Promoties zijn een mooie manier om extra omzet te genereren. Er zijn veel verschillende promoties die je in kunt zetten, zoals een tijdelijk aanbod. Maar wat is een One Time Offer en hoe zet je dit in?
Wat is een One Time Offer (OTO) of Limited Time Offer (LTO)
Een One Time Offer (OTO) of Limited Time Offer (LTO) is een strategie om urgentie toe te voegen en daarmee verkopen te verhogen.
Je doet een eenmalig speciaal aanbod, dat slechts tijdelijk geldig is.
Mensen krijgen maar één kans om van dit speciale aanbod gebruik te maken. En wel nu. Als ze nu niet beslissen, dan krijgen ze die kans dus niet meer. Mensen zijn heel bang dat ze iets missen.
Hoe werkt een OTO
One Time offers worden meestal gebruikt op de bedankpagina, als een upsell. Nadat mensen iets kopen of zich inschrijven voor je mailing lijst, komen ze op een bedankpagina. Daar doe je ze vervolgens zo’n eenmalig aanbod.
Dat kan een aanbod tegen een speciale prijs zijn, dus een stuk goedkoper als wat het normaal kost. Maar het hoeft niet altijd een korting te zijn. Je kunt ook een speciale bonus toevoegen. Maar dit aanbod biedt je maar eenmalig aan waardoor mensen snel moeten beslissen.
Inspelen op urgentie
Een tijdelijk aanbod doen, is een krachtige marketing strategie. Als iets schaars is en tijdelijk verkrijgbaar dan wordt het automatisch aantrekkelijker. Als je een hotel wilt boeken en je ziet dat er nog maar 1 kamer is, ben je eerder geneigd om snel te handelen en die laatste kamer te bemachtigen.
Met een tijdelijk aanbod forceer je mensen dus om snel actie te nemen om conversies te verhogen.Maar met alleen een tijdlimiet ben je er nog niet. Het aanbod zelf moet natuurlijk ook aantrekkelijk zijn en ook dit moet je gewoon aan de man (of vrouw) brengen.
Wat maakt je OTO uniek
Vraag jezelf dus af: Wat maakt dit aanbod anders? Is het de eerste keer dat je dit aanbod doet? Is het een ’once-in-a-lifetime deal’? Maak je er een ‘limited’ editie van? Als dat zo is, benadruk dat vooral in je aanbod.
Wat ga je aanbieden in je One Time Offer? Welk voordeel krijgen mensen bij dit eenmalige aanbod? Benadruk dat voordeel, en benadruk dat ook bij de call-to-action knop.
Krijg nu 40% korting.
Claim je gratis bonus.
Dat is krachtiger dan een knop met daarop teksten als: ‘koop nu’ of ‘beslis snel’.
Benadruk de tijdslimiet
Maak heel duidelijk dat het een tijdelijk aanbod is. Omschrijvingen als ‘koop nu’ of ‘zolang de voorraad strekt' kunnen suggereren dat ze dit morgen of volgende week ook nog wel kunnen kopen. En je wil juist dat ze NU beslissen, en je pagina niet verlaten. Waarschijnlijk komen ze dan nooit meer terug.
Benadruk het tijdelijke aanbod door bovenaan te pagina een timer te plaatsen of met uitdrukkingen zoals:
Eindigt zaterdag om 08.00 uur
Alleen vandaag
Laatste dag
Maak de urgentie om nu te kopen zo groot mogelijk zodat mensen je verkooppagina niet zomaar verlaten.
Houd het simpel
Benadruk op je verkooppagina alleen de belangrijkste punten die mensen aanzetten tot actie. Maak het niet te ingewikkeld door alle details te willen vermelden. Daardoor zien mensen door de bomen het bos niet meer.
Benoem vooral de voordelen van het aanbod en benadruk de deadline. Als je het overzichtelijk houdt, maak je het mensen makkelijker om je aanbod te kopen. Ze hoeven dan geen ellenlange verkooppagina door te worstelen.
Wees eerlijk
Wees vooral oprecht. Mensen nemen pas actie als ze je ook vertrouwen. Dus als je beweert dat het een speciale prijs is en vervolgens zien ze op je website dat ze het daar voor dezelfde prijs kunnen kopen, dan verlies je alle geloofwaardigheid.
En dat heeft ook impact op toekomstige aankopen. Als je beweert dat dit aanbod op zaterdagochtend eindigt, dan eindigt het ook op zaterdagochtend. Als dat niet zo is, nemen de mensen de volgende keer ook geen actie omdat ze denken dat je aanbod toch wel langer geldig blijft.