Jouw lijst bouwen, ben je daar dagelijks mee bezig? Waarschijnlijk heb je dit al vaker gehoord? “The money is in the list”. Maar besteed je ook ECHT genoeg tijd aan het bouwen van je lijst? Als je een bloeiend online bedrijf wilt opbouwen dan moet je gewoon een mailinglijst opbouwen.
Of maak je dezelfde fout als ik…
Ik wist wel een lijst bouwen belangrijk was…..dat had ik al vaker gehoord ;) Maar het had niet echt mijn prioriteit. Andere dingen leken veel belangrijker.
Ik was meer gefocust op het leveren van content. Ik had tenslotte toch niks te verkopen….dus waarom zou ik een lijst bouwen? En dat is een grote denkfout!
De meesten zien zo’n mailinglijst als een lijst van mensen waaraan ze iets kunnen verkopen. En zo’n lijst bouwen kost tijd en levert niet direct geld op. Maar een waardevolle lijst is goud waard!
Leestip:
- Je mailinglijst opbouwen is de grootste prioriteit van je marketing
- Content upgrades dragen bij aan een snelle lijstgroei
- Marketingkalender in 7 simpele stappen
Voordelen van een lijst bouwen
Een mailinglijst is een lijst van mensen die jou hun e-mail adres toevertrouwen. Achter ieder e-mail adres schuilt ook echt een mens van vlees en bloed.
Ze abonneren zich niet voor niets op jouw mailings. Via die e-mails, kun je in contact blijven met deze mensen, je kunt waardevolle relaties opbouwen met hen. Dit zijn mensen die graag van je horen.
Mensen moeten je eerst beter kennen en vertrouwen voordat ze überhaupt bij je kopen.
En ook als je slechts 50 abonnees op je lijst hebt, koester deze relaties. Want wat als je een zaal hebt met 50 mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt?
Money is in the follow up
Je kunt ze dingen leren en op de hoogte houden en op die manier bouw je vertrouwen op. En zonder dat vertrouwen zal er nooit een verkoop plaats vinden.
Met die lijst heb je dus direct toegang tot mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Ze vertellen je ook wat ze van je willen kopen.
Het doel van je lijst moet dus niet zo zeer verkopen zijn, maar je publiek beter helpen. Geef hen content waar zij wat aan hebben, waar ze beter of slimmer door worden. Dan volgen de verkopen vanzelf.
Geef waarde, bouw je merk en verkoop online
- Geef continu waardevolle informatie weg door je kennis te delen. Op die manier bouw je warme relaties op.
- Laat zien welke kennis je in huis hebt zodat mensen jouw gaan zien als de expert op jouw vakgebied.
- Bouw een trouwe community van fans, van mensen die enthousiast worden van de content die je deelt.
- Dan kun je straks sowieso gemakkelijk online verkopen zonder met je aanbod te hoeven leuren.
Van abonnees naar fans naar klanten
Je wil dat jouw abonnees ook echt fan van je worden. Dat doe je door hen te helpen door hen regelmatig te voorzien van waardevolle content.
En uiteindelijk hoop je ook dat ze klant bij je worden. Want zonder geld heb je natuurlijk helemaal geen bedrijf.
Maar dan heb je wel inschrijvingen op jouw mailinglijst nodig. Dus hoe krijg je die eerste abonnees op je mailinglijst?
Opt-in: weggever in ruil voor een e-mailadres
Mensen geven hun e-mail niet zo maar. We ontvangen al genoeg e-mails. Je moet ze dus over die drempel heen krijgen, zodat je relaties op kunt bouwen en mensen je beter leren kennen.
Je kunt een waardevol cadeau geven, een gratis aanbod doen of een klantmagneet aanbieden, in ruil voor een e-mailadres.
Daarvoor heb je een opt-in nodig (aanmeldformulier) zodat mensen je weggever ontvangen en automatisch op je mailinglijst komen. Mensen geven hun naam en e-mail in ruil voor jouw gratis weggever.
Tips voor een klantmagneet of opt-in
Het eerste dat je moet doen om je e-maillijst te laten groeien, is het maken van een klantmagneet (ook wel freebie of opt-in genoemd). Maak iets dat je gratis weggeeft, in ruil voor een e-mailadres en abonnement op je lijst.
Een paar tips voor het maken van een klantmagneet:
- Mensen houden van ‘cheat sheets’ en ‘checklists’.
- Een quiz is een geweldige manier om gegevens van je lezers te krijgen.
- Zorg dat de klantmagneet gemakkelijk en snel te consumeren is.
- Geef iets weg waardoor lezers direct actie kunnen nemen.
- En waarmee ze direct resultaten kunnen behalen.
- Creëer iets dat past bij wat je verkoopt (of gaat verkopen).
- Blijf verschillende opt-ins proberen totdat je iets hebt waar je lezers dol op zijn.
Iets gratis weggeven in ruil voor e-maillijst is absoluut noodzakelijk om je lijst te laten groeien.
Lijst bouwen automatiseren
Door gebruik te maken van een mailinglijst provider of autoresponder om die e-mailadressen op te slaan (zoals Mailchimp, Aweber, Autorespond, Enormail etc), kun je dit systeem automatiseren.
Je zet het één keer op, en dan verzamel je automatisch e-mails zonder dat je er nog omkijken naar hebt. Met een gmail of hotmail kun je de dit proces niet automatiseren.
Alles wat je nodig hebt om vandaag te starten met de opbouw van je mailinglijst:
- Website of online pagina (om je opt-in te plaatsen)
- Gratis weggever (PDF, video, checklijst, mini-training,….)
- E-mail provider (ActiveCampaign, Mailchimp, Aweber,…)
Dus waar wacht je nog op? Maak het opbouwen van je mailinglijst de hoogste prioriteit in je bedrijf. Ik heb nog een mooie checklist voor je die je gratis kunt downloaden.