Het is goed om je content te promoten op meerdere social media kanalen. Zeker als je een kanaal extra onder de aandacht wil brengen is het goed om aan cross promotie te doen. Stel dat je net met Periscope of Snapchat begint dan zul je daar weer een hele nieuwe community op moeten bouwen.
Informeer je community
Het is dan goed om je volgers van je andere kanalen, zoals Twitter of Facebook, ook naar deze nieuwe kanalen te verwijzen.
- Je kunt bijvoorbeeld op Snapchat vertellen dat je zo een Periscope of Blab uitzending gaat doen zodat je mensen daar ook op attendeert.
- Of je kunt op Periscope vertellen dat je aan een bepaald project werkt en mensen vervolgens naar Instagram verwijzen voor de foto’s.
Als je al trouwe volgers hebt op andere social media kanalen, heb je een mooie basis voor cross promotie van je Periscope content of Snapchat stories om de interesse van je volgers op te wekken om je ook op deze kanalen te volgen. Je kunt je aanwezigheid promoten door dit kenbaar te maken bij je Facebook fans of Twitter volgers. Of door je content ook op deze kanalen te delen.
Denk na over je promotie strategie
Op welke kanalen kun je de content nog meer promoten? Denk hier over na in je promotie strategie. Houd er wel rekening mee dat het past bij de toon en formaten van de kanalen die je inzet. Op Instagram zul je plaatjes moeten gebruiken of kun je bijvoorbeeld een teaser video van 15 seconden plaatsen terwijl je op Twitter een video van 30 seconden kunt gebruiken.
Ik heb het hier dus over cross-promotie en niet over cross-posten. Je zult altijd rekening moeten houden met de specifieke kenmerken van ieder platform. Want je kunt niet al je content standaard doorplaatsen op al je social media kanalen. Door je promotie te optimaliseren voor ieder netwerk, vergroot je de kans dat mensen dit ook delen, je feedback geven en je ook werkelijk een publiek opbouwt op deze nieuwe kanalen.
4 ideeën voor cross promotie op social media
Denk bijvoorbeeld aan de volgende tactieken bij het plannen van je promoties:
1. Q&A
Je stelt een vraag op een platform en laat ze op een ander platform antwoorden. Zo kun je een vraag stellen op Twitter en verwijst mensen vervolgens naar je Facebook pagina om daar het antwoord te geven.
2. Teaser
Je kunt alvast één tip geven op snapchat of Twitter en voor de overige tips mensen verwijzen naar je YouTube kanaal of Periscope uitzending. Of alvast een stukje van je Periscope uitzending laten zien op Instagram en met een link verwijzen naar de hele uitzending
3. Giveaway
Als je een wedstrijd organiseert op een platform en mensen kunnen winnen door een actie te nemen op een ander platform. Je vertelt mensen in je Periscope uitzending bijvoorbeeld dat ze naar je Facebook pagina kunnen gaan om een gratis boek te winnen.
4. Emaillijst en blog
Je e-maillijst en blog zijn misschien niet per se sociale kanalen. Maar door je owned media kanalen in te zetten kun je mensen hier wel op attenderen en interesse opwekken. Dit kan een uitstekende strategie zijn om mensen naar je Periscope of Snapchat account te krijgen. Attendeer de abonnees van je mailinglijst op een geplande Periscope uitzending of schrijf een blogpost waarin je een recente uitzending samenvat.
Sasha
op 17 Jan 2018Maaike Gulden
op 20 Jan 2018Maaike Gulden
op 30 Jan 2017Mammoetmarketing
op 13 Jan 2017Anja Baelemans
op 31 Mar 2016