Mensen doen zaken met mensen. Vaak zijn dit mensen uit ons netwerk die we kennen en die we wat gunnen. Als je LinkedIn slim inzet, kan dit je ook klanten opleveren of kun je hiermee je droomopdracht binnen slepen. Door actief met LinkedIn aan de slag te gaan, je netwerk te onderhouden en uit te breiden, kan dat de juiste klanten opleveren. Hieronder een aantal tips voor leadgeneratie op LinkedIn.
– Laatste update 10 februari 2021 –
Leadgeneratie op Linkedin
LinkedIn is een mooi platform voor leadgeneratie. Het is het grootste netwerk voor professionals en dus handig om met de juiste zakelijke relaties in contact te komen. Ook met klanten. Hieronder 10 tips voor leadgeneratie op LinkedIn.
Leestip
1. Verbeter je profiel
Zorg voor een goed Linkedin profiel. Je LinkedIn profiel verschijnt als een van de eerste zoekresultaten als mensen je naam intypen in Google. Maak dus een goede eerste indruk. En vertel vooral wat je de bezoeker van je LinkedIn profiel te bieden hebt. Wat kun je voor hen betekenen? Je foto, headline en samenvatting bepalen voor 80% of mensen überhaupt contact met je opnemen. Zoekwoorden in de samenvatting worden bovendien 3x zo zwaar geïndexeerd als in de rest van je profiel. Maak hier dus wijs gebruik vanEn vergeet niet om je profiel regelmatig bij te werken.
2. Zorg voor aanbevelingen
Je kunt zelf vertellen waar je goed in bent, maar het is veel effectiever als anderen het doen. Dat wekt veel meer vertrouwen. En zeker op LinkedIn omdat je de aanbevelingen zelf niet kunt toevoegen of wijzigen. Je kunt alleen bepalen of je de gegeven aanbevelingen ook toont op je profiel. Als mensen je profiel bezoeken dan bekijken ze zeker de aanbevelingen. Het helpt om zelf ook aanbevelingen of endorsements te geven om deze ook te ontvangen. En deze endorsements of onderschrijvingen tellen ook mee voor de zoekresultaten!
3. Plaats regelmatig updates
Door regelmatig berichten te plaatsen, blijf je ‘top of mind’ van je netwerk. En je kunt laten zien wat jouw expertise is. Als ze op zoek zijn naar het product of dienst dat jij aanbiedt, denken ze dus ook meteen aan jou. En je hoeft niet alle content zelf te verzinnen. Zie je een artikel of update dat een relatie heeft met jouw vakgebied dan kun je dat ook delen. Daarmee wek je bovendien sympathie want mensen waarderen het als je hun content deelt.
4. Gebruik ‘Advanced Search’ om prospects te vinden
Met de ‘advanced search’ kun je heel gericht op zoek gaan naar prospects of mensen die interessant voor je zijn. Je kunt zoeken op naam, maar ook op functie, locatie of organisatie bijvoorbeeld. Ga dus op zoek naar klanten of opdrachtgevers die interessant voor je zijn. Stuur ze een connectie verzoek of bekijk eens van welke groepen ze lid zijn. Bij de meeste mensen kun je dit gewoon zien op hun profiel. Als je lid wordt van dezelfde groep, dan kun je hen een bericht sturen. Of gebruik deze snelle manieren om potentiële klanten te vinden op Linkedin.
5. Vraag jouw connecties om je te introduceren
En het mooie van LinkedIn is dat je bij iedereen op LinkedIn ziet via welke eerstegraads connecties (dat is jouw eigen netwerk) je met hen verbonden bent. Dit zijn de mensen die jou bij hen kunnen introduceren. Dat wekt vertrouwen en de kans is dan ook veel groter dat je ook werkelijk een afspraak kunt maken of die persoon aan de telefoon krijgt. Maak gebruik van de kracht van je netwerk.
6. Word lid van groepen
LinkedIn groepen zijn ideaal om op de hoogte te blijven van wat er speelt en van de laatste nieuwtjes in je branche. Je kunt hier een hoop interessante informatie vinden, maar jezelf ook profileren en je vakkennis laten zien. Neem dus deel aan discussies, beantwoord vragen of start zelf een discussie. Word zowel lid van groepen met vakgenoten als groepen waar jouw klanten zich bevinden.
7. Stuur persoonlijke berichten
Gebruik inmails of nodig mensen uit om te linken met een persoonlijk bericht. Ook op je mobiel kun je een persoonlijke uitnodiging sturen. Met een gratis account kun je geen inmails versturen, maar kun je alleen berichten versturen naar jouw connecties of naar mensen die lid zijn van een zelfde groep. Stuur af en toe ook eens persoonlijke berichten naar mensen om onder de aandacht te blijven. Niet iedereen kijkt regelmatig op de startpagina. Deel bijvoorbeeld een interssant artikel of breng mensen met elkaar in verbinding. Als jij je netwerk een gunst bewijst, zijn ze ook eerder geneigd om jou een gunst terug te doen.
8. Maak gebruik van advertenties
Als je een bedrijfspagina hebt op LinkedIn, kun je ook gebruik maken van advertenties via ‘sponsored updates’. Je kunt jouw updates dan gaan delen met een heel gericht publiek, ook als ze jouw LinkedIn pagina nog niet volgen. Dit kan een manier zijn om meer aandacht van je doelgroep te genereren.
9. Plaats artikelen op LinkedIn
Je kunt status updates plaatsen die getoond worden op de startpagina van jouw connecties, actief deelnemen aan discussies in LinkedIn groepen, maar je kunt ook bloggen op LinkedIn. (Dit doe je door op het potloodje te klikken. Deze functie is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar wordt uitgerold. Het kan helpen om je taalinstellingen op Engels te zetten). Daar mee bereik je een groter publiek.
10. Volg je prospects
Een relatie opbouwen kost tijd. Daar moet je aan werken. Je zult eerst in mensen moeten investeren zodat ze jou leren kennen en aardig gaan vinden. Bouw relaties op door te reageren op updates van anderen, door hen te feliciteren met een nieuwe baan of gewoon door interesse te tonen. Anderen waarderen dat. Mensen gaan je dan eerder sympathiek vinden en je ook wat gunnen.
Vind je dit interessant? Pin voor later!