Mensen zoeken steeds vaker online, dat is bekend. Websites schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Door die enorme concurrentie wordt het ook steeds moeilijker om succesvol te zijn met je website. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt en dat zij ook nog betalende klanten worden?
Een succesvolle website
Een website moet op internet goed vindbaar en zichtbaar zijn. Anders loop je bezoekers mis. Maar daarmee ben je er nog niet. Vervolgens moeten die bezoekers ook nog betalende klanten worden.
Een succesvolle website:
- bouwt aan vertrouwen
- trekt automatisch nieuwe klanten aan
- laat klanten terugkeren
- brengt de kernboodschap glashelder over
- biedt een onweerstaanbaar aanbod
- biedt bezoekers goede service en waardevolle content
Een website die zorgt voor een continue stroom van nieuwe klanten, besteedt aandacht aan 3 zaken:
- bekendheid
- vertrouwen
- conversie
Misschien heb je een fraai ogende website en zoekmachine technisch alles goed geregeld. Dan heb je waarschijnlijk veel bezoekers omdat je website goed vindbaar is.
Bovendien klikken de bezoekers niet meteen weer weg na een paar seconden. Waarschijnlijk zijn ze dus op de juiste plaats en is jouw website interessant genoeg.
Maar wanneer jouw website vervolgens overtuigingskracht of conversiegerichte acties mist, valt de omzet toch tegen. Bezoekers verlaten je website weer zonder een aankoop gedaan te hebben.
Weet de bezoeker te raken
Internet is een vluchtig medium. Een nieuwe bezoeker besluit in een paar seconden of hij jouw website wel of niet interessant vindt. De eerste indruk is dus belangrijk.
- Zorgt de uitstraling voor herkenning?
- Is het overzichtelijk en is het design consequent toegepast?
- Is het meteen duidelijk wat je te bieden hebt?
- Voelt de bezoeker zich aangesproken?
- De look en feel zegt ook wat over jou.
- Staat er veel oude content of functies die niet functioneren dan associëren mensen dat al snel met slechte service.
Een mooie website alleen is niet voldoende. Ook wervende teksten zijn belangrijk om de aandacht van een bezoeker langer vast te houden dan die paar seconden.
Bouw vertrouwen op
Het gaat uiteindelijk om het opbouwen van vertrouwen, om de trustfactor. Als mensen geen vertrouwen hebben in je bedrijf, producten zullen ze ook niks bij je kopen.
Mensen geloven eerder aanbevelingen van bekenden dan reclames. Aanbevelingen van anderen zijn dus erg waardevol om het vertrouwen op te bouwen.
Sociale media zijn een effectief middel om aanbevelingen van anderen te krijgen en zo jouw expertise aan te tonen. Zo kent LinkedIn de mogelijkheid om aanbevelingen of recommendations te geven. En op Facebook kunnen mensen op ‘vind ik leuk’ of ‘like’ klikken.
Het is dus belangrijk om deze mogelijkheden te benutten en klanten te stimuleren om jou een aanbeveling te geven.
Maak het je bezoeker gemakkelijk
Zorg dat je website overzichtelijk is voor de bezoeker. Een nieuwe bezoeker die voor het eerst jouw website bezoekt, moet zonder uitleg intuïtief je website doorsurfen.
Bezoekers haken simpelweg af als:
- navigatiemenu’s wisselen
- call-to-actions niet worden begrepen
- er onnodig veel handelingen nodig zijn om een product te bestellen
Je kunt bijvoorbeeld de navigatiemenu’s vereenvoudigen (in hoeveelheid en samenstelling) of zoekmogelijkheden aanbieden.
Op deze manier kunnen mensen gemakkelijk vinden wat ze zoeken.
De kans is groot dat mensen afhaken als ze niet binnen enkele seconden vinden wat ze willen.