Social media spiekbrief voor small business
Social media marketing spiekbrief voor small business
06 maart 2012 
3 min. leestijd

Social media marketing spiekbrief voor small business

Er zijn nog steeds kleine ondernemers die angst hebben voor sociale media. Gebrek aan tijd is vaak het excuus. Marketing kost nu eenmaal tijd en daar zijn sociale media een essentieel onderdeel van. Juist de kracht van sociale media biedt zelfstandige ondernemers kansen om hun product of dienst spraakmakend te maken. Het is dus een vorm van promotie met relatief weinig inspanning en budget.

Wil je met sociale media aan de slag?

Flowtown en ColumnFive hebben een handige infographic gemaakt met een kort overzicht van de meest populaire social media netwerken voor small business marketing. Een soort spiekbrief met de voor- en nadelen, hoe te starten en de belangrijkste begrippen van de diverse platformen.

Veel grote organisaties zijn al erg actief op sociale media. Maar zij hebben natuurlijk veel meer mogelijkheden om snel veel fans en volgers op te bouwen dan kleine ondernemers. Bekijk eens rustig welk platform voor jou het beste werkt. Waar zitten je klanten en hoe kun je ze bereiken? En het kost even tijd om fans en volgers op te bouwen. Zorg voor goede inhoud en interactie. En heb geduld.

Voordelen en nadelen social media

Wat zijn de voordelen en nadelen van de verschillende sociale media. Hieronder een handig overzicht.

Twitter

Voordelen

  • Laagdrempelige manier om contact te zoeken met potentiele klanten en experts in jouw vakgebied
  • Gemakkelijke manier om je blog te delen en waardevolle content om je expertise te laten zien
  • Met “advanced search” kun je eenvoudig klanten vinden

Nadelen

  • Als je net begint met Twitter kun je het lasting vinden om nieuwe volgers te krijgen
  • Vluchtig medium dus je moet regelmatig content creeren en interactie hebben met volgers
  • Niet geschikt om alleen maar je product of dienst te promoten

Facebook

Voordelen

  • Veel gebruikers die veel tijd doorbrengen om goede content te delen met hun vrienden op Facebook
  • Met Facebook advertenties kun je heel gericht adverteren bij je doelgroep en dus een kosteneffectieve manier om veel fans en likes te krijgen
  • Er zijn veel gratis applicaties beschikbaar om de functionaliteit van je Facebook pagina te vergroten.

Nadelen

  • Afhankelijk van jouw markt en doelgroep, kan het een uitdaging zijn om veel fans te krijgen zonder betaald advertenties
  • Edge Rank beperkt de zichtbaarheid van je status updates en berichten

YouTube

Voordelen

  • Na Google de meest gebruikte zoekmachine
  • Mensen zijn visueel ingesteld en kijken graag filmpjes
  • Heel gemakkelijk om video’s te uploaden en te delen
  • YouTube video’s verschijnen vaak in de Google zoekresultaten

Nadelen

  • Niet zo gemakkelijk om een netwerk op te bouwen als bij andere sociale media platformen
  • Alleen hele goede video’s worden vaak gedeeld, middelmatige video’a meestal niet

Google Plus

Voordelen

  • Goede intergratie met andere diensten van Google
  • Google Plus profiel en content wordt getoond in de zoekmachineresultaten

Nadelen

  • Dit netwerk is nog niet zo populair bij de gemiddelde klant
  • Gebruikers brengen nog weinig tijd door op dit netwerk
  • Het is nog onduidelijk wat op lange termijn het effect is op de zoekresultaten in Google

 

the-marketing-factory-social-media-spiekbrief-infographic

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen