Als je Linkedin op de juiste manier inzet is het een krachtig medium om meer klanten aan te trekken, nieuwe opdrachten te scoren of samenwerkingspartners te vinden. Lees hieronder de Linkedin do’s en dont’s om het maximale uit Linkedin te halen.
– Laats bijgewerkt 18 februari 2023 –
Linkedin do’s en dont’s
Linkedin is een krachtig platform om jezelf zichtbaar te maken bij je doelgroep en jouw netwerk uit te breiden. En afgelopen jaar is het aantal actieve gebruikers weer flink toegenomen volgens de laatste cijfers van het social media onderzoek van Newcom. Maar wat zijn nu de do’s en dont’s van Linkedin.
Linkedin do’s
Hieronder tien Linkedin tips die je absoluut wel zou moeten doen op Linkedin. Wat zijn de absolute Linkedin do’s die je beter wel kunt doen op Linkedin als je dit social media kanaal serieus in wilt zetten voor meer zichtbaarheid en klanten.
1. Houd je profiel up-to-date
Is je profielfoto nog accuraat? Dus herkennen mensen je als ze jou in het echt tegenkomen? En is de informatie nog up-to-date? Werk je Linkedin profiel regelmatig bij zodat alle informatie actueel is. Plan af en toe tijd in om je Linkedin profiel bij te werken.
2. Breng accenten aan in je profiel
Gebruik speciale symbolen of voeg emoji’s toe. Hierdoor ziet je Linkedin profiel er niet alleen leuker uit, maar breng je ook duidelijke accenten aan waardoor het beter leesbaar wordt en jij de belangrijkste informatie ook onder de aandacht kan brengen.
Overzicht met speciale symbolen die je op Linkedin kunt gebruiken (kwestie van copy & paste)
3. Gebruik zoekwoorden
Niet alleen je website zorgt voor een hoge ranking in zoekmachines, ook sociale netwerkprofielen worden opgepikt door zoekmachines. En ook binnen Linkedin zoeken mensen op keywords. Gebruik dus zoekwoorden waar je klanten op zoeken.
4. Consistent posten
Laat regelmatig van je zien of horen zodat mensen je niet vergeten. Dus plan gewoon tijd in je agenda om actief te zijn op Linkedin. Maar ga niks posten om te posten, alleen als je iets zinnigs te melden hebt. Je hoeft niet altijd zelf een bericht te posten, ook als je reageert op anderen en bijdraagt aan een discussie, voeg je waarde toe.
5. Houd het zakelijk
Social media content wordt steeds persoonlijker, maar onthoud dat Linkedin een zakelijk platform is. Daarmee onderscheid dit platform zich van alle andere social media kanalen. Deel dus alleen zakelijke informatie, met een persoonlijk tintje.
6. Stuur altijd een persoonlijke uitnodiging
Als je mensen uitnodigt verstuur dan een persoonlijke uitnodiging met en leuk welkomstbericht. Dat is wel zo attent. Dit is het begin van jullie relatie op Linkedin. Dus klik altijd door naar iemands profiel want dan kun je een persoonlijk bericht sturen.
7. Deel waardevolle content
Je mag best jezelf promoten op Linkedin, maar niet continu. Het is geen digitale bedrijfsbrochure. Deel vooral content die interessant en waardevol is voor je netwerk. Dus denk altijd: “what is in it for them?”. Waarom zouden ze er aandacht aan moeten besteden?
8. Gebruik hashtags
Hashtags zijn labels die aangeven waarover je content gaat en zorgen ervoor dat je content makkelijk gevonden wordt. Ook door mensen buiten je eigen netwerk. Overdrijf het niet. Gebruik maximaal 3 tot 4 hashtags en gebruik vooral hashtags waar je ideale klanten op zoeken.
9. Bepaal je doel
Wat wil je uit Linkedin halen? Bepaal eerst wat je precies wilt bereiken met Linkedin want dan kun jij je strategie en je content hierop aanpassen. En dan kun je ook meten of je deze doelen haalt en anders bijsturen.
10. Koester je netwerk
Een zakelijk netwerk is heel waardevol. Dit zijn de mensen die je kunnen helpen als je een vraag hebt, een nieuwe opdracht of nieuwe klanten zoekt. Dus koester je netwerk. Je zult zaadjes moeten planten voordat je kunt oogsten. Beantwoord vragen, help mensen en reageer. Een netwerk gaat om waarde, niet om getallen.
Linkedin Don’ts
En natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die je beter niet kunt doen op Linkedin. Hieronder heb ik een aantal dingen voor je op een rijtje gezet die je beter kunt vermijden op Linkedin. Wat zijn de Linkedin don’ts?
1. Wees niet bang om contact te leggen
Op Linkedin is het heel gebruikelijk om mensen uit te nodigen die je niet persoonlijk kent. Dus je kunt mensen die interessant voor je zijn zoeken via de zoekbalk en hen uitnodigen. Maar wel altijd met een persoonlijke uitnodiging waarin je uitlegt waarom je wilt connecten.
2. Wees niet creepy
Als mensen je profiel bekeken hebben, is dat een mooi haakje om mensen uit te nodigen, maar begin berichten nooit met ‘Ik zie dat je mijn profiel hebt bekeken.’ Dit vinden veel mensen creepy. Kijk of je een haakje ziet om een gesprek te starten.
3. Ga de inbox niet spammen
Verstuur geen spam of verkoopberichten naar je LinkedIn connecties als privébericht. Wees zuinig op je netwerk en mensen waarderen dat absoluut niet. Dus zodra iemand je Linkedin uitnodiging accepteert, probeer dan niet direct iets te verkopen.
4. De tijdlijn niet vol spammen
Regelmatig iets posten is goed zodat je onder de aandacht blijft van je netwerk. Maar ga niet spammen. Eens per dag een update plaatsen is prima, maar overdrijf het niet. Ga mensen niet overdonderen met 5 posts op een dag. Dat vinden mensen irritant. Gebruik dan Linkedin stories.
5. Het is geen reclamefolder
Ga niet alleen jezelf of je diensten promoten. Linkedin is geen digitale reclamefolder. Maar deel vooral waardevolle content waardoor mensen weten wat je expertise is en waardoor je autoriteit opbouwt. En help jouw netwerk.
Maak jezelf zichtbaar als expert op Linkedin met deze 3 tips
6. Niet alleen zenden
Ga niks op Linkedin posten en vervolgens alle reacties en vragen negeren. Blijf je linkedin bericht monitoren. Je krijgt er gewoon een melding van zodra iemand reageert. Laat zo’n reactie dus niet ongemerkt want relaties ontstaan door kleine beetjes interactie in de loop van de tijd.
7. Instagram en Twitter doorplaatsen op Linkedin
Je Instagram bericht of tweet vol hashtags is niet geschikt voor LinkedIn. Net zoals je Facebook post waarin je oproept om jouw Facebookpagina te liken. Plaats dus niet blindelings berichten vanuit andere social media platformen door op Linkedin, maar pas je bericht aan. Je content recyslen is prima maar houd wel rekening met het platform.
8. Mensen taggen voor meer bereik
Het is goed om mensen te taggen, mits het relevant is. Dus als je een tips van hen deelt of je wilt hun mening weten. Maar geen mensen taggen om een groter bereik te krijgen. Mensen voelen zich dan voor het blog gezet.
9. Ga niet posten om te posten
Linkedin is een mooie platform om content te posten en daarmee onder de aandacht van je netwerk te blijven. Maar ga niks posten om te posten, maar alleen als je iets zinnig te melden hebt. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
10. Alleen actief zijn als je iets nodig hebt
Veel mensen zijn alleen actief als ze een nieuwe opdracht of nieuwe klanten nodig hebben. Maar netwerken is net werken dus je zult je netwerk wel moeten onderhouden. En je hoeft echt niet dagelijks actief te zijn, maar wel met enige regelmaat zodat mensen je niet vergeten.
Meer Linkedin tips?
Wil je meer Linkedin do’s en don’ts of praktische Linkedin tips? Bekijk dan dit complete overzicht met handige Linkedin marketing tips om jezelf beter zichtbaar te maken op dit platform of meer klanten via Linkedin te krijgen. Of vraag de gratis checklijst aan.
Vind je dit interessant? Pin voor later!