De kracht van privé berichten via social media om volgers om te zetten in klanten
Kracht van privé berichten via social media om van volgers klanten te maken
23 november 2021 
8 min. leestijd

Kracht van privé berichten via social media om van volgers klanten te maken

Wil jij social media volgers omzetten in klanten? Start dan vooral 1-op-1 gesprekken met klanten. DM’s zijn krachtig. Als je deze Direct Messages goed gebruikt, kun je met zo’n privé bericht via social media klanten maken. Maar hoe dan? Hoe kun je klanten krijgen met privé berichten via social media? Als jij jezelf dat afvraagt, lees dan vooral verder. 

P.S. Je kunt ook de video bekijken of naar de poscast luisteren ;)

Start zelf conversaties

Wacht niet tot mensen jou een berichtje sturen. Neem zelf het initiatief. Stuur je ideale klanten een privé bericht via social media om een gesprek te starten. Dat is juist de kracht van social media dat het laagdrempelig is en je heel gemakkelijk conversaties kunt starten.

Je zult mensen niet snel ongevraagd een mailtje sturen, dat vinden we al gauw opdringerig. Maar een privé bericht via social media vinden we heel normaal. En het is gemakkelijk, je hebt daar geen gegevens voor nodig maar kunt iemand gewoon een berichtje sturen via Instagram of Facebook.

Je kunt gewoon reageren op een social media bericht die zij gepost hebben. Vertel dat het je een mooi inzicht gegeven heeft of dat je het er helemaal mee eens bent (of juist niet). Wacht niet tot mensen op jou reageren maar start zelf conversaties.

Stuur nieuwe volgers een welkomstbericht

Als je een nieuwe volger krijgt, stuur ze eens een welkomstberichtje om mensen een warm welkom te geven en een gesprek te starten. Daardoor bouw je direct een connectie op en toon je ook interesse in de ander. Je kunt iets sturen in de trant van: 

"Hoi Cynthia, dank je wel voor het volgen. Ik ben Maaike en help coaches en therapeuten van nul klanten naar een wachtlijst praktijk en hun eigen groep coaching programma te lanceren. Ik ben benieuwd, hoe ben je op mijn account gekomen? Fijne dag nog”

Met zo’n opening sla je twee vliegen in één klap. Je start een vriendelijk gesprek waarmee je mensen een warm welkom en persoonlijke aandacht geeft én je leert je volgers beter kennen want je ontdekt hoe mensen je account vinden.

Kijk of je een haakje ziet om een aanbod te doen

Ga gewoon gesprekken aan (net als in het echte leven). Zoek steeds naar haakjes om een conversatie te starten. Reageer op iets wat ze gepost hebben. Zie je dat iemand jarig is, kun je ze feliciteren. En als ze reageren op jouw bericht kun je vragen wat hun grootste inzicht was of wat hun grootste uitdaging is.

En als de gelegenheid zich voordoet en je ergens een haakje ziet, kun je subtiel overgaan naar een verkoopgesprek, zoals: “Mooi, Cynthia, Dat is iets waar ik mijn klanten mee help in Master Online Marketing. Wil je dat ik je hier iets meer over vertel?”

Vraag hier wel altijd toestemming voor en deel niet zomaar een link naar je aanbod. Dat komt heel opdringerig over. Dan haken mensen af.  Als je direct een aanbod doet zodra ze je gaan volgen, de eerste keer dat ze reageren of je een privé bericht via social media sturen, is veel te pusherig.

De kracht van privé berichten via social media

Niet alle conversaties leiden tot een verkoopgesprek. En dat hoeft ook niet. De magie zit in het gewoon starten van de conversatie, van mens tot mens. Daardoor leren mensen je beter kennen en bouw je relaties op.

Dus start gewoon een gesprek. En pas als je een paar keer over en weer berichten gestuurd hebt én alleen als je een haakje ziet en denkt dat mensen jouw hulp kunnen gebruiken, doe je een aanbod. Vraag wel eerst toestemming om te vertellen hoe je iemand verder kunt helpen.

Wees niet ontmoedigd als je geen verkoop haalt uit privé berichten via social media. Verwacht dat ook niet altijd want online conversies zijn laag. Je kunt ook altijd voorstellen om een keer af te spreken via Zoom zodat je elkaar beter kunt leren kennen en jij die ander wat tips kunt geven.

De kracht van privé berichten via social media

Mensen hebben vaak wat tijd nodig om je eerst beter te leren kennen voordat ze ook voldoende vertrouwen hebben om in je te investeren. En er zijn méér voordelen aan deze methode om een gesprek te starten via een Direct Message dan alleen verkopen. Dit is de kracht van privé berichten via social media:

  • Je geeft mensen persoonlijke aandacht en dat waarderen mensen. Je geeft ze een warm welkom en laat merken dat je ze hoort en ziet.
  • Dit vergroot je bereik want als je zo’n DM conversatie start, krijgt Instagram (of welk social media kanaal je gebruikt) een seintje dat deze persoon geïnteresseerd is in jouw content. 
  • Dus ze krijgen meer van je content te zien en dat geeft je meer mogelijkheden om je volgers te koesteren via je content. 

Dus als die eerste conversatie niet resulteert in een verkoop, kan dat in de toekomst misschien wel. Dat betekent niet dat diegene nooit klant bij je wordt! Maar dan moet je deze relaties wel warm houden en koesteren.

Bouw relaties op met privé berichten via social media

Relaties zijn belangrijk op social media. Posting and ghosting werkt simpelweg niet, ook al deel je nog zulke waardevolle content. Daarmee bouw je geen relaties op! Je wilt contact maken met je publiek, en dat doe je dus door conversaties te starten.

  • Reageer op hun comments bij jouw social media post,
  • En reageer ook spontaan op hun berichten.
  • Dat kun je onder zo’n post doen of gebruik de kracht van privé berichten via social media😉

Neem deel aan de conversaties op relevante Instagram feeds, dus die van jouw ideale klanten. Zo breng je jezelf bij hen onder de aandacht en bouw je relaties op. En onthoud: conversaties zorgen voor connecties en connecties leiden tot conversies.

Dit is ook belangrijk voor de algoritmes. Alleen als jij een goede gebruiker bent en tijd doorbrengt op het platform door deel te nemen aan de conversaties, laten ze jouw content ook vaker zien. Dus breng tijd door op Instagram als je wilt dat Instagram je content aan je volgers laat zien. 

Leestip:

Wees consistent 

Het is ook belangrijk om consistent te zijn met posten op je tijdlijn. En met consistent bedoel ik niet continu. Dus je hoeft echt niet per se dagelijks iets te posten maar wel met enige regelmaat zodat mensen ook een reden hebben om je te blijven volgen. 

Denk hier eens over na vanuit het oogpunt van een volger. Ze zijn je net gaan volgen en super enthousiast over wat ze zien op je feed. Maar dan niks, nada, niente….radio stilte. Ze bezoeken je profiel en zien dat je al 3 weken niks gepost hebt.

Ze denken “Ah misschien is ze wel op vakantie” of "misschien is ze wel gestopt mer haar bedrijf" en gaan op zoek naar een andere coach of expert. iemand die wel consequent verschijnt voor volgers en op wie ze kunnen vertrouwen dat ze er voor hen zijn. Dan ben jij ze kwijt!

Bouw connecties op

Consistentie is niet alleen de sleutel tot het vergroten van je volgers en betrokkenheid, maar het is ook super belangrijk om te komen opdagen om je volgers te koesteren. Als jij ze blijft boeien met interessante content, komen ze graag terug voor meer.

Daardoor leren ze je kennen. En je moet connecties en relaties met je volgers opbouwen voordat zijn bereid zijn om in je te investeren. Dat doe je door waardevolle behulpzame content te delen waar zij wat aan hebben, dus tips, trics of inzichten.

Het zijn echte mensen die je volgen omdat je hulp biedt bij één van hun pijnpunten. Omdat je oplossingen hebt voor hun problemen. En omdat ze dat graag van jou willen horen omdat ze een klik met je hebben.

Blijf met ze praten. Blijf met ze delen. Blijf opdagen voor jouw mensen!

Wil jij je social media een boost geven? 

Vind je het lastig om consistent te blijven delen en te komen opdagen? Omdat je geen idee hebt wat je kunt posten op social media? Of kost social media je veel te veel tijd? Speciaal daarvoor heb ik Social Media Boost ontwikkeldDaarin krijg je

  • een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5 minuten, 10 minuten of 20 minuten tijd hebt.
  • scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten. 
  • meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen op social media. 

Makkelijker kan ik het je niet maken. Zie dit als een social media bureau in je pocket. Dus als jij geen budget hebt om je social media uit te besteden (waar ik sowieso geen voorstander van ben) en je dit er even bij moet doen in je bedrijf, naast alle andere taken die je al op je bordje hebt dan is Social media Boost een uitkomst. Meer weten? Stuur gewoon een privé bericht via social media😉


Vind je dit interessant? Pin voor later!

 Wil jij social media volgers omzetten in klanten? Start een-op-een gesprekken met klanten. Hoe kun je klanten krijgen met privé berichten via social media? Als jij jezelf dat afvraagt, lees dan vooral verder

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down