Content upgrades dragen bij aan een snelle lijstgroei

Content upgrades zijn effectief. Met die bonus content heb je meer kans dat mensen zich inschrijven op je mailinglijst en je met hen in contact kunt blijven. Waarom? Dat leg ik uit in dit artikel. Sinds een tijdje gebruik ik zelf content upgrades in mijn blogs en het aantal inschrijvingen op mijn mailinglijst is enorm gestegen sinds ik deze strategie toepas. En het is helemaal niet zo moeilijk. Hieronder leg ik je precies uit hoe je van kliks naar klanten gaat.

Content upgrades gebruiken

Veel mensen hebben inmiddels wel een weggever of klantmagneet op hun website om op die manier mensen binnen te hengelen op hun mailinglijst. Maar zie je ook iedere dag resultaat? Heb je iedere dag tientallen aanmeldingen voor je mailinglijst? Je mailinglijst opbouwen is de belangrijkste focus voor een succesvol bedrijf. Als je tenminste online geld wil verdienen of meer blog lezers wil! Of valt het resultaat tegen? Is die weggever misschien niet voor al je website bezoekers relevant? Dan kun je ook eens overwegen om content upgrades te gebruiken. Zeker als je alle mogelijkheden wil benutten om je mailinglijst op te bouwen!

Wat is een content upgrade?

Misschien vraag jij je af wat een content upgrade is? Dit is ook een weggever, maar dan specifiek voor één blog, video of podcast. Natuurlijk kun je deze weggever ook vaker gebruiken, dus in meer blogs, podcasts of video’s. Stel dat je werkt met maandthema’s of vaste rubrieken, dan kun je zo’n content upgrade vaker gebruiken. Zo voeg ik mijn ‘Facebook Live checklist’ toe als content upgrade in al mijn blogs die over Facebook Live video gaan 😉 Je kunt dit ook zien als een soort bonus content, waar mensen alleen toegang toe krijgen in ruil voor hun naam en e-mail. Denk aan een Ebook, cheat sheet of checklist.

Leestip:

Voordeel van content upgrades

Content upgrades werken zo goed omdat ze een directe relatie hebben met het originele artikel dat mensen op dat moment aan het consumeren zijn. Het voegt dus extra waarde toe én heeft ook direct een relatie met de content. Je geeft nog meer waarde omdat je extra informatie geeft of omdat mensen een handige checklist krijgen. Daardoor is de kans groter dat mensen hier ook geïnteresseerd in zijn en deze dus aanvragen. In dit artikel zie je een voorbeeld van een content upgrade, namelijk een lijst met 30 ideeën voor content upgrades. Dit blog gaat over dit onderwerp dus als je dit leest, vind je deze bonus content waarschijnlijk ook interessant 😉

Directe relatie met originele content

Mensen komen soms toevallig op je website terecht omdat ze een bericht tegenkomen op Facebook of Linkedin, maar meestal zoeken mensen heel gericht naar content. Ze hebben een vraag of een probleem, en zoeken op internet naar een oplossing. Ze zijn dus op zoek naar hele specifieke content waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Als ze op jouw website terecht komen, is dat meestal niet op de home pagina, maar op een specifiek blog. En als je hier deze vraag beantwoordt of helpt bij dat probleem, dan heb je de interesse. Maar wat als je dan ook nog eens bonus content hebt waarmee je hen nog beter kan helpen?

Voorbeelden van content upgrades

Als je wil weten hoe Facebook Live werkt en je komt op mijn artikel ‘Hoe starten met Facebook Live video’ dan ben je met dat onderwerp bezig. Je zit dan misschien helemaal niet te wachten op een gratis training met succestips voor online ondernemers of een werkboek om een marketing- of promotieplan te maken. Die onderwerpen zijn op dat moment niet interessant omdat je NU gewoon meer wil weten over Facebook Live. Maar als je dan een Facebook Live checklist ziet op mijn website, is de kans groot dat je deze wel aanvraagt. Hieronder nog een aantal voorbeelden hoe ik content upgrades inzet:

Bonus content promoten

Je bouwt niet alleen je mailinglijst sneller op, maar een ander voordeel van deze bonus content is dat je ook meer dingen hebt om op social media te plaatsen. Dus vind je het lastig om iedere keer weer te bedenken wat je kunt plaatsen op social media? Dan heb je met die extra weggever ook weer extra content. Behalve je blog, promoot je deze weggever ook direct op social media. Je kunt dus een tweet sturen over je blog maar ook over je checklist. Dat zijn al weer 2 social media berichten! Zo hoef je ook niet iedere keer dezelfde klantmagneet of weggever te promoten terwijl je wel jouw lijst opbouwt. Je hebt natuurlijk wel een aparte opt-in of aanmeldpagina nodig zodat je de link naar die weggever ook kan delen.

Zelf met content upgrades aan de slag?

Met content upgrades creëer je dus meer kansen om je lijst op te bouwen. Je speelt beter in op de wensen en behoeftes van je bezoeker. Deze extra content sluit goed aan bij je blog of video content, waardoor de kans groot is dat mensen deze ook aanvragen. Gewoon omdat ze op dat moment op zoek zijn naar meer informatie over dat specifieke onderwerp. Wil je alle kansen benutten om je lijst te groeien? Probeer dan eens met content upgrades te werken. Je kunt vandaag al met content upgrades aan de slag.

  • Kijk in je Google Analytics wat je 3 populairste blogs zijn.
  • Maak bonus content voor deze blogs.
  • Bied deze content upgrade aan, in ruil voor een naam en e-mail.

Van kliks naar klanten

Als je jouw mailinglijst wil groeien, bied mensen dan zo veel mogelijk manieren om op je lijst te komen. Je wilt namelijk van kliks naar klanten! Als je meerdere weggevers hebt, sluit je beter aan bij de interesses van jouw ideale klanten. De interesses waar zij op dat moment mee bezig zijn waardoor de kans groter is dat mensen zich aanmelden voor je lijst. Begin met iedere maand één content upgrade te maken. Dan heb je na een jaar al 13 opt-in kansen. 12 content upgrades EN je kern of hoofd klantmagneet!

Werk jij al met content upgrades? Merk jij ook een verschil in de groei van je mailinglijst?

 

Vind je dit interessant? Pin voor later!