Retargeting
Retargeting

Retargeting

Retargeting is een techniek waarbij je website bezoekers die niks gekocht hebben, opnieuw gaat bereiken met online advertenties. Dit kun je ook doen voor andere gewenste acties zoals het aanmelden hebben voor je nieuwsbrief of webinar.

Wat is retargeten

Retargeten betekent dat je bezoekers die je website bezocht hebben, opnieuw kunt bereiken met advertenties. Dit is een manier om onder de aandacht te blijven van mensen die je website verlaten hebben zonder de gewenste actie genomen te hebben (bounced traffic). Dit wordt ook weleens remarketing genoemd.

Met retargeting probeer je website bezoekers die geen actie genomen hebben, terug te brengen naar je website door hen advertenties te tonen als ze andere websites bezoeken. Het doel is conversie verhogen.

Je kent het wel dat je op zoek bent naar een vakantie. Daarvoor bezoek je diverse websites om informatie te zoeken. En tijdens het surfen zie je steeds weer een advertentie voorbij komen van een hotel dat je eerder bekeken hebt. Of je hebt even op de website van Wehkamp gekeken op zoek naar een nieuw jurkje, maar je hebt deze niet gekocht omdat je nog even wat andere websites wil bekijken. Vervolgens krijg je steeds een advertentie te zien van dat jurkje.

Dat is retargeten.

Hoe werkt retargeting

Hoe werkt retargeting

Zo werkt retargeting: je plaatst een stukje code op je website (dit heet ook weleens pixel). Deze code is niet zichtbaar voor je website bezoekers. En heeft ook geen effect op het functioneren van je website. Ieder keer als een nieuwe bezoeker jouw website bezoekt, dan krijgen ze een stukje code mee.

Vervolgens kun jij een advertentie tonen aan iedereen die je website bezocht heeft of zelfs alleen aan de mensen die een specifieke pagina bezocht hebben. Je kunt retargeten via Google, maar ook op Facebook bijvoorbeeld.

Waarom is retargeten effectief

Bij de meeste websites geldt dat mensen niet direct kopen. Als je geluk hebt converteert 2% van je website bezoekers bij hun eerste bezoek.

Met retargeten kun je dus de conversie verhogen.
  • Retargeting is zo effectief omdat je heel gericht een warm publiek benadert.
  • Je laat de advertentie alleen zien aan mensen die al bekend met je zijn omdat ze je website al eerder bezocht hebben en dus al interesse getoond hebben.
  • Hiermee kun je de conversie verhogen.

Zo kun je een Facebook pixel plaatsen op je webinar registratiepagina. Zodra mensen deze pagina bezoeken, maar zich uiteindelijk niet aanmelden voor je webinar kun je hen retargeting. Alleen deze mensen krijgen vervolgens een advertentie te zien op Facebook die hen aan je aankomende webinar herinneren. Grote kans dat ze zich alsnog aanmelden.

Overdrijf retargeting niet

Mensen moeten over het algemeen 7x iets van je gehoord hebben voordat ze klaar zijn om te kopen. Daarom is retargeting zo effectief. Je toont de advertentie alleen aan mensen die al interesse getoond hebben en je al kennen. Maar overdrijf het niet. Als je hen blijft achtervolgen met advertenties, kan dat overkomen als stalken en irritant worden. Dat kan zelfs leiden tot een negatieve beeldvorming bij een (potentiële) klant.
Reactie plaatsen