In je Twitterbio kun je een link toevoegen naar je website. Deze kan verwijzen naar de homepagina van je website, maar dat is te vaag. Volgers ondernemen dan niet snel actie. Het is veel slimmer om een link toe te voegen naar een speciale Twitter landingspagina waarop je jouw nieuwsbrief of een training onder de aandacht brengt. Dit is een pagina op je website die je speciaal maakt voor mensen die je website bezoeken vanuit Twitter. Op die manier kun je volgers meteen een zetje in de juiste richting geven.
Doel van een Twitter landingspagina
Het doel van zo’n pagina is om inkomend verkeer vanaf je Twitter profiel te stimuleren om een bepaalde actie te ondernemen. Je wil dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief, jouw e-book downloaden of zich inschrijven voor een training bijvoorbeeld. Als je een speciale landingspagina aanmaakt voor je Twitter-volgers, kun je ook makkelijk zien hoeveel bezoekers via Twitter op je website komen.
Leads genereren vanuit Twitter
Als je Twitter inzet voor welke vorm van dan marketing ook, dan kan en landingspagina helpen om leads te genereren uit je Twitter volgers. Je kunt de boodschap namelijk veel gerichter formuleren zodat deze beter aansluit bij je doelgroep. Het voordeel van zo’n speciale Twitter landingspagina is dat je dus beter kunt focussen op je doelgroep.
De homepagina van je website is vaak vrij algemeen. Je kunt daar weinig focus aanbrengen want mensen kunnen via allerlei kanalen op deze pagina terecht komen. Dat is anders met een landingspagina. Je kunt jouw volgers de juiste waarde bieden en gelijk hun contactgegevens verzamelen.
Natuurlijk plaats je de link naar je Twitter landingspagina in je Twitter profiel. Maar je kunt de link ook regelmatig vermelden in tweets om je volgers hierop attent te maken.
1. Voeg ‘over mij’ informatie toe
Ga er niet vanuit dat mensen al enige voorkennis hebben. Iemand kan jou op Twitter gaan volgen omdat ze een interessant bericht van je voorbij zien komen of een discussie zien van jou met iemand die ze al volgen. Als ze dan vervolgens een snelle blik op je profiel werpen en meteen op de link in je profielomschrijving klikken, hebben ze nog niet zo veel informatie over jou, je bedrijf of wat je te bieden hebt. Zorg er dus voor dat je op je landingspagina duidelijk maakt wie je bent en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen.
2. Duidelijke call to action
Geen enkele landingspagina is compleet zonder een duidelijke call tot action. Of je nu je emaillijst wilt opbouwen, een cursus aan de man wil brengen of een e-book wil verspreiden. Je wil dat je Twitter volgers iets doen, dat ze een bepaalde actie ondernemen. Wees hier zo specifiek mogelijk over. Hoe specifieker jij bent, hoe groter de kans dat dit ook resultaat oplevert!
3. Aanvullende informatie
Je kunt nog een aantal andere zaken toevoegen aan deze landingspagina. Maar houd dit wel tot een minimum beperkt. Less is more. Als je teveel toeters en bellen toevoegt, kan dit mensen ook afleiden zodat ze de door jouw beoogde actie juist niet ondernemen. Ze bekijken wel je Facebookpagina, maar schrijven zich niet in voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld. Je kunt beter één duidelijke call tot action gebruiken. Je zou het volgende nog kunnen toevoegen aan je landingspagina:
- Links naar andere social media accounts.
- Exclusieve Twitter deals of aanbiedingen.
- Uitleg wat het doel van je Twitter account is.
- Een lijst met handige content.
Houd er rekening mee dat alle bezoekers van deze pagina van Twitter komen. Ze zijn dus gewend aan een bepaalde manier van interactie en communiceren. Zorg dat dit stemgeluid ook herkenbaar is op je landingspagina. Grijp meteen de aandacht van je bezoekers.
Wil je meer Twitter tips?
Bekijk dan eens deze handige pagina waarin praktische Twitter tips verzameld zijn.