7 stappen voor meer Twitter volgers
7 stappen voor meer Twitter volgers
12 maart 2015 

7 stappen voor meer Twitter volgers

Wil je graag meer volgers op Twitter? Of beter gezegd, wil je graag meer relevante volgers op Twitter? Want het is niet zo belangrijk hoeveel volgers je hebt (volgers kun je ook gewoon kopen) maar het gaat vooral om betrokkenheid. Om volgers die je tweets lezen, reageren en retweeten. Zelf vergelijk ik dit meestal met 10.000 volgers die niet reageren op alles wat je deelt, is hetzelfde als schreeuwen vanaf de Dom toren en beweren dat heel Utrecht jouw publiek is.

Zo bouw je een trouwe Twitter community op

In dit artikel krijg je een aantal handige tips, die heel gemakkelijk uit te voeren zijn. Neem hier iedere dag een paar minuten de tijd voor en je ziet meteen resultaat. Focus dus niet zo zeer op zo veel mogelijk volgers, maar vooral op engagement en het verkrijgen van meer betrokken volgers!

Je kunt als volgt een trouwe Twitter community opbouwen:

  • Vul je bio in zodat mensen weten wie je bent.
  • Tweet content die interessant is voor jouw doelgroep.
  • Vind en volg relevante mensen.
  • Ga de interactie aan met je doelgroep.
  • Promoot je Twitter account via andere kanalen.
  • En nog een aantal handige tips om meer Twitter volgers te krijgen.

Stap 1: Vul je bio in

Je laatste tweets en @mentions zeggen anderen niet zo veel als ze niet weten wie je bent. Je bio is de enige plek op Twitter waar je jezelf kunt voorstellen en mensen kunt laten weten waarover je twittert. Als je dit niet invult, zullen mensen je niet zo snel gaan volgen.

Stap 2: Vind interessante content met Google Alerts

Als je interessante tweets verstuurt, komen volgers vanzelf. Mensen volgen graag gebruikers die nuttige of boeiende informatie delen. Deel dus vooral content waarin jouw doelgroep ook echt geïnteresseerd is. Een gemakkelijke manier om content te verzamelen is bijvoorbeeld Google Alerts instellen op specifieke zoekwoorden. Kies onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Je ontvangt hier dagelijks automatisch email updates van zodat je hier zelf niet naar hoeft te zoeken. Deze kun je weer delen op Twitter zodat je altijd actuele en interessante informatie deelt, en dit kost je slechts een paar minuten per dag!

Stap 3: Zoek goede contacten in jouw branche

Er zijn allerlei handige tools om interessante mensen te vinden. Zo kun je met ‘WeFollow’, invloedrijke mensen of influencers vinden. Met ‘Manageflitter’ kun je de bios van gebruikers doorzoeken. Natuurlijk zijn er ook altijd de invloedrijke leiders of ‘thought leaders’ in jouw branche. Probeer hun aandacht te trekken door op hun berichten te reageren, deze te retweeten of te markeren als favoriet. Of deel hun blogberichten en vernoem hen in je tweet. Zij hebben vaak veel volgers. Als je hun aandacht weet te trekken en in gesprek raakt, heb je dus een enorm bereik.

Stap 4: Plan berichten in

Volgens een onderzoek is de interactie 30% hoger bij tweets die ’s morgens geplaatst worden tussen 07:00 en 08:00 dan bij berichten op andere tijdstippen. Dit geldt zelfs voor het weekend! Als je dus ineens een briljante, hilarische, tweetwaardige ingeving hebt, plan deze berichten in, indien het bericht dat toelaat tenminste, voor de volgende ochtend. Met tools als Tweetdeck en Hootsuite kun je gemakkelijke tweets inplannen.

Stap 5: Verrijk je tweets met visuele content

Maak gebruik verschillende media, zoals foto’s en video’s. Dit is een geweldige manier om mensen te bereiken en hun aandacht te trekken in de stortvloed van informatie. Zorg voor een rijke tijdlijn met veel variatie. Je kunt nu heel eenvoudig een foto of video toevoegen aan je tweet. Bedenk een manier om mensen je bedrijf te laten zien. En stel daarbij een vraag om een conversatie op gang te brengen. Je kunt bijvoorbeeld beelden schieten van wat leuke dingen op kantoor of in de ruimte waar je een training gaat geven, en stel een vraag zoals ‘wat voor leuks doe jij vandaag op kantoor?’

Stap 6: Maak een lijst van mogelijke hashtags

Tweets met hashtags zorgen voor twee keer zoveel engagement als berichten zonder hashtag. Slechts een kwart van de bedrijven maakt echter gebruik van Hashtags. Ga eens naar de Twitter accounts die relevant zijn in jouw branche en kijk eens welke hashtags ze gebruiken om ideeën op te doen. Stel zelf en lijst samen met hashtags die je kunt gebruiken en houd bij de hand als je gaat twitteren. Je hebt zo een handig overzicht waaruit je kunt kiezen. Gebruik niet meer dan 2 hashtags. Drie of meer betekent gewoon een overkill waardoor de engagement keldert.

Stap 7: Aanmelden voor een Paper.li account

Met Paper.li kun je jouw eigen persoonlijke krant maken. De content wordt uit je Twitter, Facebook en Google+ accounts gefilterd. Je voegt de content die je interessant vindt als het ware samen om er een persoonlijke, digitale krant van te maken. Via Twitter wordt de link naar je Paper.li verstuurt en bevat ook de Twitter namen van de mensen wiens content is opgenomen in deze krant. Dat kan hun interesse wekken om jouw account te gaan volgen.

Deze 7 stappen zijn gemakkelijk uit te voeren en kosten je ook slechts een paar minuten van je tijd. Ga hier mee aan de slag en je zult al snel zien dat het aantal volgers toeneemt.

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen