor wie dat relevant is, zoals mensen die beiden volgen. Als iemand jou een antwoord stuurt en jij diegene niet volgt, wordt het antwoord niet op de tijdlijn van jouw startpagina weergegeven. In plaats daarvan wordt het antwoord op het tabblad 'Meldingen' weergegeven.
Als je Tweets niet zijn afgeschermd, zijn al je antwoorden openbaar. Alleen relevante mensen, zoals mensen die jou volgen of mensen die aan het gesprek deelnemen, zien jouw antwoord op de tijdlijn van hun startpagina, zelfs wanneer je jouw antwoord met een '@' begint. Als je wil dat al je volgers jouw antwoord zien, kan je het antwoord het best in een retweet of een retweet met reactie plaatsen.
Twitter account aanmaken
ls je met Twitter aan de slag wil, dien je je wel te registreren en een twitteraccount aan te maken. Daarna kun je mensen gaan volgen, berichten plaatsen, maar vooral contact maken en reageren op anderen. Ga naar http://twitter.com om een account aan te maken.
Bij ‘volledige naam’ vul je bijvoorbeeld je voor- en achternaam in of de naam van je bedrijf.
Let Op! Hier vul je nog niet je twitternaam in (je naam met een apenstaartje).
Je gebruikersnaam is die met een apenstaartje en daarvoor heb je maximaal 15 tekens.
Je kunt je gebruikersnaam of twitternaam later altijd nog wijzigen.
Twitter profiel invullen
Het is goed om eerst je profiel volledig in te vullen voordat je wereldkundig gaat maken dat je kwiteert. Anderen weten dan wie je bent en de kans is groter dat mensen je ook terug gaan volgen. Twitter gaat over interactie en persoonlijk contact maken. Mensen weten graag met wie ze te maken hebben. Ze kijken vaak eerst naar je profiel voordat ze beslissen om je te gaan volgen. In maximaal 160 tekens kun je hier iets over jezelf vertellen, over je werk of zaken die belangrijk voor je zijn.
Twitter instellingen aanpassen
Bij ‘Instellingen en privacy’ kun je altijd al je Twitter gegevens aanpassen. Je kunt hier je twitternaam wijzigen, een foto toevoegen, je bio invullen, maar ook aanpassen welke meldingen je wilt ontvangen. Hier zie je ook welke Twitter trends je ingesteld hebt, of video's automatisch mogen afspelen of welke accounts je geblokkeerd hebt. Loop de verschillende tabbladen even door en kijk rustig wat je aan wilt passen.
Zoeken op Twitter
Bovenaan je scherm staat een zoekveld waarmee je op een trefwoord kunt zoeken. Je kunt ook woordcombinaties opgeven als zoektermen door het tussen aanhalingstekens te zetten of de woorden AND of OR te gebruiken. De zoekresultaten die je standaard te zien krijgt, zijn de zogenaamde ‘top’ zoekresultaten. Dat zijn de meest relevante of populaire tweets over dit onderwerp.
Je kan je zoekresultaten filteren door te klikken op Top, Meest recent, Personen, Foto's, Video's, Nieuws of Uitzendingen (bovenaan je zoekresultaten). Of 'Zoekfilters' of 'Geavanceerd zoeken' gebruiken. Daarvoor klik je op de drie puntjes. Vervolgens zie je een uitklapmenu waar je kunt kiezen voor 'Zoekfilters' of 'Geavanceerd zoeken'.
Twitter Tips
Gebruik bij voorkeur je eigen naam als twitternaam want twitteren is persoonlijk contact maken.
Houdt je bio actueel en zorg voor trefwoorden waarop je gevonden wil worden.
Gebruik een duidelijke en herkenbare foto (of eventueel een logo) als profielfoto zodat mensen weten wie je bent.
Plaats geen slot op je updates zodat mensen je niet kunnen volgen tenzij je ze eerst goedgekeurd hebt.
Ga actief mensen volgen die je interessant vindt of die bij je doelgroep behoren, zorg daarbij voor een mix van kennisleveranciers en kennisconsumenten.
Geef veel weg en help anderen, deel interessante informatie, links, foto’s en filmpjes.
Voeg zelf waarde toe op twitter en ga niet alleen retweeten.
Als je retweets stuurt, voeg zelf nog commentaar toe (waarom is het interessant voor je volgers).
Ga niet alleen maar verkopen of je business promoten want dat levert geen volgers op.
Bouw relaties op en ga op zoek naar mensen die je kunnen helpen.
Gebruik #hashtags voor specifieke onderwerpen, acties of evenementen zodat het makkelijker is om op die onderwerpen te zoeken of gevonden te worden.
Als je een vraag stelt kun je er een call-to-action aan koppelen door achter je tweet de woorden “Please RT” te zetten. Daarmee vraag je jouw volgers om je vraag door te sturen naar hun netwerk.
Reageer op RT’s, DM’s, vermeldingen (mentions) en ook op lijstvermeldingen door mensen te bedanken.
Gebruik bitly (http://bitly.com) om de URL’s in je bericht te verkorten. Door hier ook een (gratis) account aan te maken, kun je zien hoe vaak jouw links worden aangeklikt.
Maak gebruik van tools, zoals Tweetdeck of Hootsuite, om de berichtgeving op Twitter gemakkelijker te volgen, sorteren en te monitoren.
Voer geen ellenlange discussies. Als je in een discussie raakt, stap dan over op Direct Messages.
Ga geen tientallen tweets per dag sturen.
Vertel je verhaal bondig en niet in 4-opeenvolgende tweets. Mensen haken af na het tweede bericht.
Meer Twitter Tips?
Wil je nog meer tips hoe je Twitter inzet voor je marketing? Om jezelf online te profileren, te netwerken en interessante informatie te vinden? Bekijk hier de Twitter handleiding.