Sociale media strategie
Sociale media strategie
29 december 2011 
3 min. leestijd

Sociale media strategie

In dit sociale media tijdperk beschikken we naast de traditionele media ook over sociale netwerksites, blogs, online communities, instant messaging en nog veel meer mogelijke marketingkanalen. Er zijn dus heel wat beschikbare communicatiekanalen. Dus hoe bepaal je jouw marketing strategie? Zet je in op een sociale media strategie?

Het maakt de keuze best lastig. Want hoe kun je in een tijd waarin zo veel informatie beschikbaar is nog waarde toevoegen en relevant zijn voor je doelgroep? Het is het tijdperk van ‘earned media’ waar je de aandacht van je publiek moet verdienen. Mensen bepalen zelf waar ze hun informatie vandaan halen. Het is dus heel belangrijk om relevant te zijn voor je doelgroep.

Leestips:

Voordelen sociale media

Het grote voordeel van het inzetten van sociale media is dat het kostentechnisch gezien erg aantrekkelijk is. Je kunt gratis een blog starten of een Facebook pagina aanmaken. Informatie is snel en makkelijk deelbaar geworden. Boodschappen kun je dus eenvoudig verspreiden. Met één druk op de knop kun je content delen en verder laten verspreiden. Dit betekent dat er zeer snel een viraal effect ofwel buzz kan plaatsvinden.

Volgers en fans praten over je merk en delen dit binnen hun eigen netwerk. Sociale media zijn ook geloofwaardig omdat consumenten hun ervaringen delen met anderen. En wie geloof je eerder als je een nieuwe auto wilt kopen: de advertentie van een automerk of een kennis van je die al in die auto rijdt?

Nadelen sociale media

Het nadeel is dat sociale media moeilijk voorspelbaar, oncontroleerbaar, tijdrovend en bewerkelijk zijn. Op Twitter doen wel eens geruchten de ronde die door de massa verder verspreid worden en vervolgens niet waar blijken te zijn. Mensen kunnen van alles zeggen over je bedrijf op sociale media. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor negatieve publiciteit. Zelfs als dit niet terecht is.

Sociale media strategie uitstippelen

Focus je op de doelen en niet op kanalen. Stel je bedrijfsdoelen en strategie voorop bij je keuze om sociale media in te zetten. Begin met je doelgroep, kies je doelstelling, bepaal je strategie en kijk dan pas naar de techniek. Laat je niet verleiden om met dit laatste eerst te beginnen: ik wil gaan twitteren of een Facebook pagina aanmaken.

Bepaal eerst wie je wilt bereiken en analyseer deze doelgroep. Je moet je doelgroep kennen en haar sociale media gedrag en behoeftes begrijpen zodat je hierop in kunt spelen. Ben actief op die sociale mediakanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Bepaal daarna je doelstelling. Het is een groot verschil of je social media in gaat zetten om onderzoek te doen, voor klantenservice of om je naamsbekendheid te vergroten.

Als je je doelgroep en het doel hebt bepaald kun je vervolgens de marketingstrategie uitstippelen. Wil je een niche aan je binden? Os wil je van fans ambassadeurs maken? Wil je meer bezoekers naar je website?

De volgende stap is het bepalen van de technologie. Je denkt na over de geschikte tools, applicaties, sites die passen bij je doelgroep, doelstellingen en strategie. Kies voor die social media kanalen die bij je merk, dienst of product passen. Denk aan de juiste tone of voice die past bij de (verwachtingen van de) doelgroep. Het medium en je merk.

Meten is weten. Bepaal dus ook hoe je de resultaten gaat meten. Net zoals bij alle marketingactiviteiten is het belangrijk om te achterhalen of wat je doet ook daadwerkelijk resultaat oplevert zodat je bij kunt sturen en je strategie aan kunt passen.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen