Veel ondernemers en bedrijven zijn zo druk met hun Instagram foto’s en captions dat ze één van de belangrijkste onderdelen van hun Instagram profiel vergeten: hun Instagram bio. Dat kost je volgers en klanten!
– Laatste update 20 juli 2021 –
Potentiële volgers checken je Instagram profiel en bepalen vervolgens in een paar seconden of ze je wel of niet volgen. Ben je interessant om te volgen? Laat dus weten wat je doet en voor wie. Wat kunnen mensen verwachten als ze jou gaan volgen?
Instagram Tips: Instagram profiel optimaliseren
Je hebt niet veel ruimte in je Instagram bio (slechts 150 tekens), maar je kunt veel informatie overbrengen in een paar woorden 😉 Bovendien kun je nog veel meer doen met je Instagram bio. Hier een snelle checklist wat je allemaal kunt toevoegen aan je Instagram bio:
- Laat weten wat je doet en voor wie.
- Gebruik zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.
- Een call to action om een promotie of weggever onder de aandacht te brengen (hint: je kunt een url tracker zoals Bitly gebruiken om dit te meten).
- Contactgegevens zodat mensen je makkelijk kunnen bereiken.
- Een branded hashtag om tagging en delen te stimuleren.
Lees dus vooral verder als je wil weten hoe je een verpletterende eerste indruk maakt met jouw Instagram profiel zodat potentiële klanten je graag willen volgen en hoe je de beperkte ruimte zo goed mogelijk benut.
#1 Zakelijk Instagram account gebruiken
Beschik je over een persoonlijk account? Dan is het verstandig om deze eerst om te zetten naar een zakelijk Instagram account. Ook als je een eenpitter bent. Een zakelijk Instagram account heeft namelijk aan aantal voordelen.
Lees hier meer over de voordelen van een zakelijk Instagram account.
Met zo’n zakelijk Instagram profiel kun jij onder andere contactgegevens toevoegen en heb je toegang tot handige Instagram statistieken. Zo kun je checken of al jouw inspanningen ook het gewenste resultaat opleveren. Deze statistieken zijn ontzettend waardevol, want ze laten je zien wie je volgers zijn en welke Instagram berichten wel en niet werken.
#2 Duidelijke Instagram profielfoto
Eerste indrukken zijn belangrijk. Mensen checken als eerste je profielfoto en het is altijd leuk om er een gezicht bij te hebben. Dat schept eerder een band. Gebruik dus bij voorkeur een foto, zeker als je een eenmansbedrijf hebt. Grotere bedrijven kunnen prima een logo gebruiken. Als je bedrijf geen ‘gezicht’ heeft, gebruik dan jouw logo.
Deze afbeelding wordt klein getoond, dus gebruik een kwalitatieve foto waarop je gezicht duidelijk te zien is. Bovendien vertegenwoordigt deze profielfoto je hele Instagram account dus houd het professioneel en maak een verpletterende eerste indruk.
#3 Titel van je Instagram profiel
Bovenaan je Instagram profiel staat een extra toevoeging onder je @gebruikersnaam. Instagram vult hier automatisch de door jou gekozen naam in, maar je kunt deze zelf aanpassen. Deze ruimte kun je ook gebruiken om je echte naam te vermelden (als je die niet gebruikt als je Instagram gebruikersnaam) of voeg hier je expertise toe. Zo heb je een extra plek om zoekwoorden toe te voegen 😉
- Je gebruikersnaam en je Instagram naam zijn de enige twee velden die naar voren komen in de zoekresultaten van Instagram!
- Bedenk dus goed wat je hier neerzet om de aandacht te trekken van potentiële volgers.
Dit kun je aanpassen bij ‘Profiel aanpassen’ en vervolgens vul je dit in bij ‘Naam’. Je hebt slechts 30 tekens.
#4 Schrijf een goede Instagram bio
Mensen bepalen aan de hand van jouw Instagram bio of ze je willen volgen. Het draait dus niet om jou! Ook al ga je selfies delen, jouw favoriete vakantiefoto’s of je beste quotes. Deze moeten wel interessant zijn voor jouw volgers. Wat hebben zij eraan?
Jouw Instagram profiel maak je voor je volgers (tenzij je een beroemdheid bent als Oprah of Ariana Grande bent en ze alles van je willen weten). Dus maak potentiële nieuwe volgers direct duidelijk wat ze kunnen verwachten as ze je gaan volgen.
- Verplaats je echt in de bezoeker en gebruik termen die jouw ideale klanten aanspreken.
- Natuurlijk probeer je deze weer te combineren met jouw zoekwoorden.
- Maar je kunt ook een persoonlijke note toevoegen zodat mensen zich sneller met je kunnen identificeren.
- Gebruik hele zinnen of een opsomming, maar bedenk altijd hoe je mensen kunt overtuigen om jou te volgen.
Wil je alles netjes onder elkaar? Zo’n opsomming maken is een stuk makkelijker op je laptop dan op je mobiel (op je mobiel kun je dit in je notities doen). Ga naar je Instagram profiel op je desktop en maak deze opsomming op je laptop. Gewoon met de enter toets.
#5 Gebruik emoticons in je Instagram bio
Ook al gebruik je een zakelijk Instagram account dan kun je in jouw profiel ook rustig emoji’s gebruiken. Emoticons worden op steeds meer social media kanalen gebruikt. Zelfs op een zakelijk kanaal als Linkedin. En dat komt omdat ze heel krachtig zijn.
Onze hersenen reageren op ongeveer dezelfde manier op emoticons dan op menselijke gezichten blijkt uit onderzoek. Emoticons trekken de aandacht en hiermee kun je dus iets extra onder de aandacht brengen.
Bovendien heb je maar 150 tekens voor je Instagram profielomschrijving. Met één emoticon kun je vaak meer duidelijk maken dan in een paar woorden waardoor je dus kostbare tekens bespaart.
#6 Voeg een call to action toe
Graag wil je met potentiële klanten in contact blijven en vertrouwen opbouwen. Dus welke actie wil je dat mensen nemen die je Instagram profiel bezoeken? Wil je dat ze je website bezoeken? Je weggever aanvragen? Of een afspraak met je maken? Vermeld dat dan. Verkoop deze link!
- Sluit je Instagram bio af met een duidelijke call to action.
- Direct hieronder staat namelijk de link die jij toevoegt aan je profiel.
Gebruik hier in ieder geval geen dienst als Linktree om meerdere links toe te voegen. Lees hier waarom het gebruik van Linktree funest is.
#7 Plaats een link in je bio
Op Instagram kan je geen link toevoegen aan een bericht zoals op andere social media kanalen. De enige plek waar jij een link toe kunt voegen is je Linkedin profiel. Benut deze om je website, een blog of je weggever te promoten.
- Je kunt een URL tracker zoals Bitly gebruiken om dit te meten of maak een aparte landingspagina.
- Maak in ieder geval geen gebruik van een dienst zoals Linktree om meer links toe te voegen.
Veel mensen veranderen deze URL regelmatig. Ze vermelde dan bij een bericht: “Check de ‘link in bio’….”, als ze verwijzen naar een nieuw blog of een specifieke actie. Maar dan ga je ervan uit dat mensen al je berichten zien. Wat als ze je profiel checken omdat ze je tegenkomen in de zoekresultaten of doorklikken via je website. Is die link dan logisch?
#8 Vul je contactgegevens in
Maak het mensen gemakkelijk om contact met je op te nemen. Wie weet willen ze klant worden of met je samenwerken. Als je een zakelijk Instagram profiel hebt, kun je heel gemakkelijk jouw contactgegevens toevoegen. Deze komen onder je Instagram bio te staan.
Je kunt je email adres, telefoonnummer en adres toevoegen. Dit voeg je toe bij je contactmogelijkheden.
- Klik op ‘Profiel bewerken’.
- Vervolgens ga je naar ‘Contactmogelijkheden’ onder het kopje ‘Bedrijfsinformatie’.
- Vul daar je e-mailadres, telefoonnummer en adres in.
#9 Gebruik branded hashtags
De hashtags die je gebruikt in je Instagram bio zijn klikbaar. Je kunt dus een branded hashtag toevoegen die jij gebruikt voor je bedrijf of een specifieke campagne. Of vraag mensen om berichten te delen door gebruik te maken van deze hashtag zodat jij deze content weer kunt hergebruiken.
Zo’n hashtag voeg je gewoon toe door het hashtag teken te gebruiken gevolgd door de tekst van die hashtag.
#10 Verwijs naar een ander Instagram account
Net zoals je een klikbare hashtag kan toevoegen, kun je in jouw profiel ook verwijzen naar een ander Instagram account. Heb jij meerdere Instagram accounts? Bedenk dan of het handig is om je andere Instagram account in je bio te vermelden. Als mensen hier op klikken komen ze direct op dat account terecht.
Dit Instagram account kun je toevoegen door je Instagram gebruikersnaam in te typen (natuurlijk voorafgaand door het @ teken).
Jouw Instagram profiel
Gebruik deze tips om jouw Instagram profiel te verbeteren. Je Instagram bio is één van de eerste dingen die mensen bekijken voordat ze beslissen of ze je volgen op Instagram. Zorg dus dat je profiel er tip top uitziet en dat het meteen duidelijk is wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom mensen je zouden moeten volgen.
Vind je het lastig om zelf een goede bio te bedenken? Kijk dan naar een aantal andere Instagram profielen. Haal daar de dingen uit die jou aanspreken (en natuurlijk ook bij je passen). Combineer die dingen en maak er je eigen geweldige Instagram bio van!
Heb jij al een onweerstaanbare Instagram bio? Of welke tip ga jij toepassen om je Instagram profiel te verbeteren?
Vind je dit interessant? Bewaar voor later!
Jacqueline
op 15 Nov 2021Lydia
op 05 Dec 2020Maaike Gulden
op 05 Dec 2020Mandy
op 23 Jun 2019Maaike Gulden
op 24 Jun 2019karin
op 21 Jun 2019Maaike Gulden
op 24 Jun 2019Melissa
op 21 Jun 2019Maaike Gulden
op 21 Jun 2019Laura | I scream beauty
op 21 Jun 2019Maaike Gulden
op 21 Jun 2019Nicole Orriëns
op 20 Jun 2019Maaike Gulden
op 20 Jun 2019Gabrielle
op 20 Jun 2019Maaike Gulden
op 25 Jun 2019Elles Mulder
op 20 Jun 2019Maaike Gulden
op 20 Jun 2019Alexandra
op 20 Jun 2019Maaike Gulden
op 20 Jun 2019Lana
op 19 Jun 2019Maaike Gulden
op 20 Jun 2019