Page content

article content

15 Tips voor een succesvol LinkedIn profiel

“Sta je op LinkedIn? Is een veel voorkomende vraag op netwerkbijeenkomsten. Inmiddels heeft LinkedIn een vaste plek gekregen in het zakenleven en het aantal gebruikers groeit nog steeds. LinkedIn is een gratis virtueel sociaal netwerk voor professionals. Gebruikers kunnen er een profiel aanmaken met informatie over hun opleiding en werkervaring. Door te linken met de profielen van andere gebruikers kunnen zij hun netwerk opbouwen en zichtbaar maken.

Wat kun je met LinkedIn?

Met LinkedIn kun je op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van actuele informatie van mensen in jouw netwerk. Ook al veranderen zij van baan, e-mail adres of telefoonnummer je bent met hen verbonden of gelinkt. Je kunt je netwerk laten weten waar je mee bezig bent en waar je aan werkt. Bij nieuwe contacten is het handig wanneer je niet alle informatie hebt meegekregen. In feite is een visitekaartje niet meer nodig.

Maar LinkedIn is meer dan een online cv. Je kunt ook in contact komen met anderen, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een nieuwe baan of als je op zoek bent naar referenties voor een externe consultant die je wilt inhuren voor een opdracht. Je kunt veel informatie vinden over mensen en bedrijven. Bovendien kun je deelnemen aan discussies, om advies vragen aan branchegenoten reclame maken voor een product of dienst.

De echte kracht van dit netwerk zit hem in de zogenaamde tweede graad. Je eigen netwerk wordt eerstegraads genoemd. De tweede graad is het netwerk dat mensen hebben die tot jouw netwerk behoren. Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Dit kun je je contacten in een keer laten weten. Aangezien LinkedIn een netwerk van professionals is, is de kans groot dat een van je contacten iets voor je kan betekenen of wellicht iemand kent die iets voor jou kan doen.

Tips voor een goed LinkedIn profiel

Als je een goed profiel hebt aangemaakt maak je een goede indruk en weten mensen wat je te bieden hebt. Het wordt dan makkelijker om mensen aan te trekken die voor jou van belang kunnen zijn. Lieg niet en maak de zaken ook niet mooier dan dat ze zijn. Uiteindelijk schiet je daar niets mee op. Daarnaast zorgt een goed ingevuld profiel dat je op de juiste trefwoorden wordt gevonden in LinkedIn en Google. De trefwoorden bepaal je zelf. Houdt er rekening mee waarop je gevonden wilt worden. Je kunt er voor kiezen om je volledige profiel zichtbaar of gedeeltelijk zichtbaar te laten worden voor niet LinkedIn gebruikers. Je kunt je profiel zowel in het Engels als in het Nederlands aanmaken.

1. Naam

Vul hier alleen je naam in en eventueel titels. Zet hier verder geen toevoegingen zoals een telefoonnummer neer. LinkedIn gaat hier steeds strenger op controleren en kan zelfs je profiel verwijderen.

2. Foto

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Zorg voor een goede, duidelijke, zakelijke portretfoto waarop je gezicht duidelijk herkenbaar is. Zorg ook voor voldoende contrast. Dit straalt betrouwbaarheid uit. Zo hebben mensen een gezicht bij de persoon. Profielen met foto worden ook beter bekeken. Je hebt 80×80 pixels tot je beschikking.

3. Professional headline

Je kunt ervoor kiezen om hier zo veel mogelijk trefwoorden over je expertise neer te zetten. Trefwoorden worden makkelijker gevonden in Google en in LinkedIn zelf. Slogans worden minder goed gevonden omdat ze minder trefwoorden bevatten, maar mensen weten wel meteen wat jij te bieden hebt. Maak in ieder geval duidelijk waar jij voor staat en denk vanuit je doelgroep. Waar is mijn doelgroep naar op zoek? Maar vermijd in ieder geval het woord “owner, eigenaar of directeur”. Daar zal niemand op zoeken. Je hebt hier 120 karakters voor.

4. Status update

Bij Post an update kun je jouw netwerk laten weten waar je mee bezig bent. Iedere keer als je dit ververst, komt dit bericht op de homepage van je netwerkcontacten te staan. Je kunt hier ook een vraag stellen. Mensen gaan hierop reageren. Je kunt het bericht ook aanvullen met een website. Kopieer de URL die je wilt toevoegen en kies attach.

5. Summary

Geef hier geen omschrijving van je bedrijf, maar gebruik deze ruimte om jouw specialisme neer te zetten. Wat heb jij te bieden en welk probleem kun jij voor jouw doelgroep oplossen. Schrijf hier naar je droomklant, droomklus of droombaan toe.

6. Specialties

Maak hier een lijst van als jouw specialiteiten. Je kunt eventueel de trefwoorden uit je professional headline herhalen. Je kunt er hier wat dieper op in gaan en eventueel vakjargon gebruiken. Door een opsomming met bullet points te gebruiken, kun je jouw specialiteiten extra onder de aandacht brengen.

7. Experience

LinkedIn is meer dan alleen een online cv. Wees kort en bondig, maar compleet want de termen die je invult, kunnen zoektermen zijn voor anderen. Vermeld dus ook je droomopdracht of de baan die je ambieert. Als dit trefwoord namelijk niet in je profiel staat, zul je hier ook niet op gevonden worden. Bij Current vul je je huidige functietitel in of trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Vul ook de Description in. Vermeld hier vooral ook wat je hebt bereikt. Bij Past vul je je werkervaring zo volledig mogelijk in. Je hebt 2.000 karakters bij iedere positie.

8. Education

Vul alle opleidingen zo volledig mogelijk in. Zo kun je jouw contact met oud-studiegenoten vereenvoudigen. Vul hier ook de relevante cursussen in zodat je laat zien dat je je blijft ontwikkelen.

9. Recommendations

Het is voor LinkedIn belangrijk dat je profiel 100% ingevuld is. Volledige profielen krijgen als beloning voorrang in zoekopdrachten. Overigens kun jij alleen zelf zien voor hoeveel procent jouw profiel gevuld is. Als je alle velden zelf ingevuld hebt, kom je niet verder dan 85%. Om je profiel 100% ingevuld te krijgen, heb je minimaal 3 recommendations (aanbevelingen) nodig. Je kunt een recommendation alleen geven aan of krijgen van een eerstegraads contact. Vraag dus gewoon om recommendations in jouw netwerk.

10. Websites

Hier staat standaard Personal website of Company website. Dit kun je wijzigen door voor de optie Other te kiezen. Hier kun je dan je eigen websites noemen en de namen personaliseren. Heb je geen eigen website dan kun je hier ook websites noemen waar je je mee verbonden voelt om je profiel persoonlijker en aantrekkelijker te maken.

11. Twitter

Als je een twitter account hebt, kun je deze hier invullen. Selecteer de optie “Share only tweets that contain #in” om te voorkomen dat jouw connecties al jouw twitterberichten ontvangen.

12. Public profile

Standaard krijgt ieder profiel een betekenisloze URL toegewezen (bijvoorbeeld www.linkedin/in/g7bs9614). Door de letter- en cijfers aan het eind te wijzigen kan een persoonlijke en herkenbare URL gecreëerd worden. Zo wordt je beter gevonden door Google en andere zoekmachines en kun je de URL bovendien gebruiken in een emailhandtekening.

Hier kun je de URL aanpassen. Gebruik hiervoor je eigen naam. Klik op Edit achter Public Profile. In het witte vak dat je kunt invullen, vul je je eigen naam in. Voorbeeld: http://www.linkedin.com/in/maaikegulden. Verder kun je op de Public Profile pagina aangeven welke informatie zichtbaar is in jouw publieke profiel. Bezoekers die niet behoren tot jouw directe netwerk zien je profielpagina op deze manier.

13. Additional information

Bij Interests kun je je hobby´s kwijt of andere leuke wetenswaardigheden voor bezoekers. Als mensen binnen LinkedIn zoeken op een van jouw interesses verschijn jij in de zoekresultaten. Bedenk dus welke zoekwoorden gebruikt gaan worden als gebruikers op zoek zijn naar expertise die jij aanbiedt!

Bij Personal Information zet je in ieder geval je telefoonnummer als je benaderd wilt worden. Bij Contact Settings kun je in het vrije tekstveld bij Opportunity Preferences kort aangeven waar mensen jou voor kunnen bellen of eventueel je e-mail adres toevoegen. Onder het kopje Opportunity Preferences kun je aangeven op welke manier je gebruik maakt van het netwerk. Als je niet door recruiters benaderd wil worden kun je dit hier aangeven. Laat dan de onderdelen career opportunities en job inquiries leeg.

14. Groups

Je kunt lid worden van groepen. Wordt lid van groepen waarin branchegenoten zich bevinden om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in jouw branche, maar ook van groepen waar jouw klanten zich bevinden. Je kunt de juiste groepen zoeken met heel gerichte zoekopdrachten. De gevonden groepen worden op grootte gerangschikt van groot naar klein. Neem deel aan discussies in groepen om je expertise te laten zien. Ook kun je her veel informatie vinden. Je kunt zelfs je eigen groep starten.

15. Connections

He gaat natuurlijk om de contacten die je in jouw netwerk hebt. In het uitklapmenu bij Contacts vind je je eigen Netwerk Statistics. Dit is een overzicht van je bestaande contacten, onderverdeeld naar eerste-, tweede- en derdegraads contacten. Hier zie je al je potentiële ambassadeurs. Erg interessant zijn de tweedegraads contacten dus de directe contacten van jouw eigen netwerk. Dit is een grote groep mensen waar je slechts 1 stap vandaan bent. Jouw eerstegraads netwerk kan jou met hen in contact brengen. Om LinkedIn echt voor je te laten werken, heb je minimaal 200 connecties nodig.

3 Manieren om contacten toe te voegen aan je LinkedIn netwerk

  • Je kunt een naam invullen bij People Search. Hier worden alleen mensen met een LinkedIn profiel getoond. Deze kun je vervolgens aan jouw netwerk toevoegen door ze daarvoor een uitnodiging te sturen. Haal de standaard Engelse uitnodiging weg omdat die erg onpersoonlijk is. Vervolgens typ je een op zelf een uitnodiging.
  • Geef LinkedIn toestemming om jouw privemail te doorlopen.
  • Handmatig e-mailadress invoeren om mensen uit te nodigen om aan jou gelinked te worden. Dat kan ook als iemand nog geen LinkedIn profiel heeft. Je typt het e-mailadres in en LinkedIn verstuurd automatisch een mail naar de geadresseerde waarin wordt gevraagd of die persoon aan jou gelinked wil worden.