Online reputatie schade: voorkom deze 5 veelgemaakte fouten
Online reputatie schade: voorkom deze 5 veelgemaakte fouten
11 juni 2019 
6 min. leestijd

Online reputatie schade: voorkom deze 5 veelgemaakte fouten

Warren Buffet zei ooit: “het duurt 20 jaar om een reputatie te bouwen en 5 minuten om deze af te breken”. Zeker in dit internet tijdperk waar content viraal kan gaan, is het heel gemakkelijk om je online reputatie schade toe te brengen.

En meestal wordt die reputatie niet verpest door reacties van boze klanten, maar ben je hier zelf schuldig aan. En vaak niet eens opzettelijk 😉 Hieronder lees je 5 veelgemaakte fouten die invloed hebben op je online reputatie.

– Laatste update 19 juli 2021 –

Wees gewoon jezelf

Tegenwoordig ontmoeten mensen je vaak als eerste online. Op basis van de content die ze tegenkomen of de berichten die je plaatst op social media, vormen mensen al een beeld van je, nog voordat ze je ooit ontmoet hebben!

Door gewoon jezelf te zijn, kun je succesvol zijn online. Je hoeft jezelf niet mooier te maken of beter voor te doen dan je bent om een goede online reputatie en een winstgevend online bedrijf op te bouwen. En af en toe een foutje maken is ook geen probleem, maar er is wel een verschil tussen professioneel en onprofessioneel overkomen.

Leestip: 7 Tips om je online zichtbaarheid te verbeteren met social media.

Gunfactor opbouwen

Mensen doen zaken met mensen. Het gaat dus vooral om de gunfactor. En je mag best fouten maken, zonder dat dit je online reputatie schaadt. Wie is er nu helemaal prefect?

Als je af en toe een fout maakt, word je alleen maar menselijker omdat je laat zien dat jij ook niet perfect bent, waardoor mensen zich sneller met jou kunnen identificeren.

Maar het is wel belangrijk om je ervan bewust te zijn hoe mensen je zien als ondernemer als ze je online tegenkomen. Want jouw online reputatie kan je bedrijf maken of breken. Als jij een eenpitter bent dan vertegenwoordig jij je merk en ben je een personal brand. Lees hier 10 veelgemaakte fouten bij het bouwen van een personal brand.

Kom je professioneel of onprofessioneel over?

Het goede nieuws is dat je zelf controle hebt over je online reputatie. Je bepaalt namelijk zelf welke content je deelt en hoe je online bekend wil staan. Om welke expertise wil je bekend staan en hoe breng je dit? Met humor? Serieus?

Het slechte nieuws is dat je soms je eigen slechte gewoontes niet doorhebt en deze wel funest kunnen zijn voor je online reputatie. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten (die zelfs goedbedoelde ondernemers maken) waardoor je onprofessioneel over komt.

5 Fouten die zorgen voor online reputatie schade

Hieronder een aantal fouten die veel ondernemers maken (waardoor er een rode vlag uitgaat bij potentiële klanten). Zoals ik al eerder zei, maak je deze fouten misschien wel zonder dat je het zelf realiseert. Dus lees vooral verder om te checken of je één van deze fouten maakt. Plus ik geef je tips hoe je deze fouten voorkomt.

Met een professionele online reputatie bouw je vertrouwen op bij je potentiële klanten.

Fout 1: spelfouten

Spellingsfouten en grammaticale fouten staan slordig. Hierdoor kom je onprofessioneel over. Af en toe een spelfoutje kan iedereen overkomen. Maar het is wat anders als je blogs, e-mails en social media berichten vol zitten met fouten.

Het geeft aan dat je niet eens de moeite neemt om je content nog eens na te kijken. Daarmee geef je de indruk dat je het niet serieus neemt. Dus waarom zou iemand anders het wel serieus nemen?

Jouw actie: voordat je een blog publiceert, iets plaatst op social media of een e-mail verstuurt, lees je tekst dan eerst nog een keer aandachtig door om te checken of er geen spellings- of grammaticafouten inzitten. Ben je slecht in spelling? Probeer dan een app zoals grammerly die automatisch checkt op fouten en suggesties geeft. Of je kan iemand anders laten proeflezen.

Fout 2: Niet reageren op vragen en opmerkingen

Reageer op reacties en beantwoord vragen altijd zo snel mogelijk. En niet alleen als klanten een openlijke klacht of vraag hebben. Laatst hoorde ik van iemand dat hij altijd bij Coolblue bestelde, maar nadat dit bedrijf laatst pas na een week reageerde op een vraag via Facebook, is hij minder enthousiast over Coolblue en bestelt nu elders. Zoveel impact kan het dus hebben.

Negatieve feedback kan soms pijnlijk zijn, maar zie dit juist als feedback waardoor je dingen weer kan verbeteren. Maar ook als iemand je een compliment maakt, heb je een mooi haakje om een gesprek aan te gaan. Zo’n gesprek kan het begin zijn van een relatie!

Mensen waarderen het als je hen aandacht geeft. Dus als ze de moeite nemen om te reageren, laat dit dan niet onopgemerkt voorbij gaan, maar grijp deze kans aan om hen te bedanken en liever nog: een gesprek aan te gaan.

Jouw actie: plan dagelijks tijd in om te reageren als mensen een vraag stellen of je een compliment maken, maar ook om gewoon te reageren op blogs of social media berichten van anderen.

Fout 3: geen interactie aangaan of vragen stellen

Als je netwerkt, onthoud dan dat het tweerichtingsverkeer is. Of dit nu op een evenement is, telefonisch of op social media. Ga niet alleen zenden. Dus ben niet de enige die praat, maar neem vooral ook de tijd om te luisteren en reageren.

Vooral op social media is dit een grote valkuil. We zijn hier geneigd om vooral te zenden. Even snel een linkje delen naar een blog in de hoop dat zoveel mogelijk mensen dit zien.

En het is gemakkelijk om te reageren met een “like” als iemand reageert. Maar door iets leuk te vinden of te reageren met een smiley, creëer je geen conversatie. En juist die conversaties zorgen voor connecties en uiteindelijk ook voor klanten.

Jouw actie: stel vragen en ga actief het gesprek aan met anderen. Je kunt zoiets zeggen als ‘vertel me over jouw project” of ‘wat inspireert jou op dit moment?’. Hierdoor focus je niet alleen op jezelf en ben je niet alleen aan het zenden, maar ga je gesprekken aan, toon je interesse en bouw je ook relaties op.

Fout 4: inconsistent posten

Dit is één van de grootste fouten die ondernemers vaak maken. Ze posten en bloggen inconsistent, of nog erger ze verwaarlozen hun content helemaal. Maar uit het oog is uit het hart dus plaats regelmatig content zodat je ook onder de aandacht blijft.

Soms zie ik mensen die een Facebook groep starten en zich vervolgens zelden laten zien als moderator. En dan vragen ze zich af waarom er zo weinig interactie is in hun Facebook groep!

Het komt heel onprofessioneel over als je alleen content plaatst als je hier zin in hebt. Maak dus een planning om je content te maken en houd je hieraan. Ook als je hier eens een keer geen zin in hebt. Het helpt om je content te batchen zodat je ook een voorraad hebt.

Jouw actie: plan tijd in om je content te posten, je blog te schrijven en je nieuwsbrief te maken. Als je consistent waardevolle content deelt, weten mensen dat ze op je kunnen rekenen. Consistentie zorgt dus voor vertrouwen. En mensen die jou vertrouwen, willen eerder met je werken.

Fout 5: te snel pitchen

Mensen pitchen te snel op social media. Maar ook op netwerk evenementen of op andere plekken. Het kost tijd om relaties en vertrouwen op te bouwen. Mensen moeten jou eerst beter leren kennen en ook vertrouwen hebben dat jij hen het beste kan helpen voordat ze klant bij je worden.

Leestip: Meer klanten? Ontdek de eerste 5 stappen om meer klanten te krijgen.

Als je mensen direct iets probeert te verkopen, dan vinden mensen dat irritant. Zou jij zelf iets kopen op Facebook van iemand die je helemaal niet kent? Als je dat zelf niet prettig vindt, doe dat dan ook niet bij anderen 😉

Jouw actie: focus op social media om oprecht behulpzaam te zijn voordat je ook maar iets pitcht. Bouw eerst relaties op. Dat zou je prioriteit moeten zijn, pitchen komt later wel. Deel eerst behulpzame, waardevolle content voordat je iets pitcht.

Het doet er toe wat potentiële klanten over je denken

Met de huidige technologie is het heel gemakkelijk om met de juiste mensen te connecten. Maar het is ook gemakkelijk om content online te zetten zonder hier diep over na te denken waardoor je heel gemakkelijk bovenstaande fouten kunt maken. Fouten die invloed hebben op je online reputatie!

En als je onprofessioneel overkomt, vermindert dat ook je kans dat mensen klant bij je worden.

Dus hoewel het goed is om gewoon jezelf te blijven en online content te delen (zodat je zichtbaar en vindbaar bent), is het ook belangrijk om na te denken wat voor impact deze content heeft op jouw online reputatie.

Leestip: Steel dit! Stappenplan om je weerstand tegen marketing te overwinnen.

Wees menselijk, maar wel professioneel. Heb de discipline om regelmatig waardevolle content te delen zodat je vertrouwen opbouwt, maar ben ook oprecht geïnteresseerd in je volgers. Als je dit op de juiste manier doet, krijg je fans.

Confessie tijd

Ik geef toe dat ik deze fouten ook af en toe maak die mijn online reputatie schade toebrengen. Natuurlijk ben ik ook niet perfect en begrijp dat jij ook maar een mens bent 😉 Ik maak ook weleens spellingsfouten in mijn blogs, social media berichten en zelfs op mijn verkooppagina’s. Ook ik heb soms tijden dat ik onregelmatig post of te weinig vragen stel op social media en onvoldoende tijd neem om te luisteren.

Niemand is perfect en dat is ok. Maar het is wel goed om je bewust te zijn van de dingen die jouw online reputatie schade toebrengen. Weet hoe je online overkomt en doe je best om menselijk over te komen, maar wel professioneel.

Welke van deze fouten maak jij weleens? Of welke fouten zie jij anderen maken waardoor je besluit om geen klant te worden? Of heb je nog aanvullingen voor dingen die je online reputatie schade toebrengen? Laat het dan weten in het reactieveld hieronder.

Vind je dit interessant? Bewaar voor later!

Wil je meer online verkopen? Vermijd dan deze 5 grote fouten met online marketing die je klanten kosten. Bekijk deze praktische tips hoe jij jouw online marketing wel slim inzet





Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Lotte
Door

Lotte

op 19 Jun 2019

Wat een fijn geschreven blog! De meeste andere zouden alleen de veel gemaakte fouten uitlichten en waarom dit fout is, ik vind het heel fijn dat je ook gelijk een tip er bij geeft hoe je het makkelijk kan oplossen!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 20 Jun 2019

Leuk om te horen dat je deze tips over je online reputatie schade waardeert ;)

Janet
Door

Janet

op 14 Jun 2019

Ik blog hobbymatig en daarom ook niet consistent... Ik heb er gewoonweg niet altijd de tijd voor. Ik vind het inderdaad wel vervelend als mensen niet reageren.. dat hoeft niet direct maar helemaal niet vind ik niet netjes.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 14 Jun 2019

Dat ben ik helemaal met je eens. Reageer in ieder geval ook als het een paar dagen later is want et is soms lastig om alle kanalen bij te houden ;) Maar als de mensen de moeite nemen om je een berichtje te sturen, is het wel zo netjes om te reageren.

Gabriëlle
Door

Gabriëlle

op 14 Jun 2019

Heel interessant, vooral jezelf zijn is belangrijk en de fouten die je noemt vind ik ook erg vervelend, vooral geen antwoord op een vraag krijgen!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 14 Jun 2019

Heel vervelend als mensen niet reageren en je gewoon compleet negeren.

Caroline
Door

Caroline

op 14 Jun 2019

Dat zijn zeker goede tips en zaken om goed rekening mee te houden. Bedankt!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 14 Jun 2019

Graag gedaan en leuk om te horen dat je wat aan deze tips hebt die impact hebben op je online reputatie schade ;)

Sandra
Door

Sandra

op 13 Jun 2019

Ik probeer er op te letten dat er geen spelfouten sluipen in mijn blog, want dat is iets waar ik me aan erger bij anderen

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 13 Jun 2019

Dat is een mooi streven want dat heeft impact op je online reputatie maar een spelfoutje is zo gemaakt.

Jouvence.nl
Door

Jouvence.nl

op 12 Jun 2019

Goede punten haal je aan! Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 15 Jun 2019

Leuk om te horen! Dank je.

Stefaan
Door

Stefaan

op 12 Jun 2019

Ik laat men blogs nog altijd is nalezen want soms lees je er na 5 keer echt over!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 15 Jun 2019

Dat klopt helemaal dat je de fouten soms zelf niet meer ziet en er gewoon over heen leest ;)

patriciakleijn
Door

patriciakleijn

op 12 Jun 2019

wel herkenbaar sommige dingen, voor het consequent posten van content, voor mijn blog ben ik daar nu echt mee aan het werk en op mijn instagram probeer ik elke dag wat te plaatsen, maar moet mezelf daar echt wel aan blijven herinneren

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 12 Jun 2019

Jij bent goed bezig! Ik moet mezelf er ook nog steeds aan herinneren om wat op Instagram te posten ;)

Arlette
Door

Arlette

op 12 Jun 2019

Interessante content!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 12 Jun 2019

Dank je wel voor het compliment en fijn dat je wat hebt aan mijn blog over online reputatie schade!

Lodi
Door

Lodi

op 12 Jun 2019

Ik heb een blog en dan zijn het toch de spelfouten waar ik goed op let en teksten vaak doorlees voor ik hem publiceer. Ik zie af en toe teksten voorbij komen online en denk dan ook wel eens ' dit kan toch echt niet.' Ik erger me bij bedrijven ( en dan niets met mijn blog van doen hoor, maar privé) als je contact zoekt en niets hoort van ze.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 12 Jun 2019

Spelfouten is wel een dingetje (en mijn blogs zijn ook niet foutloos) waar ik op probeer te letten. Niet reageren vind ik persoonlijk nog veel erger. Dan heb ik liever dat iemand wel reageert en dan maar met spelfouten.

Wanda
Door

Wanda

op 12 Jun 2019

Ik zou inderdaad meer tijd vrij moeten maken voor interactie en het reageren op mail. Daar valt zeker nog winst te behalen.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 12 Jun 2019

Die op 1-op-1 interactie wordt steeds belangrijker dus daar valt zeker winst te halen ;)

Reactie plaatsen