Wil je meer klanten? Als je een eigen bedrijf begint, dan is de belangrijkste vraag: Hoe krijg ik klanten? Maar ook als je al een tijdje bezig bent als ondernemer is het goed om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Vandaag neem ik de eerste 5 stappen door die je zou moeten nemen zodat je ook voldoende klanten hebt.
– Laatste update 27 februari 2020 –
Meer klanten krijgen in 5 stappen
Vandaag neem ik de 5 stappen met je door die je moet nemen zodat je voldoende klanten krijgt. Hint: je moet deze in de juiste volgorde doen om ook resultaten te zien. Wil je hier meer over weten? Check dan de gratis training: online ondernemen succesfactoren.
Hieronder de eerste stappen die je moet nemen als je wilt groeien. Dit zijn de 5 belangrijkste stappen zodat je meer klanten krijgt.
Stap 1: Duidelijkheid over jezelf
Als je meer klanten wilt, moet je eerst meer duidelijkheid hebben over jezelf. Wat vind je leuk om te doen, waar ben je goed in en met wie wil je graag werken (en zijn zij bereid om hiervoor te betalen)? Dat zijn de belangrijkste dingen die je eerste helder moet hebben. Begin bij jezelf want je bepaalt zelf wat je doet en met wie je wilt werken. Je bent niet voor niets eigen baas geworden 😉
Steek een vlag in de grond en claim je expertise.
Je begint met wat jij leuk vindt en met wie jij graag wilt werken. Denk niet meteen aan je ideale klant of je persona. Begin met wat jij leuk vindt en wie jij graag wilt helpen.
Waarom? Als je jouw werk niet geweldig vindt en werkt met klanten waar je geen plezier in hebt, dan ben je niet gemotiveerd en vallen je resultaten tegen. Aan de andere kant als je doet wat je leuk vindt en werkt met mensen waar je energie van krijgt, dan heb je er ook plezier in en kunnen er mooie dingen gebeuren.
- En je hoeft niet de enige te zijn die doet wat jij doet.
- Je doet het op jouw eigen unieke manier zodat mensen voor jou kiezen.
- Je wilt hun favoriete trainer, coach of consultant worden.
Hoeveel kookboeken zijn er al? Wat als je Jamie Oliver dit ook gedacht had? Of wat als Sonja Bakker dit dacht toen ze met haar dieetboeken op de markt kwam?
Jouw actie: claim wat je leuk vindt om te doen en met wie je het allerliefst wilt werken. Begin bij jezelf! Waar wil jij de expert in worden?
Stap 2: Duidelijkheid over je klant
Als je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt als ondernemer, om welke expertise je bekend wil staan en met wie je wilt werken, dan kun jij je verdiepen in de klanten waar je ook graag mee wilt werken. Kruip echt in het hoofd van je ideale klanten en probeer hun gedachten te lezen. Het is belangrijk dat je weet wat hun problemen en verlangens zijn, maar ook welke resultaten ze willen, op welke kanalen ze actief zijn en welke woorden ze gebruiken.
Stel vragen zoals:
- Hoe voelen ze zich nu, waar liggen ze wakker van?
- Wat willen ze het allerliefst, wat zijn hun verlangens?
- Wat denken ze wat er gebeurt als hun probleem opgelost is?
En je moet deze vragen beantwoorden vanuit het perspectief van je ideale klant. Wat willen zij? Waar zijn zij naar op zoek? Verplaats je echt in de schoenen van de klant en beantwoord dan deze vragen.
Vermijd jargon. De woorden die je gebruikt om de problemen van je klanten te beschrijven, zijn niet altijd dezelfde woorden die zij gebruiken om hun problemen te beschrijven. Dit onderscheid is cruciaal. Hebben zij het over diëten of over afvallen? Hebben zij het over klanten of cliënten?
Als je de woorden kent die je ideale klanten gebruiken, dan heb je een goudmijn in handen voor je marketing teksten.
Het is key dat je hun gedachten, gevoelens en verlangens kent om de juiste klanten aan te trekken en ook de woorden die zij gebruiken. Dan wordt je marketing een stuk gemakkelijker. Je weet dan welke onderwerpen hen aanspreken, welke woorden je kunt gebruiken in je teksten, welke foto’s je het beste gebruikt, maar ook welk aanbod je aan kunt bieden.
Jouw actie: vind de exacte woorden die je ideale klanten gebruiken om hun situatie en verlangens te omschrijven. Dit is niet gemakkelijk maar wel een belangrijke stap. Sla deze dus niet over!
Stap 3: Bepaal je marketingboodschap
Mensen moeten direct helder hebben wat jij voor hen kunt doen. Want anders weten ze niet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Als mensen op je website komen, heb je ongeveer 3 seconden om duidelijk te maken wat je doet. Is het niet meteen duidelijk wat je voor hen kan betekenen? Dan klikken ze meteen weer weg.
Je marketingboodschap is de basis voor alles wat je (online) doet, voor al je marketing uitingen.
Dit verwerk je op jouw website, in jouw blogs en in je social media berichten. Maar dit is ook het uitgangspunt voor jouw aanbod. Als je dit niet helder hebt, dan kom je er misschien na een paar jaar achter dat je met de verkeerde dingen bezig bent. Dat jij je marketing niet goed aanpakt of zelfs een heel verkeerd aanbod hebt gekozen. Als je dit fundament helder hebt, dan wordt je marketing veel gemakkelijker.
- Als je weet wat jij wil doen, wat je ideale klanten willen en hoe ze dit omschrijven, vat dit dan samen in een marketingboodschap (of ‘wat ik doe samenvatting’).
- Dit is het startpunt voor al je marketinguitingen.
- Zorg dat je geen jargon gebruikt, maar de woorden die je ideale klanten gebruiken!
Dit is het perfecte antwoord op de vraag: Wat doe jij? Een vraag die je moet beantwoorden of je nu op een netwerk event bent, op je social media profielen of op je ‘over mij’ pagina op je website.
Een voorbeeld van zo’n marketingboodschap:
Ik ben een coach voor fulltime moeders die weer aan het werk willen. Ze willen een baan die ze leuk vinden en geld verdienen voor hun gezin, maar hebben geen idee waar te beginnen. Ik help hen bij het uitstippelen van hun carrière pad en een baan te vinden waar ze plezier in hebben.
Je weet dat je goed zit als mensen je begrijpend aankijken of zeggen dat ze je begrijpen, of nog beter gewoon aangeven dat ze je willen inhuren of vragen hoe ze met je kunnen werken.
En misschien denk je wel “Zo’n ‘wat ik doe’ samenvatting is lastig en ik kan dit niet omschrijven in drie korte zinnen”. Het is best lastig en vereist wat denkkracht, maar dit is een essentiële stap.
Daarom spendeer ik in Master Online Marketing ook veel aandacht aan deze belangrijke stap. Om eerst het fundament heel helder te krijgen. Want dit is de basis voor alles wat je verder doet. Het goede nieuws is dat als je deze ‘wat ik doe’ samenvatting hebt, je de basis van al je marketingteksten hebt en kun je de volgende stap nemen (en dan ook geld verdienen).
Jouw actie: schrijf een korte samenvatting van maximaal drie zinnen waarin je vertelt wat je doet, wie je helpt en wat de resultaten zijn. Doe dit eerst. Bepaal eerst je marketingboodschap voordat je naar de volgende stap gaat!
Stap 4: maak een aanbod dat mensen kopen
Als je helder hebt wat je precies doet en voor wie, dan kun je ook bepalen wat je aanbod is. Bouw eerst aan een stevig fundament zodat je weet wat je doet en voor wie. Daarna kun je bepalen welk aanbod hierbij past en wat jouw verdienmodel wordt.
Wat willen jouw klanten? En dit is niet wat jij denk dat ze nodig hebben, maar wat willen ze echt? Waar zoeken ze naar? Waar willen ze voor betalen? Welke problemen hebben ze (waar jij een oplossing voor hebt) en welke resultaten willen ze?
Die resultaten ga je vervolgens communiceren in je marketing. Niet het proces. Mensen kopen de resultaten en niet het proces. Het interesseert ze niet of ze tien video’s krijgen of twintig, maar wel welke resultaten ze behalen als ze met jou werken.
Als je hun problemen heel duidelijk kunt omschrijven, begrijpen ze ook dat jij de juiste oplossing hebt voor hun probleem. Dan is het ook duidelijk waarvoor ze bij jou moeten zijn.
Verpak jouw aanbod op zo’n manier dat het jouw ideale klanten ook aanspreekt.
Natuurlijk bepaal je zelf wat jouw aanbod is. Je gaat mensen verkopen wat ze willen, en geven wat ze nodig hebben. Als expert weet je natuurlijk wat ze nodig hebben 😉 Wat is je levensstijl? Welke verdienmodellen passen daarbij? Werk je liever 1-op-1 met mensen of in groepen? Als je graag vanuit huis werkt, lever je waarschijnlijk liever online trainingen of programma’s. En hoeveel uur wil je werken? Hoeveel klanten heb je nodig om jouw ideale inkomen te verdienen?
- Wat jouw aanbod ook wordt, je gaat jouw aanbod dus op zo’n manier verpakken dat het jouw ideale klanten ook aanspreekt.
- Daarvoor moet je jouw ideale klanten dus heel goed kennen. Waar liggen ze wakker van? Wat zijn hun verlangens?
Een fout die veel mensen maken, is dat ze het formuleren van de marketingboodschap overslaan en meteen een aanbod bedenken.
Waarom is dit een slecht idee? Als jij geen beknopte omschrijving kan geven van wat je doet, dan snappen mensen het ook niet als je hen dit vertelt. Dan maakt het niet uit wat je aanbod is, want mensen begrijpen niet dat je hen kan helpen en worden geen klant.
Maar als je de marketingboodschap helder hebt voordat je een aanbod maakt, dan weet wat je ideale klanten willen en het wordt gemakkelijker om dit te verkopen. Mensen hebben bij je aanbod het idee ‘dat is precies wat ik nodig heb’ of ‘dat is precies wat mijn vriend nodig heeft’. En voordat je het weet staan klanten voor je in de rij 😉
Het is niet gemakkelijk om goede sales copy te maken voor je aanbod, maar het allerbelangrijkste is dat je de woorden van je ideale klanten gebruikt. Want het is hun taalgebruik dat verkoopt (niet het jouwe).
Jouw actie: Maak en schrijf de copy voor je aanbod. Natuurlijk is dat een oplossing is voor het exacte probleem van je ideale klanten.
Stap 5: verspreid het woord
Als je al deze belangrijke stappen hierboven gedaan hebt, dan ben je klaar voor de vijfde stap: het woord verspreiden. Als je jouw fundament op orde hebt, een duidelijke ‘wat ik doe’ samenvatting en een geweldig aanbod dat mensen graag willen kopen, dan moet je dit ook kenbaar maken aan de wereld.
Je gaat iedereen vertellen over jouw aanbod.
Anders weten mensen natuurlijk niet dat jij de perfecte oplossing voor hun probleem hebt. En heb je alsnog geen klanten. Nogmaals je hoeft niet de enige te zijn. Je wilt een plekje veroveren in de hoofden en harten van je ideale klanten.
Ga je boodschap dus verkondigen op zoveel mogelijk plekken waar jouw ideale klanten uithangen. Gebruik de woorden die je ideale klanten gebruiken en laat merken dat je weet wat hen bezig houdt. Als je weet wat zij willen en naar op zoek zijn, als je weet welke woorden ze gebruiken. Dan wordt je marketing een stuk gemakkelijker. Maak jezelf online zichtbaar zodat mensen ook van je bestaan af weten.
Dit kun je als volgt doen:
- Geweldige (gast) blogs schrijven
- Mensen op je mailinglijst krijgen
- Social media berichten
- Netwerken
- Gratis adviesgesprekken of webinars
- Gratis trainingen
- Etc.
Het is goed om jezelf continu online zichtbaar te maken en dit ook consistent vol te houden. Zelfs als het een paar maanden duurt voordat je merkt dat het balletje ook gaat rollen. Doe dit consistent want uit het hoofd, is uit het hart. Het heeft nu eenmaal tijd nodig.
En het is niet gemakkelijk om een (online) bedrijf te starten. Maar als je bereid bent om er tijd en energie in te steken, een plan maakt en je ook aan dat plan houdt, word je uiteindelijk beloond. Doorzettingsvermogen en vastberadenheid zijn een must voor iedere ondernemer.
Jouw actie: plan de stappen die je gaat doen om het woord te verspreiden en doe dit dan ook. (Ja het is hard werken en ja je kunt dit ook, ik weet dat je dit kan)
Jouw beurt
Nu is het aan jou om deze stappen uit te voeren. Is het je gelukt om een duidelijke marketingboodschap of ‘wat ik doe’ samenvatting te maken? Heb je ook een aanbod waar jouw ideale klanten op zitten te wachten? En verspreid je ook het woord over jouw aanbod?
Of ben je meteen naar stap 4 en 5 gegaan voordat je de eerste stappen gedaan hebt? Misschien is het goed om deze eerste stappen dan alsnog te doen zodat je ook een stevig fundament hebt waar je de rest van je bedrijf op bouwt.
Wil je meer weten? Vraag dan mijn gratis training online ondernemen succesfactoren aan.
Laat me weten waar je bent, hoe het gaat en of ik je kan helpen.
Vind je dit interessant? Bewaar voor later.
Daniëlle
op 15 Apr 2020Maaike Gulden
op 16 Apr 2020Wanda
op 04 Jun 2019Maaike Gulden
op 04 Jun 2019Manon
op 04 Jun 2019Maaike Gulden
op 04 Jun 2019Rory
op 04 Jun 2019Maaike Gulden
op 04 Jun 2019An
op 04 Jun 2019Maaike Gulden
op 04 Jun 2019Jitske
op 04 Jun 2019Maaike Gulden
op 04 Jun 2019