Twitter bestaat vandaag precies 10 jaar. En ik ben fan. Voor mij is Twitter nog steeds een van de leukste social media kanalen omdat je gemakkelijk met iedereen een gesprek aan kunt knopen. Van alle social media kanalen is Twitter het meest openbaar. Bij veel andere kanalen moet je elkaar eerst wederzijds als connectie of vriend accepteren.
Bij Twitter kun je in gesprek met iedereen. Je kunt dus gemakkelijk in contact komen met CEO’s, journalisten, artiesten of politici die een Twitteraccount hebben. Iets wat zo veel jaar geleden ondenkbaar was. Twitter is open en heel laagdrempelig, en dat maakt het voor mij zo’n krachtig netwerk.
Twitter heeft het moeilijk
Tegelijkertijd zie je ook dat juist de meer besloten social media kanalen aan populariteit winnen. Apps als Snapchat en Whatsapp winnen terrein. Twitter is minder in trek bij Nederlandse jongeren, vorig jaar vertrok de CEO en op de beurs zit het ook in een dal. Maar het hele internet is veranderd.
Er komen steeds meer social media kanalen bij dus de aandacht raakt steeds meer versnipperd. Daarnaast zie je op internet een verschuiving van tekst, naar plaatjes naar video en nu ook steeds meer live video., en daar springt Twitter goed op in met Periscope die deze week zijn 1-jarige jubileum viert.
Webcare met Twitter
Ik ben blij dat ze zich aan de 140 tekens houden. Want dat is een van de unieke kenmerken van Twitter. Het dwingt je om je boodschap kort en bondig te formuleren. In een privébericht of DM (direct message) heb je wel meer tekens wat erg fijn is om iets nader toe te kunnen lichten. Zeker als je het inzet voor webcare.
Veel organisaties gebruiken Twitter voor webcare. Bij organisaties als KLM en NS doen ze dat zelfs 24/7 uur. Twitter zorgt dus niet alleen voor gesprekken tussen mensen onderling, maar ook tussen klanten en bedrijven. Je kunt vragen stellen of je beklag doen. Niet dat het altijd naar tevredenheid opgelost wordt, maar je kunt in ieder geval gemakkelijk contact maken. En omdat de hele wereld meeleest zijn de meeste organisaties inmiddels een stuk klantvriendelijker en transparanter geworden.
Twitter als nieuwskanaal
Nieuws is vaak nog steeds als eerste bekend op Twitter. Wil je weten wat de gemoederen bezig houdt? Dan zie je dat terug op Twitter. En het is misschien geen afspiegeling van de samenleving omdat jongeren de afgelopen jaren overstapten naar Instagram en Snapchat. Ook veel media maken gebruik van Twitter om nieuws te verspreiden.
Ik check Twitter nog steeds om te kijken wat er nieuws is. En de beelden van de rellen in Parijs afgelopen november waren voor het eerst te zien op Periscope. Ik ben van mening dat het nieuws nog steeds als eerste bekend is op Twitter, maar als eerste te zien op Periscope. Juist omdat het zo’n open kanaal is.
Gemakkelijk netwerken met Twitter
Het beste aspect van Twitter voor mij is dat je dus met iedereen in gesprek kunt. Als je vroeger een CEO van een organisatie wilde spreken dan was het vrij lastig om met zo iemand in gesprek te komen. Via Twitter is dat een stuk gemakkelijker.
Mij heeft het in ieder geval de afgelopen jaren heel veel nieuwe connecties opgeleverd, zowel zakelijk als ook privé. Je kunt gemakkelijk met mensen in contact komen en aanhaken bij gesprekken. Geen enkel ander social media kanaal is zo snel en laagdrempelig als Twitter.
Leuke Twitter feitjes
Hieronder een infographic met nog wat leuke Twitter feitjes.