Hoe maak je een perfecte Instagram feed (inclusief handige checklist)
Hoe maak je een perfecte Instagram feed (inclusief handige checklist)
09 juli 2019 
9 min. leestijd

Hoe maak je een perfecte Instagram feed (inclusief handige checklist)

Ben jij ook weleens jaloers op mensen die een perfecte Instagram feed hebben? Die allemaal prachtige foto’s hebben die perfect bij elkaar lijken te passen qua kleurstelling en sfeer? Succes op Instagram is afhankelijk van de content die je deelt. Daar komt meer bij kijken dan alleen maar mooie plaatjes.

– Laatste update 19 juli 2021 –

Zakelijk Instagram account

Ook ik kan nog heel wat verbeteren en heb geen perfecte uitziende Instagram feed 🙂 Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je deelt op Instagram, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden om je Instagram feed te verbeteren. Hieronder deel ik een aantal tips hoe je een goede Instagram feed maakt.

Natuurlijk gebruik je een zakelijk Instagram account als je het inzet voor je marketing. Heb je nog geen zakelijk Instagram account? Bekijk dan  hieronder de video waarin ik uitleg wat de voordelen zijn van een zakelijk Instagram account.

Perfecte Instagram feed maken

Hoe maak je een goede Instagram feed? Als je Instagram inzet als marketingkanaal wil je ook graag dat mensen je berichten zien als je iets post op je news feed. De Instagram feed draait om mooie plaatjes (en video’s). Succes op Instagram is afhankelijk van de content die je deelt, en dat is meer dan alleen maar mooie plaatjes. Die content moet interessant zijn voor jouw ideale klanten want die wil je graag als volgers op Instagram.

Je wilt niet zoveel mogelijk volgers, maar de juiste volgers, namelijk jouw ideale klanten.

Als je aantrekkelijke content deelt of anderen weet te inspireren, willen mensen je graag volgen. Als mensen je foto’s leuk vinden en reageren op je berichten, dan bouw je een band met hen op. Mensen leren jou kennen en als je dan een keer een leuk aanbod hebt zoals een webinar of een online training, zullen ze eerder ‘ja’ zeggen tegen jouw aanbod.

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je de perfecte Instagram feed?

Hoe maak je content die klanten aantrekt? Zorg voor een klik!

Instagram feed checklist

Insta Stories spelen een steeds belangrijkere rol en daar hoeft het gelukkig niet zo perfect te zijn. Insta Stories zijn krachtig om relaties op te bouwen en voor conversies. Maar voordat mensen je gaan volgen op Instagram, checken ze meestal wel even je Instagram feed. Het één kan dus niet zonder het ander.

Mensen moeten wel aandacht besteden aan jouw content voordat ze kunnen reageren en je een band opbouwt. Door het constant veranderde algoritme van Instagram is het steeds lastiger om jouw ideale klanten te bereiken.

Met de groeiende populariteit van Instagram, is het dus belangrijker dan ooit om goede content te delen zodat je ook opvalt tussen al die andere Instagram berichten. Gebruik deze ultieme Instagram Feed Checklist om te checken of je op de juiste weg bent, of je nu nieuw bent op dit platform of al een tijdje bezig bent…

#1 Kies een duidelijke focus

Op Facebook volg je vooral mensen die je kent. Op Instagram volg je mensen eerder uit interesse. Dat geldt dus ook voor jouw ideale klanten. Je kunt dus over al jouw beslommeringen posten, maar de kans is klein dat veel mensen dat leuk vinden. Volgers volgen je namelijk om een reden, omdat ze een bepaalde interesse hebben. Ze willen meegenieten van je reizen, geïnspireerd worden door jouw dieettips, die lekkere recepten of de laatste marketing nieuwtjes weten.

  • Maak jouw Instagram aantrekkelijk voor de mensen die je wilt bereiken door een duidelijke focus te kiezen.
  • Wat is jouw specialisme en welke content vinden jouw ideale klanten interessant?
  • Kies dus een bepaald onderwerp of thema en houd je daar aan!

Door je consistent te focussen op jouw onderwerp (of een paar onderwerpen), geef je volgers ook wat ze verwachten. Als je altijd fitness plaatjes plaatst of Instagram tips deelt, en ineens een foto van je hond, dan zitten mensen daar meestal niet op te wachten. Natuurlijk bepaal je zelf wat je op je Instagram feed post, maar onthoud:

Hoe meer focus, hoe groter de kans op succes.

#2 Gebruik sterke beelden die passen bij je feed

Het is onmogelijk om een bericht op Instagram te posten zonder een afbeelding dus deze tip lijkt erg voor de hand liggend. Maar er zijn toch een paar dingen waar je rekening mee kunt houden als je een foto plaats op Instagram.

  • Is je foto van hoge kwaliteit?
  • Past deze goed bij de rest van je Instagram feed?
  • Is de foto consistent met je thema/onderwerp?

Plaats je mooiste foto’s op je Instagram feed en bewaar de wat mindere foto’s voor je Insta Storie. 

Op je Stories hoef je geen perfecte plaatjes te gebruiken 😉 Instagram staat bekend als het ‘Picture Perfect’ platform en accounts die zich echt focussen op een specifiek thema en waarvan de feed er geweldig uitziet, hebben meer kans om nieuwe volgers te krijgen.

#3 Besteed aandacht aan de look & feel

Mensen houden van consistentie. Dat geldt niet alleen voor het onderwerp, maar ook voor de look en feel van je Instagram feed. Hoe kun je van jouw Instagram feed één geheel maken? Je kunt jouw Instagram feed vergelijken met een tijdschrift. Ook daar zie je dat alle pagina’s uniek zijn, maar wel duidelijk bij hetzelfde tijdschrift horen. Die samenhang wil je ook op je Instagram feed.

Tip: Gebruik eventueel een app als Lightroom of VSCO om je foto’s op dezelfde manier te bewerken zodat je een duidelijke look en feel kunt maken voor je Instagram feed.

Als je beelden geweldig zijn, maar als ze niet bij elkaar passen, vormt het niet één geheel. Bedenk dus hoe je deze samenhang kunt creëren. Dit kun je onder andere als volgt doen:

  • Gebruik een vaste kleur of een paar kleuren. Gebruik dus altijd beelden met een witte achtergrond of alleen maar foto’s met pastelkleuren.
  • Je kunt jouw foto’s allemaal op dezelfde manier bewerken, bijvoorbeeld door altijd hetzelfde filter te gebruiken of alleen close-ups te gebruiken.
  • Met een vast ritme kun je ook eenheid creëren. Zo kun je bijvoorbeeld na elke twee foto’s een quote plaatsen.

#4 Voeg een aantrekkelijke beschrijving toe

Ook al draait het op Instagram vooral om beelden, toch is het goed om ook aandacht te besteden aan de tekst bij je foto of video. Allereerst gebruik je hier zoekwoorden en hashtags waardoor je ideale klanten je gemakkelijk kunnen vinden. Maar jouw beschrijving is ook belangrijk om conversaties op gang te brengen. Stel vooral veel vragen waardoor mensen ook eerder reageren.

Deze beschrijving wordt afgebroken. Mensen zien alleen de eerste paar woorden dus trek meteen de aandacht in de eerste 100 tot 150 karakters. Als je niet direct de aandacht trekt, scrollen mensen gewoon verder en besteden geen aandacht aan je bericht.

Hoe kun jij de nieuwsgierigheid prikkelen? Kijk eens welke berichten jouw aandacht trekken op Instagram waardoor je op de ‘meer’ knop klikt om het hele bericht te lezen. Gebruik deze elementen ook eens in je eigen berichten.

Vind je het lastig om een goede beschrijving te bedenken? Denk dan eens aan de volgende dingen:

  • Wat vinden mijn volgers interessant?
  • Welke tekst geeft meer uitleg over mijn foto?
  • Welke boodschap wil ik delen?

#5 Gebruik een duidelijke call to action

Gebruik een call to action in al je Instagram berichten (dat geldt trouwens voor al je social media content). Begin of eindig met een simpele vraag om het gesprek op gang te brengen. Hierdoor bouw je namelijk relaties op met je volgers.

  • Ga niet alleen zenden, maar zorg dat jouw volgers zich ook betrokken voelen.
  • Stel dus veel vragen door hun mening te vragen of vraag gewoon hoe hun dag is.
  • Stel vragen zoals “Wat is jouw mening daarover?” of “Wat denk jij?”.

Je kunt ook eens een poll inzetten. Maar maak mensen het wel zo gemakkelijk mogelijk om te reageren. Geef mensen dan een paar keuzes en vraag je volgens om te kiezen tussen ‘ja’ en ‘nee’ of antwoorden A t/m D.

#6 Gebruik hashtags in je comments

Hashtags zijn een mooie manier om beter gevonden te worden op Instagram. Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken. Maar de meningen over het aantal hashtags zijn nogal verdeeld. Sommigen adviseren om zoveel mogelijk hashtags te gebruiken terwijl anderen er juist voorstander van zijn om zo min mogelijk hashtags te gebruiken.

Niet iedereen vindt het gebruik van deze hashtags er ook even aantrekkelijk uitzien. Geldt dat ook voor jou? Dan kun je die hashtags ook toevoegen in je comments, meteen nadat je jouw bericht geplaatst hebt.

De eerste 15 minuten nadat je post online staat zijn cruciaal om te ranken in de ‘top posts’ sectie in de zoekfunctie. Dus wat extra ‘engagement’ kan je post een boost geven. Niemand weet hoe het algoritme precies werkt. Het is dus een kwestie van gewoon uitproberen wat voor jou het beste werkt. Bedenk in ieder geval een hashtag strategie voor je Instagram posts.

Lees hier meer Instagram hashtags tips.

#7 Tag influencers en brands

Als dit van toepassing is, tag dan ook influencers en brands in je berichten. Vermeld de mensen op jouw foto of de producten die te zien zijn op je foto. Hierdoor verschijnen je foto’s namelijk in het overzicht van de meest recente getagde berichten.

De mensen en merken de je tagt, krijgen hier een melding van. Grote kans dat ze dit bericht weer gaan delen in hun netwerk waardoor meer mensen je bericht te zien krijgen, mensen die je nu misschien nog niet kennen of volgen.

En als jouw Instagram feed hen aanspreekt, heb je grote kans dat ze jou ook weer gaan volgen. Dit is een goede manier om nieuwe Instagram volgers te krijgen.

#8 Tag een locatie

Of je nu op reis bent, thuis, bij een evenement of bij een klant, het is goed om je locatie toe te voegen aan je foto (en ook je stories). Voeg dus een geotag toe aan je foto’s. Waarom is dit belangrijk?

Instagram gebruikers kunnen zoeken op locaties. Met zo’n geotag verschijnt jouw foto in de zoekresultaten. Hierdoor vergroot jij dus je potentiële bereik. Dit kan je weer nieuwe volgers en reacties opleveren.

Werk je vanuit huis, maar leef je in een dorp net zoals ik? Dan kun je ook de dichtstbijzijnde stad gebruiken als geotag. Op deze manier vergroot jij je potentiële bereik en behoud je toch jouw privacy. Plaats je vakantiefoto’s? Tag dan de locatie waar die foto genomen is want dit wordt niet automatisch voorgesteld door Instagram.

Uit een onderzoek blijkt dat berichten met een geotag tot maar liefst 79% meer engagement krijgen dan post zonder locatie tag. Maar dan moet je natuurlijk wel interessante content delen 😉

#9 Reageer op comments

Laat je volgers weten dat je luistert. Neem dus wat tijd om te reageren als mensen de tijd en moeite nemen om te reageren op jouw post. Zo bouw je een band met hen op.

En ik weet het. Dit makkelijker gezegd dan gedaan, want het is best wel wat werk om al je social media kanalen bij te houden 😉 Maar door de tijd te nemen om te reageren op comments, stimuleer je mensen om dit vaker te doen en bouw je trouwe volgers op.

Als je veel reacties krijgt en geen tijd hebt om op iedereen te reageren, tik dan op de hartjes om mensen te laten weten dat je het gelezen hebt en hun reactie waardeert. Iedereen wil een beetje erkenning, toch?

#10 Post consistent

Bedenk wanneer en hoe vaak je iets wilt posten op Instagram en houd je hieraan. Jouw volgers vinden het niet leuk als ze ineens weken niks van je horen en ‘uit het oog is uit het hart’. Plan jouw berichten eventueel in met een tool als Later of PLANN.

Dit geldt ook voor het soort foto’s dat je plaatst. Kies voor een bepaald thema en blijf foto’s in diezelfde stijl plaatsen. Jouw volgers zijn je om een reden gaan volgen en zullen het niet leuk vinden als je ineens hele andere content plaatst.

Werk vooruit. Maak jouw foto’s of quotes van tevoren en zorg dat je altijd wat foto’s achter de hand hebt. Dat is handig als je een keer geen tijd hebt, op vakantie bent of ziek wordt.

Meer Instagram tips? Check dan hier een overzicht met handige Instagram tips.

Aan de slag met jouw perfecte Instagram feed

Als je succes wilt met Instagram marketing is een aantrekkelijke Instagram feed onmisbaar. Deel goede content en zorg ervoor dat mensen je content vinden en je ook graag willen volgen zodat je vertrouwen opbouwt met je ideale klanten.

Als je iets plaatst op Instagram, onthoud dan het volgende:

  1. Kies een duidelijke focus qua onderwerp.
  2. Gebruik kwalitatief hoogwaardige foto’s
  3. Besteed aandacht aan de look & feel van je feed
  4. Voeg een goede omschrijving toe aan je beelden.
  5. Gebruik altijd een duidelijke call to action.
  6. Gebruik tot maximaal 30 hashtags.
  7. Tag influencers en brands in je posts.
  8. Voeg een locatie toe.
  9. Reageer op comments.
  10. Post consistent.

Wat is jouw favoriete tip om een perfecte Instagram feed te maken? Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan in het reactieveld hieronder.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Wil je serieus de slag met Instagram marketing voor jouw online marketing. Bekijk deze 10 praktische Instagram marketing tips voor een goede Instagram feed om jouw online zichtbaarheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken





Check deze 10 handige Instagram marketing tips voor een goede Instagram feed om jouw online zichtbaarheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken
Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Kathy
Door

Kathy

op 08 Sep 2020

Hele interessante tips, dankjewel. Erg waardevol! Ik heb onlangs een nieuw zakelijk account aangemaakt wat ik openbaar ga gebruiken, en nu vroeg ik mij af: heeft het veel effect als je let op de tijden dat je iets plaatst? Want in de statistieken kun je zien wanneer je volgers het meest actief zijn.. dan zal dat ook wel veel toegevoegde waarde hebben, denk ik?

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 08 Sep 2020

Hoi Kathy, dat heeft zeker invloed want dan heb je de meeste kans dat je volgers je berichten ook zien en daarop reageren ;)

Mandy
Door

Mandy

op 15 Jul 2019

Super handige tips! Hier heb ik zeker wat aan. Vind instagram actief houden soms nog wel een hele opgave en doe hard mn best voor een beetje een leuke feed

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 15 Jul 2019

Fijn om te horen dat je de Instagram tips handig vindt! Het valt zeker niet mee om actief te blijven op al je social media kanalen en iedere keer weer leuke content te bedenken.

Tania
Door

Tania

op 15 Jul 2019

ik stel eigenlijk nooit een vraag wanneer ik een foto post. Bedankt voor die tip. Ga dit vanaf nu wel doen

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 15 Jul 2019

Leuk dat je wat hebt aan mijn Instagram tips en dat je deze meteen in de praktijk gaat brengen.

Melanie Hoogvliet
Door

Melanie Hoogvliet

op 14 Jul 2019

Ik denk dat de perfecte instagramfeed niet bestaat. Ik krijg steeds meer juist een avvercie tegen de supergelikte instagrams. Ik zie veel liever een instagram waaruit ik de passie zie die mensen hebben voor een bepaald onderwerp of thema :) iemand die gewoon lekker zich zelf is en niet zo gemaakt.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 15 Jul 2019

De perfecte Instagram feed bestaat zeker niet want het kan altijd beter en het is inderdaad een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur;) Ik wilde in mijn blog alleen maar duidelijk maken dat er meer voor nodig is dan alleen maar mooie plaatjes...en dat de passie ervan afspat is zeker het allerbelangrijkste!

Renée Daniëls
Door

Renée Daniëls

op 11 Jul 2019

Interessant uitgangspunt: de perfecte feed. Want wat is perfect? Ik heb van mezelf gemerkt dat ik die 'gelikte' feeds met geposeerde foto's niet aantrekkelijk vind. Hetzelfde geldt voor soortgelijke Stories. Ik ben ook van een duidelijk verband met de caption. Dat is voor mij waar een perfecte feed uit bestaat en dat is daarom ook waar ik voor mezelf naar op zoek ben. (Ik ben nog dingen aan het proberen/testen, maar uiteindelijk kom ik er wel:-) )

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 11 Jul 2019

Ik ben het helemaal met je eens.Perfect is een subjectief begrip ;) Maar ik wil alleen maar aangeven dat er meer bij komt kijken om de perfecte Instagram feed te maken dan alleen maar mooie beelden. De teksten zijn zeker zo belangrijk.

Zarina
Door

Zarina

op 11 Jul 2019

Goede tips! Ik faal op de meeste van de genoemde punten haha wat ook meteen het lage aantal volgers verklaart. Ik ga proberen jouw tips uit te voeren, wish me luck! ;-)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 11 Jul 2019

Veel succes en fijn om te horen dat je wat aan de tips hebt om een perfecte Instagram feed te maken. Hier ook nog work in progress!

Wanda
Door

Wanda

op 10 Jul 2019

Ik vind Instagram een geweldig medium, maar merk wel dat door het algoritme het aantal likes wel heel erg schommelt. Over het algemeen plaats ik alleen de goede foto's, maar ik zou wel meer aan interactie kunnen doen om op die manier meer betrokkenheid te verkrijgen.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 11 Jul 2019

Vaak wordt de schuld aan het algoritme gegeven en dat is ook best een dingetje, maar het heeft ook een positieve kant want hierdoor kunnen Instagram posts ook langer zichtbaar blijven. Een bericht kan nu een paar dagen zichtbaar blijven maar interactie is wel belangrijk ;)

Nicole Orriëns
Door

Nicole Orriëns

op 10 Jul 2019

Oh, ik ben echt slecht met Instagram.... Ik post zelfs totaal niet regelmatig, dus ik heb nog een hele lang weg af te leggen om er wat te maken ben ik bang.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 11 Jul 2019

Hopelijk komen mijn tips om een perfecte Instagram feed dan van pas.

Cynthia
Door

Cynthia

op 10 Jul 2019

Ik vind Instagram leuk, maar dat algoritme blijft een uitdaging. Ik post alleen als ik echt tijd en inspiratie heb. Dus ik voldoe helaas nooit aan punt 10

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 11 Jul 2019

Haha nobody is perfect. Kwaliteit is ook belangrijker dan kwantiteit dus je kunt beter een keer per week een goede post plaatsen dan maar content te posten oom te posten. Het algoritme blijft een uitdaging op alle platformen maar dit is ook een goed ding. Daardoor kan je post nu ook vier dagen zichtbaar blijven in plaats va vier uur ;)

Felice Veenman
Door

Felice Veenman

op 10 Jul 2019

ik zou inderdaad meer met Instagram moeten doen, maar ik vind het ronduit een vervelend middel...

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 10 Jul 2019

Als je Instagram niet prettig vindt, zou ik me zeker op andere kanalen focussen ;) Je moet allereerst zelf wel graag met een bepaald social media kanaal werken, of je het nu inzet voor je marketing of niet. Anders houd je het ook niet vol. Maar soms kan het wel zo zijn dat als je je in een bepaald platform verdiept, je het wel leuk gaat vinden. Dat had ik destijds met Snapchat.

Lodi
Door

Lodi

op 10 Jul 2019

Voeg je locatie toe, ik doe dit dus nooit omdat ik thuis werk en in een dorp woon en meniet hoeft te weten waar ik woon, maar de dichtstbijzijnde stad noteren, daar heb ik nooit aan gedacht. Ik gebruik mijn insta feed niet voor marketingstrategie, al hoop ik natuurlijk wel meer lezers naar mijn blog te krijgen. Fijne tips dus om te lezen en ik ga kijken wat ik kan verbeteren.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 10 Jul 2019

Leuk om te horen dat je wat aan deze tips hebt om je Instagram feed te verbeteren. Ik werk ook vanuit huis in een dorp dus daarom voegde ik eerder ook nooit mijn locatie toe maar inmiddels gebruik ik gewoon af en toe Breda als locatie ;)

Reactie plaatsen