10 Veelgemaakte fouten bij het bouwen van je personal brand

Personal branding is steeds minder een concurrentievoordeel en steeds meer een vereiste geworden. In deze online wereld is iedereen een persoonlijk merk. Of je nu werknemer bent, ondernemer of nog student op zoek naar een stageplek….als je online actief bent, bouw je een online merk. Voorkom dus onderstaande fouten bij het bouwen van je personal brand.

We hebben hilarische branding lessen geleerd van Louise Delage en gekeken hoe Trump en Clinton fitties uitvochten op social media terwijl hun fans zich achter hen schaarden. Zodra je online actief bent, is personal branding gewoon realiteit. Een persoonlijk merk is van belang omdat je voetsporen achter laat op internet.

Leestip:

Fouten bij het bouwen van je personal brand

Jouw online brand is één van je belangrijkste tools voor je online marketing. Het is wat jou onderscheidt van je concurrenten en zet de toon voor alles wat je online doet. Helaas maken veel ondernemers dezelfde fouten die hun autoriteit, geloofwaardigheid en like-factor beïnvloeden. Dus voorkom deze fouten bij het bouwen van je personal brand!

Aangezien we allemaal van de online wereld profiteren, moedig ik je aan om na te denken over je persoonlijke merk. Bekijk deze veel gemaakte personal branding fouten om te voorkomen dat je dezelfde blunders maakt.

1. Denken dat het niet voor jou van toepassing is

Of je nu succesvol ondernemer, directeur, student bent, personal branding kan je carrière naar het volgende niveau brengen. Personal branding gaat over marketing en jezelf onderscheiden….en dat online laten zien. Je hebt controle over je online verhaal om je doelen te bereiken.

Je wil je expertise en vaardigheden laten zien om een stageplek te vinden of een carrière move te maken. Of je wil je bedrijf laten groeien en meer klanten aantrekken. Wat je doel ook is, je online aanwezigheid kan je helpen of benadelen. Maar maak niet de fout om te denken dat personal branding niet voor jou van toepassing is.

2. Niet opvallen in de massa

Veel ondernemers kijken naar wat hun concurrenten doen of succesvolle ondernemers en proberen dan gewoon hetzelfde te doen. Ze denken “als zij dat succesvol doen, dan doe ik dat ook om succesvol te zijn”. Maar heb jij liever een echte “Van Gogh” of een kopie die bijna niet van een echte te onderscheiden is?

Hierdoor ga je juist op in de massa en val je helemaal niet op. Je wordt gewoon één van de vele aanbieders en dan wordt de keuze lastig. Waarom zouden mensen voor jou kiezen? Wil je opvallen in deze wereld vol afleiding…bedenk dan wat je anders kan doen zodat je opvalt. Kies een unieke positionering.

3. Jezelf voordoen als iemand anders

Bij een eerste date, proberen we onszelf vaak van onze beste kant te laten zien. Je huis is wat meer opgeruimd dan anders, je baan is net iets interessanter. Als je dit een beetje doet, kun je iemands aandacht trekken en een mooie relatie opbouwen. Maar als je dit enorm overdrijft en de ander hierachter komt dan zullen er niet veel dates meer volgen…

Voor personal branding geldt hetzelfde. Als je er selectief voor kiest om je online van je beste kant te laten zien, heb je grote kans dat je de aandacht trekt van collega’s, bedrijven en nieuwe klanten.

Maar als je overdrijft dan keert het zich tegen je. Niemand wil met een fraudeur daten, werken of deze inhuren. Authenticiteit is belangrijk, zowel voor relaties als voor je personal brand. Doe je dus niet voor als iemand anders.

4. Wachten tot er iets ergs gebeurd

Tandartsen bevelen aan om je tanden minimaal 2 x per dag te poetsen. Wat als je helemaal niet poets en je krijgt een tandaandoening? Dan kun je neens heel fanatiek gaan poetsen, maar je krijgt de gedane schade waarschijnlijk niet helemaal hersteld of het is veel werk. Je tanden preventief regelmatig poetsen is veel effectiever.

Zo werkt het ook met personal branding. Het is lastiger om controle over je online verhaal te hebben zodra er iets ergs gebeurd waar je mee moet omgaan en wat je moet herstellen.

Veel mensen realiseren zich pas hoe belangrijk hun online aanwezigheid is als er zich een probleem voordoet. Maar dat is een klassieke fout. Je kunt beter preventief werken aan je personal branding. Een beetje werk nu, maakt dingen een stuk gemakkelijker in de toekomst.

5. Niet consistent genoeg zijn

Succesvolle brands zijn herkenbaar en onderscheidend. Zoals Walter Landor said: “Products are built in the factory; brands are created in the mind.” Consistentie is belangrijk. Mensen moeten jou meteen herkennen aan je kleuren en je toon.

Als je online branding inconsistent is, breng je mensen in verwarring. Ze kunnen je zelfs gaan wantrouwen. Want wat als je de ene keer heel persoonlijk reageert op een Facebook bericht en de andere keer heel zakelijk en afstandelijk, dan kunnen jouw fans zich niet identificeren met de echte jij.

Daarom zijn je merkwaarden en merkrichtlijnen belangrijk, ook voor solo ondernemers die alles zelf doen. Denk aan alle elementen die je online gebruikt: je toon, kleuren, afbeeldingen, foto’s, stijl etc.

6. Je branding matcht niet met je merkwaarden

Wat als je branding elementen consistent zijn…maar matchen ze ook met de waarden waar jij als bedrijf of personal brand voor staat? Als je over wil komen als fun en informeel dan kun je hier ook je kleuren, lettertype, afbeeldingen en boodschap op aanpassen.

Breng je boodschap op een persoonlijke manier en durf ook duidelijk je mening te geven. Zorg dat mensen een klik met je hebben en jou leuk gaan vinden door de content die je deelt.

7. Jezelf niet goed genoeg kennen

Zou je de moeite nemen om je bedrijf te promoten als je niet eens weet wat je gaat verkopen? Waarschijnlijk niet. Hetzelfde geldt voor personal branding. Je moet hier echt over nadenken voordat je blogs en social media berichten plaatst. Wellicht is zelfreflectie niet altijd een gemakkelijk proces ,maar je moet weten: wat maakt jou uniek. Vraag eventueel anderen om hulp zodat je wat meer afstand hebt.

Dit is belangrijk voor jezelf, maar ook voor anderen om zich hiermee te identificeren. En als je gewoon een leuke verpakking of branding verzint die helemaal niet bij je past dan houd je het niet vol. En mensen voelen ook dat het niet echt is. Dat wekt geen vertrouwen.

Personal branding kost tijd. Het is van toepassing op je website, content marketing, social media activiteiten. Met alle online activiteiten is het de moeite waard om te bepalen wat je unieke merkwaarden zijn én wie je ideale klanten zijn….anders ben je alleen maar tijd aan het verspillen aan je online activiteiten.

8. De tijd onderschatten om een merk op te bouwen

Het bouwen en onderhouden van een effectief persoonlijk merk is veel meer dan alleen het hebben van een website en een paar sociale media kanalen. Het gaat erom om mensen steeds weer te voorzien van waardevolle content.

Het gaat over jezelf onderscheiden van je concurrenten en  memorabel te maken voor de mensen die je wilt imponeren en waar je interactie mee aan wil. En dat valt niet mee in een luidruchtige digitale wereld. Daar zul je dus veel werk in moeten stoppen.

9. Iedereen willen plezieren

Hoe hard je het ook probeert…je zult nooit alles voor iedereen zijn. Als ondernemer moet je keuzes maken. En als je niet durft te kiezen, wordt je persoonlijke merk alleen maar zwakker. Als je een sterke mening heb, deel deze dan (wel met respect natuurlijk).

Wees gewoon jezelf, dan ben je 100% origineel en niet te imiteren. Mensen kiezen voor jou omdat ze zich met je kunnen identificeren en zaken willen doen met jou.

10. Niet zichtbaar genoeg zijn

Je kunt je social media activiteit overdrijven en spammerig worden. Maar meestal post je niet genoeg content en heb je te weinig interactie. Je bent actief op social media om online zichtbaar te zijn. Als je een video per dag post, ben je eerder onder de aandacht dan als je er een per maand plaatst.

Onthoud dat consistentie belangrijk is. De kans dat mensen je content zien in deze luidruchtige digitale wereld, is al klein. Het laatste wat je wil is die kans nog verder verkleinen. Dus wees actief en maak jezelf zichtbaar online!