Social media uitbesteden? Is dat wel een goed idee?
Je social media uitbesteden? Wel of geen goed idee?
30 november 2021 
3 min. leestijd

Je social media uitbesteden? Wel of geen goed idee?

Dit is een vraag die ik regelmatig krijg van klanten: "kan ik mijn social media uitbesteden?" En daarop is mijn antwoord dat het geen goed idee is om je social media uit te besteden. Hieronder leg ik uit waarom ik van mening ben dat je social media uitbesteden niet slim is.

– Laatste update 10 april 2024 –

Je kunt ook de podcast beluisteren of de video bekijken als je dat liever doet.

Social media uitbesteden? ja of nee?

Tuurlijk kun je altijd bepaalde social media taken uitbesteden. Daarover vertel ik zo meer,  maar in de basis kun jij je social media het beste zelf doen. Dit zijn de redenen waarom ik vind dat jouw social media uitbesteden geen goed idee is.


Jij bent enthousiast over je bedrijf

Niemand is zo enthousiast over je bedrijf en aanbod als jij. En dat enthousiasme breng je over en werkt aanstekelijk. Je social media uitbesteden is dus geen goed idee omdat niemand zo vol passie over je bedrijf ken vertellen als jij. 

Je bent niet de enige die doet wat je doet. Mensen hebben genoeg alternatieven. Je bent vast niet de enige kindercoach, diëtist of relatietherapeut maar mensen kiezen voor jou om jou. Omdat ze een goed gevoel bij je hebben, een klik voelen of jouw manier van werken zo prettig vinden.

Social media is vaak de eerste kennismaking die mensen met je hebben. Gewoon omdat we hier met zijn allen zoveel tijd doorbrengen. En als mensen iets van jou voorbij zien komen op Instagram, Linkedin of Facebook en je enthousiasme van het scherm spat, gaan ze meer van je checken. Ze checken je website, podcast, volgen je webinar of downloaden je ebook.

Conversaties starten

Het gaat niet werken als je alleen gaat zenden op social media en vervolgens weer weg bent omdat je het druk hebt met andere taken. Op die manier gaat het je geen klanten opleveren. Het heet niet voor niks “social” media dus het is tweerichtingsverkeer. 

Ga vooral gesprekken aan want dat is de snelste manier om relaties en vertrouwen op te bouwen. Dus reageer op een post van iemand of stuur een Direct Message. Plan 5 minuten per dag in om conversatie te starten. Conversaties zorgen voor connecties en connecties zorgen uiteindelijk voor conversies.

Het is belangrijk dat ze jou beter leren kennen. Daarom is social media uitbesteden niet handig. Dat is het zelfde als je een feestje organiseert en jij vervolgens afwezig bent en je beste vriendin de honneurs laat waarnemen op jouw feestje. Dat gaat niet werken om jou beter te leren kennen en vertrouwen in jou krijgen. 

Persoonlijkheid laten zien

Marketing wordt steeds persoonlijker want mensen doen alleen zaken met mensen waar ze een klik mee hebben. Daarom is het belangrijk dat ze jou ook als persoon beter leren kennen. Want heb jij vertrouwen in iemand die je helemaal niet kent en die een gesloten boek voor je is? Waarschijnlijk niet.

Juist social media zijn mooie kanalen om persoonlijke content te delen. En je bepaalt zelf wat je wel en niet laat zien op social media. Heb je geen zijn om over je kinderen of de hond praten? Dan doe je dat niet. Ook door jouw opinie te geven of je gezicht te laten zien, leren mensen jou kennen als persoon. 

Het is goed om regelmatig van je te laten zien en horen zodat mensen kennis kunnen maken met jouw expertise en persoonlijkheid. En dat gaat dus niet werken  als je iemand anders die video’s op laat nemen of iemand anders in die Stories laat zien. 

Wat kun je wel uitbesteden?

Je social media uitbesteden is dus geen goede optie wat mij betreft. In de basis is het beter om je social media zelf te doen want jij kunt het enthousiasme overbrengen, je persoonlijkheid laten zien en conversaties starten. Er zijn een aantal dingen die je wel kunt uitbesteden. 

Zo kun je altijd een bedrijf inschakelen om te sparren over je strategie of content. Of hulp inschakelen om je graphics te maken of video’s te monteren. Ook het hergebruiken van je social media content kun je prima uitbesteden. 

Of je kunt ook gebruik maken van Social Media Boost. Zie dat is als een social media bureau in je pocket, maar dan wel betaalbaar   

Social Media Boost

Social media Boost is een compleet programma waarin je alles krijgt wat je nodig hebt om snel content te posten waarmee jij je zowel je expertise als je persoonlijkheid laar zien, en conversaties kunt starten. Dit is wat je krijgt:

  • een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5 minuten, 10 minuten of 20 minuten tijd hebt.
  • scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten. 
  • meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen op social media.

Makkelijker kan ik het je niet maken.

Vind je dit interessant? Pin voor later?

Je social media uitbesteden aan een social media bureau of een social media expert inhuren? Is dat wel een goed idee? Bekijk hier het antwoord en handige social media tips

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen