Content batchen: groepeer content om efficiënter te werken
Iedere week content maken valt niet altijd mee. Zeker niet als eenpitter. Maar consistentie is belangrijk voor je online zichtbaarheid. Mensen weten dat ze op je kunnen rekenen en daarmee bouw je sneller vertrouwen op. Als je iedere week een blog, video of podcast wil produceren, is het belangrijk om dit te plannen. En ga vooral content batchen!
– Laatste update 1 juli 2021 –
Voordelen van content batchen
Content batchen betekent dat je in één keer een paar blogs, video’s of podcasts maakt. En ook veel social media berichten kun je alvast maken en inplannen. Er zijn veel handige gratis tools om je social media berichten in te plannen. Wat zijn de voordelen van content batchen?
- Je bent productiever.
- Werkt veel efficiënter.
- Altijd een voorraadje om uit te putten.
- De content sluit beter op elkaar aan.
- Je kunt alvast vooruit werken.
Content batchen
Content groeperen of batchen werkt veel efficiënter. Dit betekent dus dat je in één keer een paar blog artikelen schrijft, 4 of 5 podcasts opneemt of meerdere video’s. Je hoeft dan maar een keer je haar en make-up te doen. Of maar één keer bepaalde programma’s op te starten. Dat kost dus veel minder tijd dan als je iedere keer opnieuw alles weer moet opstarten of klaar zetten.
Zo zit je in de flow en gaat het een stuk sneller. Je zit dan lekker in je schrijf flow. Of je neemt video’s in een keer op in plaats van dat je 6 keer opnieuw moet beginnen. Hoe vaker je het doet…hoe soepeler het gaat. En dat geldt dus ook als je het in één keer doet. Zelf neem ik meestal zo’n vier video’s in een keer op.
Bekijk de bovenstaande video om een handig voorbeeld te zien hoe ik tijd bespaar 😉
Maar ook de bijkomende werkzaamheden kun je groeperen. Je wil natuurlijk ook afbeeldingen bij je blogs? Dus als je vier blogs in een keer schrijft, kun je vervolgens ook op zoek naar passende stockfoto’s voor al die blogs. Of je eigen afbeeldingen maken in Canva (aanrader!). En je video’s moet je nog even bewerken of de omslagfoto aanpassen.
Bouw een buffer
Als je jouw content batcht, kun je ook vooruit werken. Dat scheelt een hoop stress. Je hebt een voorraadje waaruit je kunt putten zodat er geen paniek uitbreekt als je die week ziek bent of er wat anders tussen komt. Je hebt altijd een paar blogs of video’s op voorraad. Het is handig om die berichten alvast in te plannen en klaar te zetten zodat je niet alles last-minute hoeft te doen.
Een ander voordeel is dat de content ook beter op elkaar aansluit. Je weet precies welke onderwerpen je net beschreven hebt in je blog en kunt daar gemakkelijk naar verwijzen, zonder dat je deze eerst terug hoeft te lezen. Of alvast een cliffhanger inspreken voor je volgende video. Daardoor blijven mensen ook langer op je website en dat is weer goed voor je SEO. Hier vind je meer blog SEO tips.
Minder afleiding
Een ander voordeel van content batchen is dat je meer focus hebt en minder snel afgeleid bent door andere dingen. Je deelt je tijd in en werkt in blokken. Je blokt namelijk een paar uur af om die blogs te schrijven of video’s te bewerken. Hierdoor werk je met meer focus en spring je veel bewuster om met je tijd.
Maar je bent ook minder snel geneigd om tussendoor even je emails te lezen of toch even je Facebook te checken. Je bent dus minder snel afgeleid en krijgt veel meer taken af op een dag! Wil je nog meer tips om tijd te besparen? Check dan deze 10 tips om tijd te besparen als drukke solo ondernemer.
Hoe content batchen
Als je consistent content wil maken dan moet je het plannen. Zet het in je agenda en beschouw het als een afspraak. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik het niet plan, schiet het er vaak bij in 😉 Als je het plant, gebeurt het ook. Plan wekelijks een dag of dagdeel in om je content te maken. En blok die tijd gewoon in je agenda.
En of je nu podcasts wil opnemen, video’s wil maken, blogs wil schrijven of je social media berichten…je moet hier voldoende tijd voor inplannen. Zeker als je content gaat batchen. Als je denkt dat je een uur nodig hebt om 4 video’s op te nemen, plan dan extra tijd in. Je hebt misschien wat meer tijd nodig om je haar te doen of er komt een belangrijk telefoontje tussendoor. Dus geef jezelf voldoende tijd.
Leestip:
- Je mailinglijst opbouwen is de grootste prioriteit van je marketing
- Content upgrades dragen bij aan een snelle lijstgroei.
- Marketingkalender in 7 simpele stappen.
- Heb jij een duidelijke social media missie?
Plan vooruit
Content batchen werkt niet als je op dat moment nog moet verzinnen wat je gaat schrijven. Het werkt niet als je gaat zitten en denkt, “waar ga ik eens over schrijven?”. Dit werkt als je weet waar je over gaat schrijven. Bedenk dit van te voren. Het is dus goed om een content planning te maken. Lees hier hoe je snel en gemakkelijk een content planning kunt maken.
Brainstorm onderwerpen en maak een lijst van 20 of 30 onderwerpen waaruit je kunt putten. Denk aan vragen die je vaak krijgt. Iedere keer als je een nieuwe idee hebt, voeg je deze toe aan een Excel bestand of Google document. Zo heb je een lijst van onderwerpen die je erbij pakt als je content gaat batchen. Ook je foto’s kun je al van te voren verzamelen.
Content strategie
Als je jouw content groepeert en vooruit plant dan werk je efficiënter. Werk slimmer, niet harder! Zorg dat je een systeem hebt. Ook voor het maken van je content door deze te plannen en te batchen. Mij scheelt dat in ieder geval een hoop tijd 😉 Wil je online zichtbaar zijn? Deel wekelijks originele waardevolle content zodat je top of mind blijft!
Het gaat hier niet alleen om een social media strategie, maar om een content strategie. Mensen moeten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn en op je kunnen rekenen. Hoe is het om met jou te werken? Wat is jouw expertise? Als ze iedere week op je kunnen rekenen met waardevolle content, wek je vertrouwen en wordt je eerder de ‘go-to’ persoon voor jouw onderwerp. Ga content batchen!
Ik ben benieuwd of jij nog handige tips hebt voor content batchen? Deel ze in het reactieveld hieronder.
Pin voor later!