SEO
SEO

SEO

Wat is SEO en hoe zet je dit slim in? Als mensen een vraag of probleem hebben, beginnen ze hun zoektocht meestal op Google. Vaak kijken ze niet verder dan de eerste drie zoekresultaten dus als jij een oplossing hebt voor dat probleem, wil je graag bij die eerste drie zoekresultaten in Google verschijnen. Anders laat je website bezoekers lopen.

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalization of zoekmachine optimalisatie.

Dit is een verzamelnaam voor een aantal technieken waarmee je jouw website gaat optimaliseren voor zoekmachines. En in Nederland is dat Google want meer dan 98% van de mensen gebruikt hier Google.

Als mensen iets nodig hebben typen ze een paar zoekwoorden in, en op basis van die zoekwoorden (of keywords) rangschikt Google alle webpagina’s op relevantie en populariteit.

Je wil dus als het ware jouw website relevanter en populairder maken zodat je hoger scoort in de zoekresultaten en je dus gratis potentiele klanten naar je website trekt. Maar hoe doe je dat?

Verschil on-page SEO en off-page SEO

Er spelen meerdere factoren mee voor je zoekmachine ranking. Bovendien verandert Google deze regelmatig. Het allerbelangrijkste is om gewoon interessante content voor je bezoekers te schrijven. Want als zij langer op je website blijven, dan stijgt je relevantie.

Maar je hebt ook een aantal on page en off page SEO factoren die een rol spelen bij zoekmachine optimalisatie.
  • Off-page SEO: dit zijn factoren waar je minder invloed op hebt. Dat zijn bijvoorbeeld anderen die linken naar je website en de autoriteit van je website.
  • On-page SEO: dit zijn SEO factoren waar je wel directe invloed op hebt. Dit zijn alle SEO dingen binnen je website waar je dus controle op hebt. Denk daarbij aan de titels, meta omschrijving, maar ook aan de snelheid van je website en hoe goed deze te lezen is op mobiel.

SEO-checklist

Voordelen van SEO

Als je dus zorgt dat je website zoekmachine vriendelijk geoptimaliseerd is, wordt je hoger getoond in Google. Het liefst kom je dus met jouw blogs en website pagina’s in de top drie zoekresultaten. Dan krijg je namelijk organisch zoekverkeer. Dat wil niks anders zeggen als gratis zoekverkeer. Mensen komen op je website omdat ze jouw website of blog tegen komen op Google. En meer bezoekers op je website, betekent meer conversie.
  • Mensen googelen als ze iets nodig hebben of een vraag hebben.
  • Vervolgens klikken ze op één van de eerste zoekresultaten die ze tegenkomen.
  • Dus als jij daar niet te vinden bent, krijg je ook minder gratis bezoekers op je website.
  • Door je website SEO te optimaliseren, rank je hoger in de zoekmachines.

Het voordeel is dat mensen zelf informatie zoeken op het moment dat ze dit nodig hebben. En zijn dus eerder geneigd om actie te ondernemen, of hebben zelfs een koopintentie. Daarom is het goed om aandacht te besteden aan je zoekmachine optimalisatie. Dit is wel een lange termijn techniek.

Hoe SEO slim inzetten

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Natuurlijk moet je website mobiel vriendelijk zijn en snel laden. Daar kun je eventueel de hulp inschakelen van je websitebouwer of hostingbedrijf. Maar gebruik ook vooral de juiste keywords, oftewel zoekwoorden. Hieronder een aantal tips.

Gebruik zoekwoorden of keywords

Zoekmachines vertrouwen op keywords. En Google is een zoekmachine. Een keyword is een zoekwoord of zin die iemand zoekt om je blog of product te vinden. Dus als jouw blog gaat over ‘5 tips om Pinterest hashtags te gebruiken, dan kan je keyword zijn ‘Pinterest hashtags gebruiken’. De meeste mensen typen namelijk meerdere woorden in. Dit heet ook wel een long tail keyword.

Gebruik ook niet zo maar wat zoekwoorden, maar de juiste zoekwoorden. Woorden waarop jij graag gevonden wilt worden en die relevant zijn voor jouw ideale klanten. Met de juiste zoekwoorden scoor je hoger in de zoekresultaten én wordt je ook gevonden door het juiste publiek
  • Op welke woorden zoeken jouw ideale klanten?
  • Hoe kun je die zoektermen gebruiken in je tekst?

Zoekwoorden op de juiste plek in je blog

Als je weet op welke zoekwoorden, oftewel keywords, jouw ideale klanten zoeken, dan heb je een aantal plekken waar je deze zoekwoorden gebruikt.
  • In de URL van je blog of pagina.
  • De titel van je artikel.
  • Meerdere keren in je tekst (in ieder geval aan het begin en einde).
  • Minimaal in één van je tussenkopjes.
  • De file naam en omschrijving van je afbeelding.
  • En de meta omschrijving (deze wordt ook getoond in Google!).

Gebruik de Yoast SEO plugin

Gebruik je een WordPress website? Installeer dan de gratis SEO plugin van Yoast. Deze plugin geeft precies aan hoe goed je tekst geoptimaliseerd is voor SEO. Je geeft zelf een focus trefwoord op en dan krijg je automatisch suggesties of je tekst voldoet aan de SEo regels en wat je nog kan verbeteren. Volg de suggesties van de Yoast SEO plugin en je komt een heel eind met je zoekmachine optimalisatie.
Reactie plaatsen