Sociale media gaat om content en contact
Sociale media gaat om content en contact
21 maart 2012 
1 min. leestijd

Sociale media gaat om content en contact

Niet meedoen met social media is geen optie meer. Hoe je het ook wendt of keert, het wordt tijd om social media marketing serieus aan te pakken. De vraag voor veel ondernemers blijft “hoe doe ik dat dan?”

Relevante contacten belangrijk bij social media

Als je actief bent op social media kun je relatief eenvoudig veel meer potentiele klanten bereiken. Dit komt doordat jouw connecties je berichten gaan delen met hun eigen netwerk.

Belangrijk is dus wel om actief op zoek te gaan naar relevante connecties. Het gaat niet om zo veel mogelijk contacten, maar om relevante contacten. Het gaat hier niet alleen om kwantiteit.

Veel volgers of fans mag dan interessant lijken omdat je dan populair lijkt, maar als je connecties weinig actief zijn of niet tot je doelgroep behoren dan is de kans ook klein dat hier mogelijke klanten, samenwerkingspartners of ambassadeurs tussen zitten.

Door je goed te profileren en de juiste trefwoorden te gebruiken wordt je ook makkelijker gevonden door je doelgroep. Houd dus in je achterhoofd wat je wil bereiken en door wie je gevonden wilt worden.

Waardevolle content belangrijk bij social media

Als je jouw netwerk uit wilt breiden met relevante fans, volgers en ambassadeurs is het belangrijk dat je ook waardevolle content plaatst zodat mensen jouw berichten ook gaan retweeten, liken of op een andere manier jouw content delen met hun connecties. Hierdoor kun je je bereik vergroten.

Plaats regelmatig interessante, informatieve of leuke berichten. Ga niet alleen maar zenden en reclame maken want daar maak je geen vrienden mee. Maar deel content die voor anderen interessant is. Laat jezelf zien en laat regelmatig van jezelf horen.

De slechtste actie is geen actie. Veel bedrijven hebben nog angst om een actieve social media rol te spelen. Het is er nu eenmaal dus doe mee. Het is niet erg om fouten te maken daar kun je van leren.

Als er helemaal niet over je bedrijf of merk gepraat wordt op sociale media, dan weet je ook niet wat er speelt bij je klanten en prospects, weet je niet welke reputatie je geniet en nog belangrijker, dan mis je kansen om te groeien als organisatie.

10 tips voor effectief social media gebruik

  1. Je hoeft niet alles te doen
  2. Blijf jezelf
  3. Bepaal hoe je je wilt profileren
  4. Wees consequent in je profielen
  5. Gebruik relevante trefwoorden
  6. Houd je doel voor ogen: focus!
  7. Laat jezelf zien en horen, regelmatig updates
  8. Waardevolle content leveren voor je doelgroep
  9. Bouw je netwerk actief uit
  10. Doe gewoon mee en leer van je fouten
Heb jij nog goede tips? Laat ze dan hieronder weten.
Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Marcel Rietveld
Door

Marcel Rietveld

op 21 Mar 2012

Kies het juiste Social media kanaal

Reactie plaatsen