Alles wat je aandacht geeft groeit. Dat geldt ook voor je social media. Vaak krijg ik de vraag. “Maaike, hoe vaak moet ik iets posten op social media want dit kost zoveel tijd?”. Daarom deel ik in dit artikel een handig social media stappenplan zodat je houvast hebt.
Hoe vaak iets posten op social media?
Op de vraag “hoe vaak het goed is om iets te posten”, kan ik geen eenduidig antwoord geven want dit hangt ervan af 😉 Dit hangt af van het platform, maar ook: wat kun je doen en waarmaken? Het allerbelangrijkste is consistentie. En dat geldt voor ieder platform. En omdat ik uit eigen ervaring weet hoe lastig het is om consistent te zijn, deel ik je hieronder een handig social media stappenplan om je social media te organiseren.
Consistentie is het allerbelangrijkste
Voordat ik het social media stappenplan met je deel, is het handig om eerst uit te leggen waarom consistentie zo belangrijk is. Dit is aan de ene kant belangrijk voor de algoritmes en aan de andere kant voor je volgers.
- De algoritmes belonen consistentie. Die hebben liever dat je 2x per week iets post dan de ene week 5x en de volgende week maar 1x. Hoe consistenter je post, aan hoe meer mensen je berichten getoond worden.
- Ook voor je volgers is dit belangrijk. Consistentie zorgt voor geloofwaardigheid. Daarmee bouw je know – like – trust op en dat zorgt uiteindelijk voor verkopen. Want mensen kopen van mensen die ze leuk vinden en die ze vertrouwen.
En social media kosten nu eenmaal tijd. Maar dit is wel de manier waarop je met mensen in contact kan komen en blijven.
Leestip:
Jouw social media stappenplan
Dus kijk wat voor jou haalbaar is en wat je consistent kunt volhouden, iedere week weer. Kies je dominante social media platform en hergebruik die content op je andere social media kanalen. Lukt het jou om drie keer per week iets te posten op Instagram. Deel dan drie keer per week iets op Instagram.
En misschien denk je nu: hoe pak ik het aan en hoe kan ik mijn social media het beste organiseren? Daarom hieronder een handig social media stappenplan om je taken te organiseren.
Wekelijkse social media taken
Het helpt om je content te plannen en te batchen. Dus plan bijvoorbeeld 1x per week een uur in om te bedenken wat je wilt posten. En je hoeft al die berichten niet helemaal tot in detail uit te werken maar dan weet je WAT je wilt posten.
Bekijk ook regelmatig je statistieken zodat je weet wat werkt. Op wat voor soort berichten krijg je veel views, reacties en kliks? Is dat een video, een reel of een persoonlijke anekdote? Als je dat weet, kun je meer van dat soort content posten.
Dagelijkse social media taken
Natuurlijk ga je content posten die interessant is voor jouw ideale klanten. Wat vinden zij interessant? Hoe kun je hen informeren en inspireren? Geen idee wat je kunt posten? Check dan eens mijn Social Media Boost. Daarin krijg je al meer dan 365 kant en klare berichten, social media visuals, een stappenplan en een concreet actieplan wat je iedere dag kunt doen als je 5, 10 of 20 minuten hebt.
Op de meeste platformen ga je het niet redden met alleen content posten. Het is ook belangrijk om te reageren en relaties op te bouwen.
Dus wat zijn je dagelijkse social media taken?
- bericht posten
- reageer op DM’s
- reageer op comments
- reageer op berichten van anderen
P.S. En met dagelijks bedoel ik de dagen dat jij iets post. Dus als jij op maandag, woensdag en vrijdag iets post op Linkedin, dan gelden deze taken voor die 3 dagen 😉
Gebruik een timer en reminders
En misschien zucht je nu wel diep want je hebt al zoveel teken op je bordje. Kijk gewoon hoeveel tijd je hebt en wat voor jou haalbaar is. Zet een timer en gebruik reminders. Dus heb je 5 minuten zet dan een timer op 5 minuten. En heb je 10 minuten zet dan een timer op 10 minuten en doe zoveel als je kunt.
En gebruik reminders voor jezelf. Je kunt een reminder app gebruiken, een kalender of gewoon post-its gebruiken. Of gebruik mijn focus 5 regel die ik hieronder verder uitleg.
Focus 5 regel
Zelf hanteer ik de focus 5 regel. Dat is mijn ezelsbruggetje dat me helpt om ook ‘sociaal’ te zijn en te reageren op berichten van anderen. We hebben het allemaal druk als ondernemers dus o te voorkomen dat ik iets post en me weer op mijn volgende taak stort helpt dit om niet alleen te zenden maar ook te reageren.
Dus als ik iets post op Instagram, dan reageer ik op minimaal 5 berichten van anderen. En als ik iets post op Linkedin, dan regeer ik op minimaal 5 berichten van anderen. Dit kan een reactie onder een bericht zijn, een privébericht of gewoon een reactie op een interessante post in mijn tijdlijn. Maar ik reageer dus op 5 berichten van anderen.
Pep talk
Hopelijk helpt dit om je social media te organiseren. Denk je nog steeds dit is “too much to handle?”, dan wil ik je graag nog wat pep talk geven.
- Ten eerste is ook niet gemakkelijk. Maar als je wilt groeien, betekent het wel dat je het werk moet doen. Dus misschien een Netflix film minder kijken?
- Ten tweede bepaal een schema voor jezelf en probeer het 2 weken uit. Dan kun je kijken of het realistisch is en eventueel dingen aanpassen.
- Ten derde als je geen tijd hebt om ‘sociaal’ te zijn en te reageren op berichten van anderen, dan kun je altijd Pinterest overwegen.
Op Pinterest hoef je niet sociaal te zijn
Pinterest is het enige platform waarop je niet hoeft te reageren en terug te praten om het voor je te laten werken. Je mag hier alleen zenden, ongestraft links naar je websites delen en daardoor kost het weinig tijd terwijl het wel veel traffic oplevert.
Wil je meer weten over Pinterest? Op 1 juli organiseer ik een gratis online Pinterest Summit. Je kunt een dag lang leren van de beste social media experts van Nederland. Ook Pinterest houdt een sessie met live Q&A en Tailwind is van de partij.
Dus wil je weten wat dit platform voor je kan betekenen. Meld je dan aan voor dit gratis summit.
Vind je dit social media stappenplan handig? Pin het op je favoriete bord!