Winstgevend online bedrijf starten? Een handig stappenplan
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 september 2019 

Winstgevend online bedrijf starten? Een handig stappenplan

Een online bedrijf starten is leuk. Je kunt geld verdienen met het werk waar je echt gepassioneerd over bent. Je hebt meer vrijheid en kunt ondernemen op jouw voorwaarden,  je kunt werken waar en wanneer je wilt. Het enige wat je nodig hebt is je laptop en wifi. Bovendien zit er geen plafond aan wat je kunt verdienen omdat je niet langer uurtje – factuurtje werkt.

Maar helaas bestaat er geen toverstokje en geen ‘get rich quick’ methode. Je moet gewoon bereid zijn om de mouwen op te stropen en het werk te doen. Een online bedrijf starten, vergt ook weer andere kennis en vaardigheden, zelfs als je al jaren ondernemer bent. Daardoor kan het soms best verwarrend en overweldigend zijn. Daarom hier een stappenplan zodat je binnen no time een succesvolle, winstgevende online business hebt.

Winstgevend online bedrijf starten in 10 stappen

Wil je een succesvol online bedrijf starten? Hier volgt een handig stappenplan. En hoewel er meerdere manieren zijn om een winstgevend online bedrijf op te bouwen, zijn er een aantal fundamentele dingen die we allemaal moeten doen om te groeien.

Iedere ondernemer heeft één belangrijke taak: Ontdekken hoe je ideale klant verliefd wordt op jouw bedrijf!

Wat ik daarmee bedoel is dat je moet ontdekken wat jouw ideale klanten aanspreekt zodat ze meer van je willen, fan worden en uiteindelijk een blije klant. Daarvoor moeten ze jou eerst online tegenkomen, leuk gaan vinden en vertrouwen dat jij hen het beste kunt helpen. Die know, like en trust opbouwen kost tijd. Dit doe je door hen consistent te voorzien van waardevolle content. Content die interessant is voor jouw ideale klanten, waarin ze zich herkennen en waarmee je laat zien wat jouw expertise is. Daarmee laat je zien dat je een oplossing hebt voor de problemen van je ideale klanten.

Stappenplan succesvol online bedrijf starten

Waarschuwing: iedere ondernemer is anders en iedere bedrijf is anders. Dus gebruik wat werkt voor jou van deze checklist en vergeet de dingen die niet voor je werken. Soms doe je dingen in een net iets andere volgorde, maar deze checklist helpt je om een overzicht te houden zodat je weet waar je op moet focussen en wanneer.

Stap 1: Juiste mindset

Succes is geen toeval. Het start met de juiste mindset en de juiste focus. Je kunt nog zoveel vakkennis hebben of kennis hebben over ondernemen en een online bedrijf bouwen, maar met de verkeerde mindset heb je het zwaar. Je zult tegenslagen hebben en je moet jezelf ook continu blijven ontwikkelen. Durf jezelf zichtbaar te maken (ook als je negatieve reacties krijgt), je expertise en persoonlijkheid te laten zien want daarmee kun je anderen inspireren. Weet waar je het uiteindelijk voor doet, focus je op dat doel en ga er ook voor de volle 100% voor!

Stap 2: Definieer welke waarde je toevoegt en voor wie

Als je jouw droombedrijf wilt bouwen en het werk wilt doen dat jij geweldig vindt, dan begint het bij jezelf. Bepaal wat je graag wilt doen, met wie je graag werkt en hoe je hen kunt helpen. Welke waarde wil je toevoegen? Zonder inkomsten geen bedrijf. Voordat je daadwerkelijk begint, moet je daarom precies weten hoe je geld gaat verdienen. Er zijn veel manieren om online geld te verdienen, maar als je aan iets begint puur voor het geld waar je totaal geen plezier in hebt, houd je het niet lang vol. Wat vind je leuk? Waar ben je goed in wat de wereld goed kan gebruiken? Welke problemen kun je oplossen?

Stap 3: Goed beeld van je ideale klant

Als je een idee hebt hoe jouw ideale bedrijf eruit ziet, kun je vervolgens nadenken over de klanten waar je graag mee werkt. Wie ga je helpen? Het is belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van je ideale klanten en begrijpt wat hun gedachten, gevoelens en ambities zijn. Welke problemen hebben ze? Wat willen ze graag bereiken? Hoe kan jij daarbij helpen? Welke oplossing heb je? Ga je dat doen met groepsprogramma’s of digitale producten? Hoe beter je weer wie je ideale klant is, hoe makkelijker het is om de juiste mensen aan te trekken, waardevolle content voor ze te maken en een band met ze op te bouwen.

Stap 4: Bouw je online huis

Om een succesvol online bedrijf te bouwen, heb je een fantastische website nodig. Als je wilt dat mensen je serieus nemen en in je durven te investeren, moet je website er geweldig uitzien én goed functioneren. Dit is namelijk je online thuisbasis (je centrale hub) waar mensen meer informatie vinden over jou en jouw aanbod. Maak duidelijk wat je boodschap is, wat je te bieden hebt en waarom mensen bij jou moeten zijn. Wees ook vooral niet bang om iets van jezelf te laten zien want hoe beter mensen je leren kennen, hoe sneller ze je vertrouwen en hoe eerder ze iets van je kopen.

Stap 5: Creëer wekelijks waardevolle content

Om mensen naar je website te trekken, vul je deze met behulpzame, waardevolle content. Anders hebben mensen geen reden om naar je website te komen! Schrijf artikelen (het liefst wekelijks) die een relatie hebben met jouw aanbod en die interessant zijn voor jouw ideale klanten. Je wilt hen verder helpen of inspireren! Focus je dus met jouw content op de problemen van je ideale klanten (wat houdt hen ’s nachts wakker) en op de oplossingen die je daarvoor hebt. Je wilt hun go-to oplossing worden. Als schrijven niet helemaal jouw ding is, kun je ook aan de slag met een podcast of video show.

Tip: Maak een content planning, zodat je ook committed bent om wekelijks waardevolle originele content te delen (houd je niet in, maar deel je beste content

Stap 6: Laat jezelf zien op social media

Nooit eerder hadden we zoveel kansen om in contact te komen met je ideale klanten als tegenwoordig met social media. Door zichtbaar te zijn op social media leren mensen je beter kennen en weten ze wat je doet, wat jouw expertise is. Natuurlijk kun je hier je content en producten promoten (doe dat subtiel!), maar bouw vooral relaties op. Ga dus niet alleen zenden, maar vooral gesprekken aan. Social media zijn mooie traffic aanjagers om mensen op je website te krijgen. Maar je kunt hier ook meer van jezelf als persoon laten zien en mensen een kijkje achter de schermen geven waardoor mensen eerder een klik met je hebben.

Stap 7: Focus op de groei van je mailinglijst

Social media zijn tegenwoordig de belangrijkste marketingkanalen, maar een mailinglijst is een ‘must have’ als je van je online bedrijf een succes wilt maken. Focus dus continu op het groeien van je mailinglijst. In tegenstelling tot je volgers op social media zijn de mensen op je lijst namelijk ‘echt van jou’ en deze mensen hebben al interesse getoond in jou en je content. Je bepaalt zelf wanneer je een bericht stuurt en kunt direct je content en aanbod onder de aandacht brengen. Groei je lijst door mensen met waardevolle content naar je website te trekken en vervolgens iets waardevols te geven (weggever) in ruil voor een naam en e-mailadres.

Stap 8: Creëer je online programma

Zonder publiek kun je niks verkopen. E-mailmarketing is verreweg de beste manier om je aanbod te promoten. Focus dus eerst op het groeien van je lijst. Als je een paar honderd mensen op je mailinglijst hebt, kun je jouw online programma maken. Als je weet wat je wilt maken, is het belangrijk dat je dit idee eerst valideert (check of mensen hierop zitten te wachten d.m.v. een survey of stel vragen op social media). Hiermee voorkom je dat je weken of maanden aan een product werkt dat uiteindelijk niemand wil kopen.

Stap 9: Promoten (online programma lanceren)

Als je een geweldig online programma hebt, kun je dit gaan promoten. Nogmaals e-mailmarketing is de beste manier om jouw aanbod onder de aandacht te brengen. De mensen op je lijst kennen jou, vertrouwen je en zien je als expert. Je kunt simpelweg een mailtje sturen met je aanbod, maar meestal levert dat niet zoveel verkopen op. Mensen moeten gemiddeld zo’n 7 keer van je aanbod gehoord hebben dus je kunt ze beter eerst opwarmen met waardevolle content. Het werkt ook heel goed om gratis webinars of challenges te houden en aan het einde daarvan een aanbod doen.

Stap 10: Groeien en opschalen

Blijf continu je lijst opbouwen en waarde toevoegen. Je marketing om jouw ideale klanten aan te trekken is een doorlopend proces, net als je klantenservice. Kijk steeds wat werkt en wat niet zodat je kunt verbeteren. Vraag ook regelmatig feedback aan (potentiële) klanten. Wat vinden ze leuk vinden en waar willen ze meer van? Hoe kun je waarde blijven toevoegen? Dit is een continu proces zodat je kunt groeien. En onthoud: hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt! Als je bedrijf groeit, kijk dan hoe jij je bedrijf kunt opschalen. Misschien wil je betaalde advertenties inzetten, bepaalde systemen en processen automatiseren of werkzaamheden uitbesteden?

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Winstgevend online bedrijf starten in 10 stappen. Wil je een succesvol online bedrijf starten? Hier volgt een handig stappenplan. En hoewel er meerdere manieren zijn om een winstgevend online bedrijf op te bouwen, zijn er een aantal fundamentele dingen die we allemaal moeten doen om te groeien | online ondernemen | online marketing | online bedrijf | #onlineondernemen #onlinemarketing

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen