Social media zijn belangrijk voor sales en marketing. Toch zijn er nog een aantal grote misverstanden over social media. In dit artikel wil ik 3 grote misverstanden over social media bespreken omdat deze ervoor zorgen dat een aantal fouten vaak gemaakt worden.
– Laatste update 9 april 2024 –
Misverstanden over social media
Social media zijn mooie kanalen om in contact te komen met nieuwe klanten en onder de aandacht te blijven van bestaande klanten. Ze lijken zo simpel, en social media zijn ook nog gratis. Toch zijn er een aantal veelvoorkomende misverstanden waardoor deze kanalen vaak niet helemaal goed ingezet worden. Hieronder 3 grote misverstanden over social media.
1. Het gaat niet over jou
Veel ondernemers zijn alleen aan het zenden en hebben het vooral over zichzelf: “ik heb een nieuwe training ontwikkeld” of “ik geef een interessant webinar”. Maar je maakt die content niet voor jezelf. Wat hebben je volgers er aan? What is in it for them?
Deel dus tips of inspirerende verhalen waar je volgers wat aan hebben. Dan hebben ze een reden om je te volgen.
En tuurlijk, je zet het zakelijk in dus wil je wel dat het leads en klanten oplevert. Maar je zult je boodschap iets subtieler moeten verpakken want je concurreert om de aandacht met berichten van vrienden en bekenden. Mensen zitten niet op social media om iets verkocht te krijgen.
In bovenstaande video geef ik nog een aantal aanvullende tips voor goede content en deel ik een handige checklijstje met vragen die je jezelf kunt stellen voordat je iets post
2, Social media is een marathon geen sprint
Vaak krijg ik te horen: "ik ben heel actief op social media maar het levert niks op". En als ik dan de social media profielen bekijk, zie ik dat ze niet consistent posten. De ene keer zijn ze heel actief om vervolgens weken niks van zich te laten horen. Eigenlijk zijn ze alleen actief als ze tijd, inspiratie of een promotie hebben.
Consistent posten is belangrijk. En daarmee bedoel ik niet dagelijks, maar wel met enige regelmaat zodat je onder de aandacht blijft.
Het kost tijd voordat mensen je beter leren kennen en voldoende vertrouwen in je hebben om met je in zee te gaan. Daarom is het belangrijk om consistent te posten. Dat is belangrijk zodat nieuwe mensen je kunnen ontdekken, maar ook om top of mind te blijven van bestaande relaties. Uit het oog, is uit het hart.
3. Eerst zaaien om te kunnen oogsten
Je zult eerst moeten zaaien om ook omzet te kunnen oogsten. Als je alleen gaat zenden, gaat social media je geen klanten opleveren. Bouw vooral ook relaties op. Juist op social media is dit heel gemakkelijk en laagdrempelig. om iemand een privé bericht te sturen of te reageren. Eerder schreef ik al een artikel over de kracht van privé berichten om nieuwe klanten te krijgen.
Deel dus niet alleen waardevolle content, die interessant is voor je volgers, maar ga ook gesprekken aan en reageer op anderen om connecties op te bouwen.
Daardoor breng jij jezelf onder de aandacht, maar bouw je ook connecties op. En die verbinding is belangrijk. Als mensen dan klaar zijn om te kopen wat jij aanbiedt, kopen ze het ook bij jou. Dan gaan ze niet shoppen bij zoveel anderen.
Leestip:
- Ondernemers kopen kansen mis als ze niet vindbaar zijn op Pinterest.
- Klanten via Instagram? 7 handige tips die je direct kunt toepassen.
- Veelgemaakte social media fouten die je beter kunt voorkomen.
- 3 Tips om het Instagram algoritme te verslaan voor een groter bereik.
- Hoe krijg je meer Instagram Story views? 5 Tips.
Samenvattend
Hieronder de korte versie van de 3 misverstanden over social media voor als je niet het hele artikel wilt lezen.
- Dus je moet eerst zaaien om te kunnen oogsten. Social media heeft gewoon wat tijd nodig. Het gaat niet werken als je alleen gaat zenden. Dat levert je geen klanten op. Bouw vooral relaties op.
- Social media is een marathon, geen sprint. Mensen zijn niet direct klaar om klant te worden. Ze moeten je eerst beter leren kennen. En dat kost tijd.
- De content die je deelt, maak je voor je volgers. Het is dus een kwestie van jouw boodschap subtiel verpakken zodat je content ook interessant is voor je volgers, en ze je ook graag blijven volgen.
Slim aan de slag met social media?
Wil je een kant en klare social media strategie en planning? Social media Boost is een compleet programma waarin je alles krijgt wat je nodig hebt om snel content te posten waarmee jij zowel je expertise als je persoonlijkheid laat zien, en conversaties kunt starten. Dit is wat je krijgt:
- een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5, 10 of 20 minuten tijd hebt.
- scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten.
- meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen.
Dus wil je tijd besparen met je social media inzet? Check dan mijn Social Media Boost.
Vind je dit interessant? Pin voor later!