Zonder social media plan en zonder social media strategie haal je niet het maximale uit social media. En dat is zonde van de tijd en moeite die je erin stopt. Toch zie ik dat veel ondernemers maar een dotje doen met social media. Dan kan het je een hoop tijd en frustratie kosten, zonder dat het klanten oplevert. Daarom kun je beter wel een social media plan maken.
– Laatste update 10 april 2024 –
Waarom een social media plan maken?
Een social media plan maken is belangrijk. Het heeft geen zin om maar iets te posten om te posten. Okay dat levert je misschien wel wat op, maar ik ga ervan uit als je dit leest dat je een winstgevend bedrijf wil runnen, en je dus het liefst je tijd zo efficiënt mogelijk inzet.
Social media is geen doel op zich maar een middel om je doel te bereiken.
Met een plan denk je erover na en weet je ook precies welke content je gaat delen zodat het ook bijdraagt aan het halen van je doelen. En als je een social media plan maakt, hoef je deze daarna alleen nog maar te volgen.
Wil je een kant en klaar social media plan? Bekijk dan mijn Social Media Boost
1. Blok tijd in je agenda
Social media zijn serieuze marketingkanalen die je dus ook serieus moet nemen. Blok daarom tijd in je agenda zodat je weet dat het ook gebeurt en je er voldoende tijd voor hebt. Want ik weet niet hoe het voor jou is, maar als ik het niet in mijn agenda zet dan gebeurt het ook niet.
Plan dagelijks 5 – 10 minuten om te reageren en connecties op te bouwen. Het heeft geen zin om alleen te zenden, hoe waardevol je content ook is. Daarmee bouw je geen band op met mensen. En mensen doen zaken met mensen waar ze een klik mee hebben.
Plan wekelijks 1 tot 2 uur in om vooruit te kijken, om te zien wat er op je agenda staat, of je content kunt hergebruiken en welke content je alvast kunt voorbereiden en inplannen. Door je content te batchen kun je veel efficiënter werken.
2. Plan je hoeksteen content
En met hoeksteen content bedoel ik langere content zoals een blog, podcast of video. Social media zijn geweldige marketing kanalen, maar je hebt hier geen enkele controle over. Social media is gehuurde grond waar je slim gebruik van kunt maken. Bovendien is de levensduur van die content vaak kort.
Daarom is het goed om ook content te maken waar je wel controle over hebt en waarmee jij je online vindbaarheid vergroot. Die content draagt namelijk bij aan je online vindbaarheid en daarmee vergroot jij je expert status.
Hiermee bouw je de know – like – trust op en als mensen dan klaar zijn om te kopen, kopen ze ook bij jou. Omdat ze het gevoel hebben dat ze je al kennen en ze je online overal tegenkomen. Ze gaan dan niet nog eens shoppen bij 7 of 8 anderen, maar kiezen bewust voor jou. Ga dus niet alleen een social media plan maken, maar maak een plan voor al je content. Social media staat namelijk niet los van de rest van je marketing!
3. Denk na over je distributie plan
Als je weet welke hoeksteen content je wilt delen (en in bovenstaande video ga ik hier dieper op in) is het goed om na te denken hoe je die content gaar verspreiden. Mensen vinden je content niet vanzelf, ook al is deze super waardevol. Je zult deze zelf actief moeten promoten.
Denk dus bij al je hoeksteen content na over 4 of 5 manieren om deze content te verspreiden. Als je bijvoorbeeld een video maakt, kun je deze delen op YouTube, op Facebook posten en als je actief bent op Instagram kun je hier een Instagram Story over maken.
Social media zijn mooie kanalen om je content te promoten. Zorg dat social media een routine wordt en een vast onderdeel van je marketing. En wees niet alleen actief op social media als jij toevallig zijn, tijd of iets te promoten hebt. En daarom is een social media plan maken heel erg handig.
Zelf een social media plan maken?
Wil je hier serieus mee aan de slag en kun je daar nog wat hulp bij gebruiken? Op 25 januari organiseer ik een Social Media Bootcamp. Dan gaan we samen aan de slag met jouw content plan zodat je een actieplan hebt wat je alleen maar hoeft te volgen.
Een concreet actieplan om zoveel mogelijk omzet te zaaien waardoor je uiteindelijk kunt oogsten. Dus wil jij je online zichtbaarheid vergroten en meer klanten halen uit je online kanalen? Weten wat je het beste kunt delen en wat wel en niet werkt? Meld je dan aan voor de Social Media Bootcamp.
Vind je dit interessant? Pin voor later!