Snel je mailinglijst opbouwen? 17 simpele email marketing hacks

Een mailinglijst opbouwen is het fundament van iedere online onderneming. Als je succesvolle ondernemers vraagt wat de basis is van hun succes? Dan zullen ze je allemaal vertellen dat het hebben van een kwalitatieve mailinglijst echt essentieel is voor hun succes. Maar hoe kun je snel je mailinglijst opbouwen?

– Laatste update 11 juli 2021 –

Belang van mailinglijst opbouwen

Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord over het belang van je mailinglijst opbouwen. Maar ben je ook echt  dagelijks bezig met je mailinglijst opbouwen? Of groeit je lijst maar pijnlijk langzaam?

Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik erachter kwam wat wel en wat niet werkte 😉 Daarom deel ik hier een aantal praktische tips die je helpen met snel je mailinglijst opbouwen.

En ik heb een leuke bonus. Je kunt de complete checklist van l ijstgroei hacks downloaden en ontvangt dan ook nog 4 bonus tips die niet in deze blog staan.

Leestip:

Je mailinglijst is je business

Je mailinglijst is je business. Het is hoe je communiceert met je fans, je een nieuw aanbod introduceert en relaties opbouwt met je lezers en klanten. Je e-maillijst is potentieel duizenden, zo niet tienduizenden euro’s waard. Als je het op de juiste manier aanpakt.

Als je lijst groeit, neemt je inkomen toe, groeit je zelfvertrouwen en daar heb je op de lange termijn alleen maar profijt van. Maar het belangrijkste is dat je relaties opbouwt met mensen die graag van je horen en uiteindelijk ook klant bij je worden.

Snel je mailinglijst opbouwen met handige hacks 

Het goede nieuws is dat er allerlei slimme manieren zijn zodat je lijst sneller groeit. We hebben het zo druk dat we onze eigen marketing wel eens vergeten. Maar je zou eigenlijk iedere dag bezig moeten zijn met je mailinglijst opbouwen.

Om je op weg te helpen deel ik een aantal praktische tips zodat je meer inschrijvers krijgt op je mailinglijst. Deze handige hacks kun je snel implementeren (de meeste in minder dan een uur) en leveren veel resultaat. Je kunt er dus vandaag nog mee beginnen!

Ze staan trouwens in willekeurige volgorde 😉

1. Schrijf een epische blog post

Deel gewoon steengoede content waar mensen ook echt wat aan hebben, voeg mooie afbeeldingen toe en maak het zo gemakkelijk mogelijk voor mensen om deze te delen. Dit lijkt een inkoppertje.

Daardoor trek je meer bezoekers naar je website. En meer bezoekers betekent meer aanvragen voor je weggever dus meer abonnees op je mailinglijst. Maar wat als je echt een epische blog post schrijft?

  • Een epische blog is zo goed dat mensen hiernaar linken en het delen.
  • Zo’n blog post is meestal langer dan 2000 woorden en is erg waardevol.
  • Geef praktische inzichten die de lezers daadwerkelijk kunnen implementeren.

Met zo’n epische blog krijg je niet alleen meer bezoekers op je website door de zoekmachines en via social media….maar je bouwt daarmee ook sneller autoriteit op dan met de meeste andere online marketing strategieën omdat het lezers waardevolle inzichten geeft.

Je kunt jouw epische blog zelf ook een boost geven door je blog op Facebook te promoten als advertentie 😉

Dit is een voorbeeld van een epische blog post

Tips for Dramatically Better Emails

Dit blog van GetVero is een uitgebreide gids over e-mail marketing. Dit artikel is vaak gedeeld. En ik doe dat nu ook weer 😉

2. Maak een speciale landingspagina

Natuurlijk weet je al lang dat een gratis weggever werkt als een klant magneet. Mensen krijgen iets waardevols in ruil voor hun e-mailadres. Zo’n weggever is onweerstaanbaar “lokaas” om het juiste publiek binnen te hengelen op je mailinglijst.

  • Een mailinglijst opbouwen betekent dat je relaties met je abonnees kunt opbouwen.
  • Je warmt ze op voor toekomstige verkopen.

Maar of je nu kiest voor een aparte opt-in pagina speciaal voor je nieuwsbrief, of een landingspagina voor je gratis cursus, E-book of checklist.

Wat je ook kiest, maak hier een aparte landingspagina of opt-in pagina (squeeze page) voor. Deze pagina biedt maar één actie: inschrijven voor je e-maillijst. Mensen hebben de keuze of inschrijven of de pagina verlaten.

Dus geen menu, sidebar of social media volgknoppen of andere afleidingen op deze pagina. Als je meer landingspagina’s hebt, geef je mensen trouwens meer kans om abonnee te worden.

Dit is een voorbeeld van zo’n landingspagina.

En als je daar op klikt, krijg je de volgende pop-up:

Zo’n 2-staps model zie je steeds vaker omdat dit werkt. Als mensen al een kleine actie doen (klikken op de knop), zijn ze daarna ook eerder geneigd om hun naam en e-mailadres in te vullen.

3. Vertel wat het resultaat is 

Heeft het een prikkelende titel? Een titel die zo nieuwsgierig maakt dat mensen je weggever maar al te graag willen hebben. Zeker omdat het hen een ‘quick win’ of concreet resultaat oplevert!

Het is gemakkelijk om je potentiële e-mailinschrijvers te vertellen wat ze krijgen, maar het is veel krachtiger om het resultaat te benoemen.

Vraag jezelf af: “wat weten ze nadat ze mijn gratis weggever gedownload hebben? Of wat kunnen ze dan sneller, slimmer of beter doen?”

4. Voeg content upgrades toe 

Een content upgrade is bonus content in een blog. Mensen krijgen hier toegang toe in ruil voor hun e-mail. Denk aan een checklijst, toolkit of template.

Je krijgt de beste resultaten als een content upgrade ook een directe relatie heeft met het originele artikel. Het biedt extra waarde die mensen zo graag willen hebben dat ze maar al te graag bereid zijn om hun e-mail adres te geven om deze upgrade te krijgen.

Content upgrades werken zo goed omdat het blog specifieke content is. Mensen die jouw blog over Facebook Live aan het lezen zijn, hebben waarschijnlijk wel interesse in jouw ‘hoe een Facebook live starten checklist’ dat je aanbiedt als content upgrade, maar wellicht niet in jouw E-book over ‘Starten met bloggen’ (omdat ze daar op dat moment niet mee bezig zijn).

Ga naar je analytics en kijk wat je 3 meest populaire blogs zijn.

  • Maak bonus content voor deze blogs.
  • Bied deze content upgrade aan in ruil voor een e-mail adres.
  • Zie hoe je e-maillijst groeit.

Als je het goed doet dan heb je gemiddeld een conversie tussen de 1% en 10% van de bezoekers die op die pagina landen. Dat lijkt niet veel en het is even werk, maar je hoeft het slechts een keer op te zetten en dan levert het je dagelijks extra inschrijvingen op.

Tip: zorg wel dat het evergreen content is (dus niet tijdsgebonden).

Dit is een voorbeeld van zo’n content upgrade. Als je deze content upgrade downloadt, krijg je een handig overzicht en nog een paar aanvullende tips.

5. Exit pop-ups

Waarschijnlijk haat je het idee van een pop-up, maar ook als je weet hoe goed zo’n pop-up werkt? Dus probeer eens een pop-up uit en kijk hoeveel meer inschrijvingen het oplevert.

Je kunt gebruik maken van een exit pop-up als een bezoeker een beweging maakt om je website te verlaten. Je brengt dan nog even snel je weggever onder de aandacht.

Er zijn veel tools en WordPress plugins om deze pop-up boxen op je website te installeren zoals Optimonk, SumoMe, ThriveLeads of PopupAlly.

6. Scroll box

Vind je zo’n exit pop-up te wanhopig overkomen, vind je het overkomen als een laatste noodkreet om aandacht? Dan gebruik je misschien liever de scroll box.

Deze scroll box komt meestal wat subtieler in beeld dan een exit pop-up waardoor de rest van de website nog wel gewoon bekeken kan worden. Wat voor pop-up je ook kies…..met zo’n pop-up box kun je sneller je mailinglijst opbouwen

7. Verander de aanmeldknop

Als je dit leest en je knop zegt nog steeds ‘inschrijven’ of ‘download’ dan is het tijd om dit nu te veranderen. Maak je call-to-action niet alleen zo specifiek mogelijk, maar ook aantrekkelijk en gewoon fun.

Mensen moeten verleid worden om op die knop te klikken. Wat krijgt iemand als ze op die knop klikken? Hoe aantrekkelijk is het om op die knop te klikken?

8. Voeg social proof toe 

Voeg social proof toe aan je landingspagina’s en opt-ins. Je kunt vermelden hoeveel anderen je weggever al gedownload hebben of in welke media je verschenen bent om social proof toe te voegen aan je opt-in.

Of je kunt aanbevelingen van anderen toevoegen aan je opt-in of landingspagina. Want zeg nu zelf: wat anderen over je zeggen is veel krachtiger dan wat jij over jezelf zegt.

9. Meerdere opt-ins

Hoeveel opt-ins heb je op je website? Misschien één in de header en één in de sidebar? Creëer zo veel mogelijk kansen voor mensen om zich aan te melden. Zo kun je snel je mailinglijst opbouwen.

Ga er niet van uit dat mensen zelf op zoek gaan naar de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je lijst. Maak het ze dus zo gemakkelijk mogelijk.

6 plaatsen voor een opt-in op je website:

  • Header
  • Footer
  • Sidebar
  • Onder iedere blog post
  • In een blogpost
  • Pop-up boxen

Je kunt het niet snel overdrijven dus promoot je gratis weggever op zoveel mogelijk plekken 😉

10. Deel je landingspagina

Maak je gebruik van Buffer (Buffer is echt een aanrader!) of Hootsuite? Dan deel je waarschijnlijk je oude blog posts, nieuwe blogs of content van anderen. Maar je zou ook gewoon je landingspagina kunnen delen.

Plan een aantal berichten in met de link naar je opt-in of landingspagina. Zorg ervoor dat de call-to-action duidelijk is. Geef mensen een goede reden om je weggever aan te vragen.

11. Deel de link op andere websites

Ga gast bloggen of laat je interviewen voor een podcast en deel een link naar de landingspagina van een gratis weggever die aanvullend is op de kennis die je gedeeld hebt.

Zo trek je weer een nieuw publiek aan. Geef de host wel de juiste link die je wil delen zodat hij/zij deze toe kan voegen aan de blog of podcast omschrijving.

12. Voeg deelknoppen toe aan je email

Je kunt social media deelknoppen toevoegen aan de e-mails/nieuwsbrieven die je verstuurd om je bereik te vergroten. Je bestaande abonnees worden zo gemotiveerd om je content te delen…..wat weer nieuwe abonnees oplevert.

Voeg niet alleen de social media deelknoppen toe in de hoop dat mensen deze zien en gebruiken, maar vraag je abonnees om je content te delen. Gebruik ook hier een concrete call-to-action. 

13. Maak een promotievideo

Kondig je weggever aan in een korte video en deel deze op je social media kanalen. Je kunt deze natuurlijk ook vermelden in je Instagram Stories of je Live video uitzendingen en zo snel je mailinglijst opbouwen.

Als je geen link kan delen waar mensen direct op kunnen klikken, zorg dan wel dat je een heel gemakkelijke url gebruikt voor de landingspagina zodat mensen deze makkelijk onthouden.

Heb jij nog aanvullende tips om je mailinglijst op te bouwen? Deel ze dan hieronder

Tijd voor actie!

En nu is het tijd voor actie. Al deze strategieën zijn op zichzelf eenvoudig toe te passen. Als je één van deze hacks toepast dan ga je resultaat zien.

Maar als je het beste resultaat wil, en snel je mailinglijst opbouwen…..dan is mijn advies om er zo veel mogelijk te implementeren.

Allemaal gecombineerd kan het een hele grote impact hebben op de groei van je e-maillijst. Download de checklist en neem actie! En laat me weten of het iets opgeleverd heeft 😉

Heb je nog andere tips? Deel die dan in het reactieveld hieronder!

Vind je dit interessant? Pin voor later!