De voordelen van Black Friday acties om meer online cursussen te verkopen
Wat zijn de voordelen van Black Friday acties? Waarom je wel mee wilt doen met deze hype?
09 oktober 2024 
5 min. leestijd

Wat zijn de voordelen van Black Friday acties? Waarom je wel mee wilt doen met deze hype?

Doe jij als ondernemer mee met de Black Friday gekte of niet? Black Friday is niet zomaar een vrijdag...het is de Super Bowl onder de verkoopdagen. Mensen zitten in een koopmodus en zijn actief op zoek naar mooie deals. Dus Black Friday is hét moment om te profiteren van de koopdrift van jouw klanten en je omzet een boost te geven. Dit zijn de voordelen van Black Friday acties.....

Waarom je Black Friday acties wilt houden als ondernemer.

Er zijn een aantal redenen waarom jij als ondernemer mee wilt doen met Black Friday acties. Vooral als je schaalbare producten verkoopt zoals een online cursus. Deze heb je ooit gemaakt en hoef je nu zelf geen tijd meer in te steken. Dus alles wat je hiermee verdient is toch mooi meegenomen, toch?

  • Misschien heb je een cursus waar je toch mee wilt stoppen, dan kun je die nog één keer in de uitverkoop gooien en er toch nog wat aan verdienen.
  • Of heb je een product wat nu alleen maar stof ligt te happen, dan kun je deze in de spotlight zetten met een toffe Black Friday actie.
  • Of ben je van plan een nieuwe aanbod te lanceren, dan kun je het nu mooi introduceren met een speciale pre-order prijs..

Dit zijn maar een paar ideetjes om je verkopen een boost te geven met Black Friday. Maar die Black Friday acties hebben nog een aantal voordelen:

1. Verhoogde koopbereidheid

Black Friday is een moment waarop mensen actief op zoek zijn naar leuke deals en aanbiedingen. Tijdens Black Friday zijn mensen letterlijk op zoek naar leuke deals. Ze hebben de intentie om te kopen en geld uit te geven dus dit is het moment om hierop in te spelen. Met deze 7 simpele tips kun je sowieso meer verkopen.

Want als ze bij jou niks kunnen kopen, gaan ze naar iemand anders ;-) Door een heel speciaal aanbod te doen, speel je in op de verhoogde koopbereidheid en kun jij je omzet een flinke boost geven. En je hoeft niet per se korting te geven. Je kunt ook de waarde verhogen met een extra bonus of een exclusief Black Friday aanbod maken zoals een unieke bundel.

2. Vergroot je zichtbaarheid

Tijdens Black Friday zoeken mensen actief naar deals. Ze scrollen door hun socials, openen nieuwsbrieven en bezoeken websites, op zoek naar de beste aanbiedingen. Als jij je online cursus tegen een scherpe prijs aanbiedt, heb je de kans om nieuwe klanten te bereiken die je anders misschien niet zouden hebben gevonden.

Met de juiste marketingstrategie kun jij je bereik flink vergroten. Denk aan emailcampagnes, social media posts en het plaatsen van berichten in relevante Facebook groepen of online communities. In deze periode is er een piek in online verkeer, en daar kun jij als ondernemer slim op inspelen door een aantrekkelijk aanbod te doen.

3. Verlaag de drempel voor nieuwe klanten

Voor veel mensen is de prijs een van de grootste drempels om in een online cursus te investeren, zeker als ze je nog niet kennen. Met deze routines kun je meer online verkopen en met gemak je omzet verdubbelen. Een Black Friday korting kan net dat zetje zijn om twijfelaars over de streep te trekken. Ze krijgen de kans om tegen een gereduceerde prijs met jouw cursus kennis te maken, en als ze enthousiast zijn, is de kans groot dat ze terugkomen voor meer.

Door een tijdelijke korting aan te bieden (of meer waarde te geven door extra bonussen of exclusieve bundels) creëer je een gevoel van urgentie. Mensen willen zo’n goede deal zeker niet mislopen en zijn dus eerder geneigd om snel te beslissen. Dit kan zorgen voor een flinke piek in je verkopen tijdens Black Friday. Dit zijn trouwens de voordelen van bonussen om je aanbod onweerstaanbaar te maken.

4. Herhaalaankopen stimuleren

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat Black Friday niet alleen maar draait om het binnenhalen van nieuwe klanten. Het is ook een perfect moment om bestaande klanten opnieuw aan te spreken. Klanten die al tevreden zijn met de waarde die je geeft, zijn eerder bereid om van je aanbod gebruik te maken. Zeker als er een aantrekkelijke korting tegenover staat.

Een slimme strategie is dus om tijdens Black Friday bundels of vervolgcursussen aan te bieden aan je bestaande klanten. Daar hoef je weinig moeite voor te doen want die vertrouwen je al. Dit versterkt de band met je klanten en moedigt hen aan om steeds weer terug te komen voor meer. Meer handige tips? Check mijn Black Friday Blueprint en heb in een middag je Black Friday Actie klaar!

Cursus Black Friday Blueprint

5. Snelle omzet boost in korte tijd

Natuurlijk draait het ook gewoon om de cijfers. Door slim gebruik te maken van Black Friday kun jij je omzet in een korte tijd flink verhogen. Zelfs als je korting aanbiedt, kan de toename in volume dit ruimschoots goedmaken. Veel mensen zijn bereid om geld uit te geven tijdens deze koopjesperiode. Dus als je een onweerstaanbare deal aanbiedt, kun jij daar mooi een graantje van meepikken

Een andere manier om je omzet te boosten, is door kassakoopjes toe te voegen en upsells te doen en zo het orderbedrag per klant te verhogen. Dit houdt in dat je klanten die een bepaalde cursus kopen, een extra aanbod doet.  Denk daarbij aan een extra cursus, exclusief ebook, coaching sessie of toegang tot een premium community. Hiermee verhoog je het omzetbedrag per klant.

Bekijk hier 9 tips om je Black Friday sales te verhogen

6. Bouw aan je emaillijst

Black Friday is ook een kans om je emaillijst flink uit te breiden. En emailmarketing is een van de meest effectieve manieren om je cursussen te verkopen. Zo kun je in contact blijven met je potentiële klanten. Door bijvoorbeeld een speciale ‘Black Friday’ pagina te maken, waar mensen hun emailadres achterlaten in ruil voor een kortingscode of exclusieve deal, kun je nieuwe leads verzamelen.

Deze leads kun je niet alleen tijdens Black Friday benaderen. Ook daarna kun je ze blijven mailen en enthousiast maken om één van je andere cursussen te kopen. Zorg ervoor dat je na de actie consistent waardevolle content blijft bieden in je nieuwsbrieven, zodat mensen uitkijken naar jouw mails waarin je ook je aanbod ander de aandacht brengt.

7. Creëer een hype en bouw aan je merk

Black Friday biedt een uitgelezen kans om een hype te creëren rond jouw merk. Door slim gebruik te maken van vooraankondigingen, teasers en countdowns kun je de spanning opbouwen en mensen op het puntje van de stoel houden. Ze zijn benieuwd naar je toffe Black Friday acties en wat je voor ze in petto hebtt, en blijven je graag volgen. Die nieuwsgierigheid kunnen we niet weerstaan ;-)

En zelfs als potentiële klanten niet direct iets kopen tijdens jouw Black Friday sale, is het een kans om jezelf en je merk onder de aandacht te brengen. Goede marketing rondom je Black Friday actie zorgt voor meer zichtbaarheid en kan nieuwe leads genereren, die later alsnog klant kunnen worden.

Benut de kracht van Black Friday acties

Als je online cursussen verkoopt, is Black Friday een leuke bonusdag. Dit is een serieuze kans om je bedrijf te laten groeien. Je vergroot je zichtbaarheid, trekt nieuwe klanten aan, versterkt de relatie met bestaande klanten en boost je omzet op een slimme en doelgerichte manier.

Dus, waar wacht je nog op? Begin met het plannen van je Black Friday campagne en haal het maximale uit deze unieke kans. Kun je hier wat hulp bij gebruiken? Check dan mijn Black Friday Blueprint om simpel en snel je Black Friday actie online te hebben.


Vind je dit interessant? Pin voor later!

Black Friday is de Super Bowl onder de verkoopdagen. Mensen zitten in een koopmodus en zijn actief op zoek naar mooie deals. Dus Black Friday is hét moment om te profiteren van de koopdrift van jouw klanten en je omzet een boost te geven


Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen