Twitter lijsten zijn handig als je Twitter slim wil inzetten. Zo'n Twitter lijst maken is heel gemakkelijk, maar dan moet je er natuurlijk ook mee aan de slag. Zo kun je Twitter nog effectiever inzetten. Hoe Twitter lijsten gebruiken? Waar kun je deze voor inzetten? Wat zijn handige toepassingen voor deze lijsten?
- Laatste update 26 februari 2019 -
Hoe Twitter lijsten gebruiken
Zelf ben ik groot fan van Twitter lijsten. Ze maken het zoveel makkelijker om berichten te filteren op Twitter. Hieronder een aantal suggesties hoe Twitter lijsten gebruiken. Deze informatie is eerder gepubliceerd op Frankwatching. Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.
#(Potentiële) klanten
Door te monitoren waarover zij twitteren, weet je wat er speelt bij je klanten. Zo kun je ook de dialoog aangaan en contact houden met (potentiële) klanten. Door te reageren of hun berichten te retweeten, bouw je een band met ze op en zorg je ervoor dat je top of mind bent wanneer ze behoefte hebben aan de producten of diensten die je aanbiedt.
#Opiniemakers
Interactie met invloedrijke bloggers of journalisten in je branche kan voor meer bereik zorgen. Vaak hebben deze personen veel volgers en worden ze beschouwd als een belangrijke bron van informatie. Volg wat zij te melden hebben en kijk of je hierop kunt inhaken. Als zij je berichten gaan delen, bereik je een groot publiek. Of misschien heb je helemaal geen zin om de interactie aan te gaan, maar wil je gewoon het laatste nieuws in je branche volgen.
#Mensen waar je veel interactie mee hebt
Volgers waar je heel veel interactie mee hebt en die vaak reageren, voeg je natuurlijk ook toe aan een lijst. Zij zijn degenen die je vaak retweeten of je blogs delen. Noem de lijst geen ‘retweeters’, maar verzin een naam die de reden niet prijsgeeft waarom je deze lijst gemaakt hebt. Of maak er gewoon een verborgen lijst van. Je kunt bijhouden wat zij twitteren en hun artikelen of tweets die je interessant vindt delen. Zo creëer je een win-winsituatie en moedig je hen aan om nog meer van jouw content te delen.
#Concurrenten en vakgenoten
Natuurlijk is het belangrijk om bij te houden waarover je concurrenten en vakgenoten twitteren en met wie zij gesprekken hebben. Misschien heb je liever niet dat ze zien dat je ze volgt? Voeg ze dan gewoon toe aan een afgeschermde lijst. Je hoeft een account niet eerst te volgen om deze toe te kunnen voegen aan een lijst. Zo kun je wel hun tweets in de gaten houden, zonder dat je het account volgt op Twitter.
Tot slot: vergeet jezelf niet toe te voegen aan openbare lijsten
Veel mensen voegen zichzelf niet toe aan hun eigen lijst. Waarom zou je ook? Een goede reden om dat wel te doen, is dat jouw tweets dan ook getoond worden aan de mensen die zich abonneren op je lijst. Als je lijst openbaar is, kan iedereen deze lijst gaan volgen. Het is dan natuurlijk jammer als je daar zelf niet opstaat.
Je kunt jezelf overigens niet toevoegen aan een lijst via Twitter zelf, dat kan alleen met behulp van een tool zoals Tweetdeck of Hootsuite. Klik daarin op je eigen naam in een van de conversatiekolommen zodat je profielinformatie in een pop-upscherm wordt getoond en je de optie hebt om jezelf toe te voegen aan een lijst.