Vragen stellen op social media werkt!
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 juli 2013 

Vragen stellen op social media werkt!

De kracht van social media zit hem juist in de interactie met je doelgroep. Je kunt rechtstreeks een dialoog aangaan met je achterban. Op die manier krijg je waardevolle feedback en kun je een band opbouwen met je achterban. Maar hoe breng je een gesprek op gang? En hoe hou je dat gesprek op gang? Door vragen te stellen!

Mensen zijn eerder geneigd te reageren 

vragen-stellen-op-social-mediaWaarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat je op social media interactie uit kunt lokken door vragen te stellen. En dat klopt. Vragen stellen werkt beter dan mededelingen en wel om de volgende redenen:

  • Vragen komen minder dwingend over
  • Het zet mensen automatisch aan het denken
  • Het is meer klantgericht dan merkgericht
  • Toont dat je feedback ook waardeert
  • Laat zien dat je de mening van klanten belangrijk vindt

Mensen zijn dus eerder geneigd om te reageren. Bij vragen krijg je antwoorden en bij mededelingen misschien wel reacties, maar geen antwoorden. Door vragen te stellen kun je gemakkelijker een gesprek aangaan.

Mensen willen graag meedenken 

Het bouwt een enotionele band met mensen. Maar je weet ook wat de pijnpunten en problemen van jouw klanten zijn. Door simpele vragen te stellen kun je hele waardevolle informatie krijgen van jouw focusgroep.

  • Wat kunnen we nog beter doen?
  • Wat is jouw slechtste en beste ervaring met ons?
  • Wat vind je van ons nieuwste product?
  • Aan welke training zou je nog behoefte hebben?
  • Wat kunnen we nog verbeteren aan onze locatie?

Stel geen ingewikkelde vragen, maar vragen die mensen gemakkelijk kunnen beantwoorden. Heb je meer vragen of wil je de gegevens privé verzamelen? Dan kun je een online vragenlijst opstellen en vragen op LinkedIn of Twitter wie er deel wil nemen aan dat onderzoek en een link toevoegen naar de vragenlijst. Op zo’n uitgebreider onderzoek zal minder respons komen omdat het wat meer tijd vergt.

vragen-stellen-op-social-media-crowdsourcing

Mensen voelen zich meer betrokken

Door mensen vragen te stellen voelen ze zich ook meer betrokken en ontstaat er meer engagement. Laat zien dat je dit waardeert en vertel in ieder geval wat je met de resultaten doet. Wanneer je een nieuw product wil ontwikkelen dan kun je dus ‘the crowd’ hierbij betrekken. Voordelen van crowdsourcing:

  • Input van mensen waar het product voor bedoeld is
  • Je creëert al draagvlak bij de potentiële afnemers
  • Kennis van veel mensen
  • Je krijgt nieuwe ideeën waar je zelf niet opgekomen was

Betrek mensen erbij om hun aandacht en interesse vast te houden. Stel regelmatig vragen om de conversatie op gang te brengen, en te houden. Zorg voor een echte dialoog zodat mensen ook over je gaan praten, ook met elkaar.

Hierdoor krijg je veel ambassadeurs. Vragen stellen laat zien dat je open staat voor input en feedback. En dat je de mening van klanten belangrijk vindt!

Heb jij nog leuke aanvullingen op dit artikel? Deel ze dan in het reactieveld hieronder!

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen