Onderwerpen om over te bloggen
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 april 2012 

Onderwerpen om over te bloggen

Even geen blog inspiratie? Je houdt netjes een lijst bij met onderwerpen om over te bloggen, maar bent door je lijst met onderwerpen heen en vraag je af waar je nu weer over kan schrijven.

Dit is vaak het grootste struikelblok bij bloggen. Je begint er enthousiast aan, maar moet constant weer nieuwe onderwerpen verzinnen.

Bloggen is een slimme strategie om meer klanten te bereiken en beter gevonden te worden (ook door Google). Bovendien blijf je on “top of mind” en kun je laten zien dat jij de expert bent die de beste oplossing heeft voor hun probleem.

Waar kun je over bloggen?

Houd er wel altijd rekening mee dat je wel voor een publiek schrijft en niet voor jezelf. Een succesvol blog gaat om drie vragen:

  • wie zijn je klanten?
  • wat zijn hun problemen?
  • welke oplossing heb jij voor die problemen?

Waar kun je zoal over bloggen?

1. Beschrijf een persoonlijke case

De grootste valkuil is dat je vervolgens schrijft over iets wat jou bezighoudt of over een project waar jij mee bezig bent. En dat is prima zolang het ook voor de lezer interessant blijft. Je kunt lezers deelgenoot maken van worstelingen waar jij mee kampt en de oplossing die je daarvoor gevonden hebt. Je beschrijft een case.

Bloggen over jezelf voelt misschien wat ongemakkelijk voor veel mensen, maar het is wel slim om te doen. Potentiële klanten of opdrachtgevers willen graag weten wie je bent en wat je bezielt. Persoonlijk mag dus. Het maakt dat je lezers zich meer betrokken gaan voelen bij je en dat is natuurlijk altijd goed. De gun-factoris ook belangrijk bij de verkoop van je product of dienst.

2. Behandel vragen van je klanten

Welke vragen krijg je regelmatig van klanten? Noteer deze en je hebt weer onderwerpen voor een blog. Jouwoplossing op deze vragen zijn weer onderwerpen waar lezers ook echt op zitten te wachten.

Ze steken er graag hun kostbare tijd in om hier over te lezen. Misschien zijn ze er zelfs zo blij mee dat ze je blog ook delen met anderen, hierover twitteren en fan van je worden. En op een dag, als ze iemand als jij nodig hebben, misschien wel klant.

Je kunt het klanten ook gewoon vragen. Plaats een enquête op Facebook of vraag het op Twitter. Ook kun je de mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief vragen waar ze de meeste problemen mee hebben en hier vervolgens een blog over schrijven.

3. Inspiratie op social media

Mensen delen van alles op  social media als Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn.  Ze stellen vragen en reageren op anderen. Door je doelgroep te volgen op deze social media netwerken krijg je een goed beeld van de problemen waarmee zij kampen.

Heb je hiervoor een oplossing wijdt er dan een blog aan en geef hier ruchtbaarheid aan via social media. Dit kan je weer nieuwe volgers, fans, ambassadeurs en klanten opleveren.

4. Vraag het Google

Als je iets niet weet dan “google” je het even. Dit kun je ook doen als je op zoek bent naar onderwerpen om over te bloggen. Als je een woord intypt, krijg je allerlei suggesties van Google. Dit zijn woorden of woordcombinaties waar mensen eerder opzochten en dus iets over willen weten.

Je kunt hiervoor ook de Google keyword tool gebruiken. Je typt een zoekwoord in en kijkt bij zoekwoordideeën naar de woorden waar mensen op zoeken.

5. Nog meer inspiratie

In onderstaande infographic staan nog veel meer ideeën om inspiratie op te doen voor onderwerpen:

  • Bekijk de top 10 lijsten op andere blogs
  • Vraag input aan vrienden, online en offline
  • Vraag het de lezers van je blog
  • Houd een interview met iemand
  • Zoek gastschrijvers
  • Best case studies van jezelf of andere bedrijven

Heb je zelf nog meer inspirerende ideeën om aan onderwerpen te komen. Deel deze dan onderaan dit artikel.

onderwerpen-bloggen-infographic

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen