Wil je een succesvolle online business starten? Wil je geld verdienen met het werk waar je echt gepassioneerd over bent? Zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden en hier ook nog goed van kunt leven? Zorg dat je dan eerst duidelijk in kaart brengt wat je doet (en wat niet) en wie je helpt.
– Laatste update 27 februari 2021 –
Vallen de resultaten tegen?
Je wilt meer vrijheid en droomt ervan te kunnen werken waar en wanneer je maar wilt, dus je gaat een online business starten. En dat kan ik alleen maar toejuichen want een online bedrijf heeft veel voordelen.
Misschien ben je hier al een tijdje mee bezig en werkt hard om dit voor elkaar te krijgen. Dus je verzamelt alle informatie die je hierover kunt vinden op internet en past al die strategieën die andere succesvolle ondernemers gebruiken toe in jouw bedrijf. Toch vallen de resultaten tegen.
Klanten komen niet zo gemakkelijk als je gehoopt had, of niet continu. Je verdient dus niet het geld waarop je hoopte…
Dit had jij je toch anders voorgesteld. Je wilde een online business starten omdat je graag meer vrijheid wilde om mooie reizen te maken met je gezin of om die klusjes waar je echt een hekel aan hebt uit te besteden. Maar nu ben je lange dagen aan het zwoegen en lijken die dromen ver weg. Dat is frustrerend!
Misschien werken deze tactieken niet voor jou
Dus hoe kun je dit veranderen? Hoe krijg je een constante stroom klanten en zorg je dat je pijplijn continu gevuld is met mensen die staan te popelen om met je te werken? Hoe kun jij genoeg verdienen als online ondernemer om je rekeningen te betalen en een leuk leven te leiden?
Het probleem is waarschijnlijk dat de tactieken die voor anderen werken, misschien niet voor jou werken. Iedereen is anders en ieder bedrijf is uniek. Daarom is het goed om bij jezelf te starten.
Dat is wat ik mijn klanten adviseer die graag een online business starten. Breng eerst in kaart wat je doet en wie je helpt. Veel mensen vergeten deze belangrijke stap en hebben daardoor de basis dus niet op orde. Ze beginnen meteen met het bedenken van een aanbod of met het maken van content. En vergeten de belangrijkste eerste stap: bepalen welke waarde ze gaan toevoegen en voor wie. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan vooral verder.
Welke waarde ga je toevoegen en voor wie
Als je JOUW droombedrijf wilt bouwen en het werk wilt doen dat jij geweldig vindt, dan begint het bij jezelf. Vaak hoor je dat je moet beginnen om te bepalen wie jouw ideale klanten zijn. En het is ook heel belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van jouw ideale klanten.
Misschien heb je dit ook al wel geprobeerd, maar kom je geen steek verder. Ik begrijp je frustratie voor de volle 100%. Ik liep hier zelf in het begin ook tegenaan. En had ook al een aantal verwoede pogingen gedaan om mijn ideale klant in kaart te brengen. Maar dit werkte voor mij ook niet. Het lukte mij niet om een duidelijk beeld van mijn ideale klanten te krijgen.
Ik kwam er achter dat dit komt omdat er dan een belangrijk deel van de puzzel ontbreekt. Het begint namelijk met jou! Je wilt jouw droombedrijf bouwen, van je passie je werk maken. Dan kom jij op de eerste plaats. Dus probeer de oefening nog eens te doen, maar focus dan op jezelf. Jij schept zelf jouw eigen kader.
Bepaal wat je graag wilt doen, met wie je graag werkt en hoe je hen kunt helpen.
#Stap 1: Het begint met jou
Steek dus die vlag in de grond en claim om welke expertise jij bekend wilt staan. Wat is je passie? Welke waarde ga je toevoegen, wie ga je helpen en hoe? Dat bepaal je zelf. Je bent niet voor niks eigen baas geworden!
Bepaal wat je wel, maar vooral ook wat je niet gaat doen. Als je alles wilt doen en iedereen wilt helpen, wordt het overweldigend voor jou maar ook onduidelijk voor anderen. Ze weten dan niet wat je precies doet en kunnen ook niet voor jou kiezen. Een duidelijke focus is dus belangrijk. Durf te kiezen en bepaal duidelijke kaders wat je wel en niet gaat doen.
Het wordt drukker op internet dus je moet steeds harder werken om de aandacht te trekken! Als je een duidelijke focus hebt, wordt je marketing een stuk gemakkelijker. Een gebrek aan focus is vaak een reden dat je marketing niet werkt. Van welk werk wordt je het meest enthousiast? Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? En welke mensen help jij het allerliefst?
Definieer hoe jouw droombedrijf eruit ziet. Pas als je dit helder hebt, kun je gaan bouwen aan jouw online bedrijf.
#Stap 2: Wie zijn jouw ideale klanten
Als je duidelijk hebt hoe jouw droombedrijf eruit ziet, kun je vervolgens nadenken over de klanten waar je graag mee werkt. Wie ga je helpen? Het is goed dat je een duidelijk beeld hebt van jouw ideale klanten.
Het is belangrijk dat je begrijpt wat hun gedachten, gevoelens en ambities zijn. Welke problemen hebben ze en wat willen ze graag bereiken? Hoe kan jij hen daarbij helpen? Welke oplossing heb je hiervoor? Ga je dat doen met 1 op 1 diensten, groepsprogramma’s of digitale producten? En weet ook waar ze online uithangen zodat je ook weet via welke online platformen je hen kunt bereiken.
Hoe beter je weer wie je ideale klant is, hoe makkelijker het is om de juiste mensen aan te trekken, waardevolle content voor ze te creëren en een band met ze op te bouwen.
#Stap 3: Vat het samen in je marketingboodschap
- Vat samen wat je doet in 2 of 3 zinnen (of minder!).
- Dit doe je door je passie en wie je helpt te combineren.
Deze stap slaan mensen vaak over als ze een online business starten, maar dat is een grote fout. Ik zie zo veel ondernemers die meteen een aanbod bedenken, zonder dat ze nadenken hoe ze verwoorden wat ze precies doen.
Maar als jij niet kort en bondig kunt verwoorden wat je doet, hoe kunnen anderen het dan begrijpen? Bedenk dus een korte samenvatting van een paar zinnen om te omschrijven wat je doet en wie je helpt.
Mijn samenvatting is bijvoorbeeld: Ik help kennisondernemers (zoals coaches, trainers en adviseurs) met hun online marketing zodat ze hun droombedrijf kunnen opbouwen en hier goed van kunnen leven. Mijn focus ligt op online zichtbaarheid, lijstgroei en kennis verpakken in online programma’s. Ik leg dingen uit op een begrijpelijke en praktische manier.
Online business starten? Sla deze stap niet over!
Dit is belangrijk want dit heeft impact op alles wat je doet in je bedrijf. Op je aanbod, je boodschap en al jouw marketingactiviteiten. Dus sla deze stap niet over!
- Als je voor jezelf helder hebt HOE je waarde toevoegt, dan kun je bepalen voor WIE je dat doet.
- Dat schept duidelijkheid voor jezelf en voor anderen.
Het wordt dan gemakkelijker om te bepalen welke content je maakt, hoe jij je boodschap verwoord en wat je wilt communiceren. En hoe specifieker jij bent over welke waarde je toevoegt en aan wie, hoe makkelijker je de juiste mensen aantrekt en een band met ze opbouwt.
Als je dit helder hebt, kun je waardevolle content creëren die jouw ideale klanten aanspreekt en waar ze zich in herkennen. Dit geldt dus voor je blogs, mailtjes, verkooppagina’s en ieder social media bericht dat je maakt. Als je dit goed doet, voelen mensen zich aangesproken. Ze herkennen zich in jouw content en vragen zich af hoe je hun gedacht kunt lezen.
Als je dit niet helder hebt, is het voor mensen verwarrend en onduidelijk wat je precies doet. Ze weten dan niet hoe je hen kunt helpen en waarvoor ze bij jou moeten zijn. En dan spreekt jouw content hen ook niet aan.
Jouw actiepunten
Zorg dat je eerst duidelijk in kaart brengt wat je doet (en wat niet) en wie je helpt. Door dit eerst helder te hebben wordt de rest van je online marketing een stuk gemakkelijker. En het schept ook meer duidelijkheid voor jezelf en voor anderen. Neem de volgende 3 actiestappen om dit in kaart te brengen:
- Zorg dat je een helder beeld hebt over hoe jouw droombedrijf eruit ziet.
- Heb een duidelijk beeld wie je ideale klanten zijn; met wie wil je het allerliefste werken?
- Bedenk jouw marketingboodschap in een paar zinnen; hoe voeg je waarde toe en voor wie?
Heb je nog vragen over een online business starten? Stel ze dan in het reactieveld hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Mandy
op 01 Sep 2019Maaike Gulden
op 02 Sep 2019Rory
op 29 Aug 2019Maaike Gulden
op 29 Aug 2019Henk
op 28 Aug 2019Maaike Gulden
op 28 Aug 2019