Welke social media kanalen inzetten voor je bedrijf
Welke social media kanalen inzetten om jouw klanten te bereiken?
06 december 2021 
5 min. leestijd

Welke social media kanalen inzetten om jouw klanten te bereiken?

Vraag jij jezelf dit ook weleens af: welke social media platformen kan ik het beste inzetten? Via welke social media bereik ik mijn klanten? Er is keuze genoeg, maar het is goed om focus aan te brengen. Je kunt niet op alle kanalen aanwezig zijn.  Op de vraag: “welke social media kanalen inzetten?”, geef ik hieronder een antwoord want dit is een vraag die ik vaak krijg van klanten.

Je kunt ook de video bekijken of de podcast beluisteren als je dat liever doet.


Waarom het goed is om te focussen op 1 of 2 kanalen?

Het is haast onmogelijk om op alle social media platformen aanwezig te zijn. Dan heb je er een fulltime dagtaak aan. Of je doet maar half werk waardoor geen enkel social media kanaal je de gewenste resultaten oplevert. En dat is zonde van alle tijd die je erin steekt.

En je social media uitbesteden is ook geen goed idee 

Jij kunt je beter focussen op één of twee social media kanalen en dat echt goed doen. Want je hebt een content strategie nodig en zult ook zelf actief gesprekken moeten starten, als je ook klanten uit social media wilt halen. En elk social media platform werkt net weer even anders.  


Welke social media kanalen inzetten?

Dus probeer niet op alle kanalen actief te zijn omdat je bang bent dat je anders misschien klanten misloopt. Dit werkt juist averechts. Focus je liever op één of twee platformen en doe het echt goed. Dat betekent een keuze maken. Maar welke social media kanalen inzetten om je klanten te bereiken? 

Natuurlijk wil je wel de juiste keuze maken want anders is het zonde van de kostbare tijd die je erin steekt om content te maken en interactie aan te gaan. Er zijn twee dingen waar je rekening mee kunt houden bij het bepalen welke social media kanalen je gaat inzetten om jouw klanten te bereiken.

1. Op welk social media kanaal breng je zelf graag tijd door?

Een belangrijke factor bij de keuze voor welke social media kanalen je het beste kunt inzetten is welk platform vind je zelf leuk? Op welk social media kanaal breng je zelf graag tijd door? Is dat Facebook? Instagram? Linkedin? TikTok? 

Dit lijkt misschien onbenullig maar als je zo’n platform leuk vindt, houd je het ook veel makkelijker vol. Als je niks hebt met Instagram Stories wordt het een harde dobber om iedere dag een Instagram Story te posten  

Ben je nog helemaal niet actief op social media? Kijk dan eens welke social media kanalen collega’s en vrienden inzetten. En zoek uit hoe zo’n platform werkt. Breng hier wat tijd door. Je hoeft niks te posten, maar kijk gewoon wat anderen posten en hoe ze dat social media kanaal inzetten.

2. Op welke social media kanalen zitten je ideale klanten?

Op welke kanalen zijn jouw ideale klanten actief? Ook dit speelt natuurlijk een rol voor jouw keuze welke social media kanalen inzetten om je klanten te bereiken. Want jij kunt TikTok wel helemaal geweldig vinden, maar als jouw ideale klanten hier niet actief zijn, is het ook zinloos. En zonde van de energie die jij erin steekt.  

Het is belangrijk om tijd door te brengen op social media waar je ideale klanten ook uithangen. 

Heb je geen idee wat de beste keuze is? Welke social media kanalen je moet inzetten om jouw klanten te bereiken? Stuur dan eens een e-mail naar je mailinglijst en vraag waar ze hun tijd online doorbrengen. Bekijk de video voor een script zodat je ook zeker weet dat je reacties krijgt op die mailtje.

Leestip:

Wat als je wel op meer platformen vindbaar wilt zijn?

Je kunt beter één of twee social media kanalen echt goed inzetten in plaats van dat je alle kanalen maar half doet. Dan behaal je niet de gewenste resultaten omdat geen enkel platform je volledige focus heeft, met een duidelijke strategie.

Wel kun je een account claimen op meerdere social media platformen en gewoon doorverwijzen naar je dominante social media kanaal. Dus je kunt een account claimen op TikTok en dan in je profiel vermelden dat je hier niet actief bent maar wel op Instagram. Of Linkedin of Facebook of waar je actief bent.

Deel niet zomaar een link naar je Instagram profiel maar vertel duidelijk waarom het interessant is om jou daar te volgen. Waar deel je tips of inspiratie over? Of houd je hier iedere week een live vragenuurtje? Geef mensen een reden om je profiel te checken en je daar te volgen. 

Welke social media kanalen kun je het beste inzetten?

Wil je hier eens verder over sparren? Weten welke social media kanalen jij het beste kunt inzetten om jouw klanten te bereiken? Vraag een gratis strategiesessie aan en ik denk graag met je mee. Of bekijk mijn Social Media Boost als stap voor stap begeleiding wilt bij het maken van je eigen social media strategie. 

Je krijgt ook een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5 minuten, 10 minuten of 20 minuten hebt en meer dan 365 social media berichten zodat je nooit meer vanaf nul hoeft te beginnen.


 Vind je dit interessant? Pin voor later!

 Welk social media kanalen kun je het beste inzetten voor jouw bedrijf? Er is keuze genoeg. Met deze handige social media tips kies je het beste platform om je klanten te bereiken

 

 

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down