De voordelen en de mogelijkheden van het zakelijk inschakelen van sociale media worden steeds meer op waarde geschat. Het zijn goedkope en effectieve communicatiekanalen. Door actief te zijn op sociale media, weet je wat er leeft bij je doelgroep en wat er over je bedrijf of product gezegd wordt. Bovendien vergroot je hierdoor de betrokkenheid met klanten.
De keerzijde van de medaille is dat het bijhouden van alle sociale media je veel werk en vooral veel tijd kost. Gelukkig zijn er handige hulpmiddelen, in de vorm van social media dashboards, die dat werk enigszins kunnen verlichten. Ze helpen je om je Twitter, Facebook en andere sociale media gemakkelijker te beheren en te monitoren.
Hootsuite en Tweetdeck zijn de meest populaire social media dashboards om meerdere social media accounts vanuit één omgeving te beheren.
Welke voordelen levert het inzetten van zo’n dashboard?
1. Koppelen meerdere sociale media accounts
Het grootste voordeel is dat je met zo’n dashboard meerdere sociale media accounts, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn kunt koppelen. Je kunt nu vanuit één omgeving al je sociale media beheren zonder dat je iedere keer naar een andere sociale media site hoeft te switchen.
2. Berichten plaatsen op sociale media
Een zelfde bericht kun je direct op meerdere sociale media netwerken plaatsen, zonder dat je het een paar keer hoeft over te tikken. Je kunt zelf en per bericht bepalen op welke sociale media je een bericht wilt plaatsen.
Let er wel op dat het bericht ook relevant moet zijn voor het betreffende netwerk. Op Twitter plaats je namelijk korte berichten en kun je dit ook veelvuldig doen, maar je LinkedIn contacten zitten echt niet op al deze berichten te wachten.
3. Sociale media monitoren
De lay-out van dashboard is een grote hulp om te monitoren wat er gebeurt op de verschillende sociale media en wat er over jou of je bedrijf gezegd wordt. Je kunt zelf ook trefwoorden instellen van onderwerpen die voor jou interessant zijn. Zo hoef je niet steeds alle berichten te lezen, maar wordt de voor jou relevante informatie er automatisch uitgefilterd.
4. Inplannen berichten
Je kunt berichten inplannen met Hootsuite of Tweetdeck. Door middel van scheduling, kun je berichten inplannen op latere tijdstippen en op je verschillende sociale media laten plaatsen. Je typt gewoon het bericht in wat je op een later tijdstip wilt plaatsen en geeft aan op welke sociale media. Vervolgens stel je de tijd en datum in wanneer dit bericht geplaatst moet worden.