Zo maak je het perfecte social media bericht
Zo maak je het perfecte social media bericht
12 november 2014 
2 min. leestijd

Zo maak je het perfecte social media bericht

Bestaat hét perfecte social media bericht? Jammer genoeg bestaat er geen ‘one size fits all’ benadering die werkt voor iedereen op alle social media. Dit is voor iedereen en op ieder kanaal weer anders. Ieder kanaal heeft weer eigen kenmerken. Voor YouTube heb je filmpjes nodig en Instagram kan niet zonder foto’s.

Het perfecte social media bericht

Toch zijn er wel wat algemene richtlijnen te geven. Handige tips per platform vind je in de infographic onderaan in dit artikel. Social media zijn vluchtig, formuleer je boodschap dus kernachtig en to the point. Deel interessante informatie, wees aanwezig, help anderen en reageer. Kortom, wees sociaal. Uiteindelijk draait het op social media om het delen van nuttige informatie, interactie en persoonlijk contact. Social media zijn slechts middelen. Het gaat erom hoe je deze middelen inzet om je te profileren en relaties te verdiepen.

 Leestips:

Begin met een plan

En bovendien wordt de content die je deelt ook bepaald door je doelstelling, doelgroep en boodschap. Als je Twitter inzet als extra servicekanaal zul je hier andere berichten delen dan op Facebook waar je bijvoorbeeld in gesprek wilt blijven met je doelgroep. Wat is je stijl van vertellen? Vraag jezelf altijd eerst af wat je wil bereiken en vooral ook wie je wil bereiken met social media. Wie is je doelgroep en op welke kanalen zijn ze te vinden? Wat is hun taalgebruik? En wat zijn hun interesses? Over welke onderwerpen spreken zij en naar wat voor informatie zijn ze op zoek?

Meten = weten

Verdiep je dus in je doelgroep en luister vooral. Vaak is het dan ook een kwestie van gewoon uit proberen. Je merkt vanzelf welke berichten vaker gedeeld worden. Dan kun je meer van dat soort berichten delen. Je kunt verschillende soorten titels of plaatjes uitproberen.

  • Het is handig om dit bij te houden in een Excel sheet bijvoorbeeld zodat je ziet wat voor berichten het goed doen.
  • Op de meeste platformen beschik je ook over statistieken die je waardevolle feedback geven.
  • En er zijn ook allerlei handige tools die je daarvoor kunt gebruiken en als je een gratis account aanmaakt op bit.ly zie je hoe vaak er op je links geklikt wordt.

Het perfecte social media bericht

Zorg voor voldoende variatie in je berichten en (ja, daar heb je ze weer!) gebruik als vuistregel de 3 E’s van sociale media: educate, engage en entertain. Laat zien welke kennis je in huis hebt, maar lever vooral toegevoegde waarde voor je volgers. Dan weten mensen wat je te bieden hebt, gaan je sympathiek vinden en nemen ze vanzelf contact met je op.

  • Educate: zorg dat je je volgers continu blijft boeien doordat je jouw kennis, nuttige informatie en interessante links met hen deelt zodat ze een reden hebben om je te bllijven volgen.
  • Engage: ga een gesprek aan met anderen, stel vragen en reageer op berichten van anderen. Laat zien dat je ook geïnteresseerd bent in je volgers.
  • Entertain: vermaak je volgers ook eens met een leuke video of quote. Laat je persoonlijkheid doorschemeren en zorg dat het leuk is om jou te volgen en zaken met je te doen.

Toon betrokkenheid

Het allerbelangrijkste is blijf gewoon jezelf. Wees authentiek, interessant om te volgen en ga vooral persoonlijke interactie aan. Toon vooral betrokkenheid. Mensen willen een connectie met jou. Ze volgen je niet om alleen maar updates van je producten of diensten voorgeschoteld te krijgen. Tenslotte doen mensen zaken met mensen.

Tips voor de perfecte social media post

Hieronder nog een infographic van MyCleverAgency met handige tips voor een goede social media post en wat de beste tijden zijn om een social media update te plaatsen op Facebook, Twitter, Google+ of YouTube.

hoe-maak-je-de-perfecte-social-media-post-Infographic

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen